Medlem
Retro-cave

Flera som håller på med retro? Min lilla retro-cave är så sjukt mysig. Den huserar gamla konsoller/datorer/mitt jobb samt min speldator. Och även senaste inköpet, en bang olufsen CRT-TV för äkta känsla med gamla konsoller. Jävulskt vilket liv det blev i bilden jämnfört med platt-tv.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Det ser ju riktigt mysigt ut!

Stiligt! Letar själv efter en B&O här i 08-land. Inte alltid dom dyker upp på blocket, vill helst ha en med tillhörande stativ och en fungerande fjärr. Planen är att göra en retrohörna i sovrummet med en skön fotölj.

Medlem

CRT är verkligen ett måste för äkta känslan. Filter är inte samma sak.

Medlem

Jag vet att jag har läst om det tidigare men jag kommer inte ihåg vad det är som gör att tjock-TV är så uppskattat av retrofolk. Kan ni förklara det för mig?

Medlem
Skrivet av Mattias.K:

Jag vet att jag har läst om det tidigare men jag kommer inte ihåg vad det är som gör att tjock-TV är så uppskattat av retrofolk. Kan ni förklara det för mig?

Nu gäller detta en skärm, men liknande gäller gamla crt-tvs.
https://www.m3.se/article/1836059/guide-crt-skarm-retrospel.h...


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skrivet av Mattias.K:

Jag vet att jag har läst om det tidigare men jag kommer inte ihåg vad det är som gör att tjock-TV är så uppskattat av retrofolk. Kan ni förklara det för mig?

Många äldre spel designades med CRT-TV i åtanke, för att de skulle se bra ut på en blurrig tv-skärm där pixlarna flyter ihop på ett helt annat sätt än en knivskarp 8K-tv. Detta får effekten att äldre spel idag ser sämre ut på moderna skärmar, eftersom de skavanker och medvetna designval som gjordes med CRT i åtanke inte längre "döljs". Sen finns det väl flera andra anledningar till, men det är vad jag först kommer att tänka på. Det är väl också i princip noll input lag på CRT-tv-apparater, jämfört med moderna? Det är aldrig något som stört mig, men de riktigt inbitna kan säkert märka en viss skillnad på det med.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Flera som håller på med retro? Min lilla retro-cave är så sjukt mysig. Den huserar gamla konsoller/datorer/mitt jobb samt min speldator. Och även senaste inköpet, en bang olufsen CRT-TV för äkta känsla med gamla konsoller. Jävulskt vilket liv det blev i bilden jämnfört med platt-tv.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Ser OK ut, men tycker du ska få upp lite tavlor på väggarna också. Ungkarlsstuket har ju sin charm, men om man ändå har en tanke med att inreda sin bostad så tycker jag inte man ska lämna tomma väggar.

Sen tycker jag du ska köra norrlands guld på glasflaska, ser så gemytligt ut med sådana att det inte ens ser sunkigt ut av att lämna dem framme ett par veckor...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ser OK ut, men tycker du ska få upp lite tavlor på väggarna också. Ungkarlsstuket har ju sin charm, men om man ändå har en tanke med att inreda sin bostad så tycker jag inte man ska lämna tomma väggar.

Fick en mario3 poster av mor i födelsedagklapp! Den ska upp, samt så skall mera hyllor upp så jag kan husera mer bigbox likt ovanför min skärm! Man Skall bli helt overwhelmed när man kliver in här av retrokänsla


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Haha, jag trodde verkligen det var något sånt här som menades med namnet


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Kul!

Jag har inte någon hörna, men dras mer till retro allt mer.

Handlar det om att jag tycker att allt var bättre förr? Absolut inte.

Men det är extremt skönt att kliva ur ”flödet” i samtiden och bara köra sin grej ibland.

Redaktör
Ponny

Fick två tankar i huvudet:

  • "Nej, jag har inte en retro-cave."

  • "Varför har jag inte en retro-cave!?"


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Flera som håller på med retro?

