Baldur's Gate 3 - Officiell tråd

Releasehästryttare
Medlem

Jag vill dela med mig av ett citat från min paladin of vengeance som jag tyckte var lite kul. Han är hård mot de onda.

Medlem

Det här var brutalt. Det såg jag inte komma.

Hade ju precis välkomnat henne till lägret samma kväll...

Medlem
Skrivet av stephan900:

Det här var brutalt. Det såg jag inte komma.

Hade ju precis välkomnat henne till lägret samma kväll...
<Uppladdad bildlänk>

Spelar du Dark Urge ? XD

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Spelar du Dark Urge ? XD

Ja precis.

Medlem
Skrivet av stephan900:

Ja precis.

Dialogen är ju bara för bra när man ska prata bort ett brutalt mord.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Dialogen är ju bara för bra när man ska prata bort ett brutalt mord.

Haha! Ja verkligen!
Överlag så tycker jag att dialogen är väldigt bra i spelet. Går verkligen att sätta sin prägel på karaktären man spelar.

Medlem

Hur länge ska man spela för att börja tycka att det är ett bra spel värt GOTY-titeln? Spelat i 2h nu och har ingen som helst förståelse hur folk kan tycka det är ett GOTY-spel. Vill verkligen tycka om det och älskar RPG, men än så länge så vill jag mest sluta spela när jag spelar.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Hur länge ska man spela för att börja tycka att det är ett bra spel värt GOTY-titeln? Spelat i 2h nu och har ingen som helst förståelse hur folk kan tycka det är ett GOTY-spel. Vill verkligen tycka om det och älskar RPG, men än så länge så vill jag mest sluta spela när jag spelar.

Tar väl runt 100 timmar att köra ut en normal spelomgång, i så fall har du upplevt cirka 2% av spelet. Egentligen mindre om man väger in att du kan spela som ond/god etc.

Svårt att veta vad det är du ogillar, men kan inte komma på något annat RPG där dina handlingar har sådan påverkan på spelvärlden. Kombinera med cinematiskt berättade, top notch röstskådespeleri, taktiska strider, episkt soundtrack etc. så är det väl ungefär därför.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Hur länge ska man spela för att börja tycka att det är ett bra spel värt GOTY-titeln? Spelat i 2h nu och har ingen som helst förståelse hur folk kan tycka det är ett GOTY-spel. Vill verkligen tycka om det och älskar RPG, men än så länge så vill jag mest sluta spela när jag spelar.

Början kan vara lite seg för man har inte hittat och lära känna sina kompanjoner ännu eller fått känsla för hur världen är. Det är när man gör det och lär sig om karaktärernas olika livsöden som det blir intressant. Alla karaktärer är så sjukt välgjorda och har unika bakgrunder och personligheter.

Världen blir också mer intressant desto mer man upptäcker och lär sig om den och träffar nya karakärer. Alla akter har sitt eget tema och är brutalt välgjorda.
Ibland har man ingen lust med vissa spel, då kan man vänta tills andan faller in. Så kan det vara för mig. Ingen idé att tvinga sig att lira om man inte är sugen för tillfället. Kan ligga och vänta på en annan dag.

Har du lirat Divinity: Original Sin 2? Vad tycket du om det isåfall?

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Tar väl runt 100 timmar att köra ut en normal spelomgång, i så fall har du upplevt cirka 2% av spelet. Egentligen mindre om man väger in att du kan spela som ond/god etc.

Svårt att veta vad det är du ogillar, men kan inte komma på något annat RPG där dina handlingar har sådan påverkan på spelvärlden. Kombinera med cinematiskt berättade, top notch röstskådespeleri, taktiska strider, episkt soundtrack etc. så är det väl ungefär därför.

Skrivet av Tiggaren:

Början kan vara lite seg för man har inte hittat och lära känna sina kompanjoner ännu eller fått känsla för hur världen är. Det är när man gör det och lär sig om karaktärernas olika livsöden som det blir intressant. Alla karaktärer är så sjukt välgjorda och har unika bakgrunder och personligheter.

