Arzette: The Jewel of Faramore - Spelet som Zelda CD-I-spelen skulle ha varit i första taget

Medlem
Arzette: The Jewel of Faramore - Spelet som Zelda CD-I-spelen skulle ha varit i första taget

Har du någonsin spelat Zelda-spelen på CD-I och önskat att man kunde få allt det som erbjuds i spelet men i ett bra spel istället?
Då är Arzette precis det spelet du alltid drömt om.

Föreställ dig ett Metroidvania blandat med Zelda 2 och du får ett av enligt mig årets stora överraskning.

Arzette är för övrigt originalröstskådespelaren som gjorde Zeldas röst i CD-I-spelen.

Än så länge är jag bara ett par timmar in i spelet men spelet håller verkligen vad det lovar både i sina mellansekvenser och i gameplayet.

Recensioner:
“But if they were aiming for “so bad it’s good” with Arzette, they’ve missed the mark entirely. Arzette is just plain good.”
85 – Destructoid

“Presented like a long lost CDi-game, Arzette is a faithful homage to the games that inspired it with some fun twists all its own.”

8 – Nintendo World Report

“...Arzette is a triumph: a best-in-class game for a worst-in-class genre, and hopefully the start of a series that will continue to take things to new heights–even if it needs to be shackled to stupidity to achieve it.”

Forbes

Spelet finns tillgängligt på PC, Switch, PS4/PS5 och Xbox Series-konsolerna och kostar strax över 200 kronor.

Någon annan som testat spelet än? Vad är era intryck?

Redaktör
Ponny

Läcker hyllning! Sett det förut skymta förbi, men visste inte att det var en så tydlig hommage.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Läcker hyllning! Sett det förut skymta förbi, men visste inte att det var en så tydlig hommage.

Tror aldrig jag har spelat något spel i den här stilen tidigare förutom just CD-I-Zelda så håller med om att det är extremt charmigt.
Även musiken påminner extremt mycket om CD-I-spelen.

1
Skriv svar