Jepp! jag håller på med retro... har kvar det mesta jag fick när jag var liten och det började när mina föräldrar först skaffade en C64 1986 till mig och min lillebror Och sedan har jag samlat på mig lite under åren, jag har dock ingen retro-cave. Spelen och datorerna/konsolerna ligger mest undanstoppade i kartonger runt omkring i hela lägenheten... så man kan nog säga att hela lägenheten är en retro-cave

Här är några av dom datorer och TV-spel jag har:

- En massa arkadspelskretskort
- C64
- C128
- Atari ST
- Atari STE
- Amiga 500
- Amiga 1200
- Amiga CD32
- Sega Megadrive
- Sega Dreamcast
- Spectrum ZX +2
- Amstrad CPC
- Xbox
- Gamecube
- Sony PSP
- Gameboy Advance
- Acorn Archimedes (A3010)
- 386, 486... etc.. etc flertalet gamla PC-burkar

Och här är några bilder på äldre PC-spel jag har så inlägget inte bara är tråkig text


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Medlem

Retrokonsoler
Nintendo 2st
Super Nintendo
Nintendo 64
Gamecube
Gameboy
Gameboy Pocket
GBC
GBA SP 3st
Virtual Boy
Master System
Mega Drive
Sega SG 1000
Sega 32X
Sega Saturn
Dreamcast
Gamegear
Xbox 360 Slim Halo Reach edition
PSP 3004
PSP Go
PS one 2st
PS2 Slim
PS3 60 GB
Neo Geo Aes
Neo Geo Pocket Color
TurboGrafx 16
Atari Jaguar
Atari Lynx
Philips CDI
N-gage
WonderSwan Color
Swan Crystal
R-Zone
Game.com
Gizmondo
GP32

De flesta ligger tyvärr i lådor då det inte får plats så många under tvn. Min Bang Olufsen Beovision 1 och min Sony Trinitron PVM får heller inte plats 😞

Medlem
Skrivet av Stefan JL:

Jepp! jag håller på med retro... har kvar det mesta jag fick när jag var liten och det började när mina föräldrar först skaffade en C64 1986 till mig och min lillebror Och sedan har jag samlat på mig lite under åren, jag har dock ingen retro-cave. Spelen och datorerna/konsolerna ligger mest undanstoppade i kartonger runt omkring i hela lägenheten... så man kan nog säga att hela lägenheten är en retro-cave

Här är några av dom datorer och TV-spel jag har:

- En massa arkadspelskretskort
- C64
- C128
- Atari ST
- Atari STE
- Amiga 500
- Amiga 1200
- Amiga CD32
- Sega Megadrive
- Sega Dreamcast
- Spectrum ZX +2
- Amstrad CPC
- Xbox
- Gamecube
- Sony PSP
- Gameboy Advance
- Acorn Archimedes (A3010)
- 386, 486... etc.. etc flertalet gamla PC-burkar

Och här är några bilder på äldre PC-spel jag har så inlägget inte bara är tråkig text

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Häftigt, speciellt terror from the deep-kartongen gick jag igång starkt på! Skoj att du sparat så mycket!
Har börjat förstått vikten/värdet av dessa prylar på senare dagar.

Har byggt ihop gamla pc-datorer med floppy så att man kan kopiera ut nya spel till atari520, eftersom det inte går med extern floppy. Nördigt? Jajjemensan men fasen vad coolt


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Siegfried:

<Uppladdad bildlänk>

Retrokonsoler
Nintendo 2st
Super Nintendo
Nintendo 64
Gamecube
Gameboy
Gameboy Pocket
GBC
GBA SP 3st
Virtual Boy
Master System
Mega Drive
Sega SG 1000
Sega 32X
Sega Saturn
Dreamcast
Gamegear
Xbox 360 Slim Halo Reach edition
PSP 3004
PSP Go
PS one 2st
PS2 Slim
PS3 60 GB
Neo Geo Aes
Neo Geo Pocket Color
TurboGrafx 16
Atari Jaguar
Atari Lynx
Philips CDI
N-gage
WonderSwan Color
Swan Crystal
R-Zone
Game.com
Gizmondo
GP32

De flesta ligger tyvärr i lådor då det inte får plats så många under tvn. Min Bang Olufsen Beovision 1 och min Sony Trinitron PVM får heller inte plats 😞

Skoj och se så mycket konsoller, och häftigt att du har fina crt-burkar att tillgå.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Skoj och se så mycket konsoller, och häftigt att du har fina crt-burkar att tillgå.

Ångrar lite att jag sålde min kompletta Apple Pippin med hel frigolit 😞.

Jag spelar väldigt mycket retro, typ mer än vad jag spelar nytt. Allt var mycket enklare då, inga uppdateringar som behövde installeras varje dag, och inga hårddiskar som behövde rensas för att hårddiskarna blev fulla 😬. Hade ganska många fler konsoler förr, men har sålt de som jag har minst användning för, eller helt enkelt var tråkiga.

Har sålt bland annat
Atari 2600
Atari 7800
Colecovision
Sega CD, båda jag hade gick säkringarna på.
Wii
Original Xbox

1
Skriv svar