Världen blir också mer intressant desto mer man upptäcker och lär sig om den och träffar nya karakärer. Alla akter har sitt eget tema och är brutalt välgjorda.
Ibland har man ingen lust med vissa spel, då kan man vänta tills andan faller in. Så kan det vara för mig. Ingen idé att tvinga sig att lira om man inte är sugen för tillfället. Kan ligga och vänta på en annan dag.

Har du lirat Divinity: Original Sin 2? Vad tycket du om det isåfall?

Tog sisådär en timme till så insåg jag att jag är värdelös också. Försökte mig på att gå in i chapel entrance, i andra rummet möter man 4 personer. De är level 2, vi (jag och mina följare) är level 2. Gav upp efter sisådär 10 försök och sänkte till lägsta ”jag är en dålig människa”-svårighetsgraden. Då klarade jag av den striden. Sen har jag kört på enklaste och körde ca 1 timme till. Börjar tycka det är roligare nu men samtidigt fick man en smärre depression när jag insåg att jag efter ungefär 40 års gaming fortfarande är så oerhört dålig att jag behöver köra på lägsta svårighetsgraden för att klara av i princip första riktiga fighten (efter skeppet kraschat).

Ska ge det några spelsessioner till, sen får jag utvärdera om vad som är viktigast, välmåendet eller att spela igenom bg3 på easymode.

Btw, har ej spelat divinity: original sin 2.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Tog sisådär en timme till så insåg jag att jag är värdelös också. Försökte mig på att gå in i chapel entrance, i andra rummet möter man 4 personer. De är level 2, vi (jag och mina följare) är level 2. Gav upp efter sisådär 10 försök och sänkte till lägsta ”jag är en dålig människa”-svårighetsgraden. Då klarade jag av den striden. Sen har jag kört på enklaste och körde ca 1 timme till. Börjar tycka det är roligare nu men samtidigt fick man en smärre depression när jag insåg att jag efter ungefär 40 års gaming fortfarande är så oerhört dålig att jag behöver köra på lägsta svårighetsgraden för att klara av i princip första riktiga fighten (efter skeppet kraschat).

Ska ge det några spelsessioner till, sen får jag utvärdera om vad som är viktigast, välmåendet eller att spela igenom bg3 på easymode.

Btw, har ej spelat divinity: original sin 2.

Känn dig inte dåligt. Den fighten är dåligt balanserad faktiskt. Man har inte hunnit lära sig spelmekanikerna och knappt fått några färdigheter/spells att använda ännu så det är många som fastnar där faktiskt! Spelet blir lättare desto längre man kommer typ för man får fler verktyg att jobba med.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Tog sisådär en timme till så insåg jag att jag är värdelös också. Försökte mig på att gå in i chapel entrance, i andra rummet möter man 4 personer. De är level 2, vi (jag och mina följare) är level 2. Gav upp efter sisådär 10 försök och sänkte till lägsta ”jag är en dålig människa”-svårighetsgraden. Då klarade jag av den striden. Sen har jag kört på enklaste och körde ca 1 timme till. Börjar tycka det är roligare nu men samtidigt fick man en smärre depression när jag insåg att jag efter ungefär 40 års gaming fortfarande är så oerhört dålig att jag behöver köra på lägsta svårighetsgraden för att klara av i princip första riktiga fighten (efter skeppet kraschat).

Ska ge det några spelsessioner till, sen får jag utvärdera om vad som är viktigast, välmåendet eller att spela igenom bg3 på easymode.

Btw, har ej spelat divinity: original sin 2.

Också problem med fighter i början men det ordnade sig när man lär sig hur allt fungerar.
Kör på "normal.
Glöm inte bort att du kan smyga med dina karaktärer och dela dom från gruppen så kan du placera ut dom innan fighten drar igång.
Nör man smyger ser man fiendens synfält så man kan hålla sig utanför.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Tog sisådär en timme till så insåg jag att jag är värdelös också. Försökte mig på att gå in i chapel entrance, i andra rummet möter man 4 personer. De är level 2, vi (jag och mina följare) är level 2. Gav upp efter sisådär 10 försök och sänkte till lägsta ”jag är en dålig människa”-svårighetsgraden. Då klarade jag av den striden. Sen har jag kört på enklaste och körde ca 1 timme till. Börjar tycka det är roligare nu men samtidigt fick man en smärre depression när jag insåg att jag efter ungefär 40 års gaming fortfarande är så oerhört dålig att jag behöver köra på lägsta svårighetsgraden för att klara av i princip första riktiga fighten (efter skeppet kraschat).

Ska ge det några spelsessioner till, sen får jag utvärdera om vad som är viktigast, välmåendet eller att spela igenom bg3 på easymode.

Btw, har ej spelat divinity: original sin 2.

Det är en brant uppförsbacke. Du är inte dum eller dålig, det är spelet som är knepigt.

Man blir rikligt belönad av att stå ut och ta den tid som krävs för att lära sig systemen. Om man gör det så har man en fantastiskt kreativ sandlåda framför sig som är fylld av bra karaktärer och episka ögonblick, oavsett hur man väljer att spela.

Inte för alla, men väl värt investeringen i mina ögon.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag tycker inte det är enkelt på Easy heller.
Det är inte min genre men vill ändå ge det ett försök efter alla hyllningar.

Medlem
Skrivet av psp123:

Jag tycker inte det är enkelt på Easy heller.
Det är inte min genre men vill ändå ge det ett försök efter alla hyllningar.

Det är nog en "tung" genre att ta sig an om man inte gillar den.
Hade svårt själv förr när jag mest gillade action och FPS och RPG var det JRPG eller "action rpg" som gällde.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Tog sisådär en timme till så insåg jag att jag är värdelös också. Försökte mig på att gå in i chapel entrance, i andra rummet möter man 4 personer. De är level 2, vi (jag och mina följare) är level 2. Gav upp efter sisådär 10 försök och sänkte till lägsta ”jag är en dålig människa”-svårighetsgraden. Då klarade jag av den striden. Sen har jag kört på enklaste och körde ca 1 timme till. Börjar tycka det är roligare nu men samtidigt fick man en smärre depression när jag insåg att jag efter ungefär 40 års gaming fortfarande är så oerhört dålig att jag behöver köra på lägsta svårighetsgraden för att klara av i princip första riktiga fighten (efter skeppet kraschat).

Ska ge det några spelsessioner till, sen får jag utvärdera om vad som är viktigast, välmåendet eller att spela igenom bg3 på easymode.

Btw, har ej spelat divinity: original sin 2.

Om det är där jag tror det är så tog det ett antal försök för mig också. Det slutade med att jag använde omgivningen för att locka ut en åt gången, men ännu enklare är att detonera oljetunnan (eller vad det nu är) som dom står samlade runt. Eller levla upp någon annanstans och komma tillbaka.

Eller så är det sammansättningen på ditt party, om du saknar en tank t ex.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Om det är där jag tror det är så tog det ett antal försök för mig också. Det slutade med att jag använde omgivningen för att locka ut en åt gången, men ännu enklare är att detonera oljetunnan (eller vad det nu är) som dom står samlade runt. Eller levla upp någon annanstans och komma tillbaka.

Eller så är det sammansättningen på ditt party, om du saknar en tank t ex.

Jag har bara dem jag hittat än så länge. Shadowheart (cleric), gale (wizard) och Astarion (rogue) samt mig (warlock). Hittade dock astarion efter att jag klarat av stället jag nämnde. Så ingen tank. Har heller inte riktigt förstått hur man ska använda omgivningen (annat än som du sa spränga tunnor). Men lär mig nog snart (om 40 år till)

Medlem

Kan man bara ha följeslagare dom som har story eller kan man få andra med sig och till lägret?
Om en följeslagare stannar i lägret länge så levlar den inte upp med dom man spelar med?
Går det snabbt att levla upp dom då om man tar med sig en låg levlad med 3st höglevlade?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan man bara ha följeslagare dom som har story eller kan man få andra med sig och till lägret?
Om en följeslagare stannar i lägret länge så levlar den inte upp med dom man spelar med?
Går det snabbt att levla upp dom då om man tar med sig en låg levlad med 3st höglevlade?

Alla följeslagare levlar med dig.

Om du byter ut en följeslagare du haft med dig länge till en som bara har stått i ditt camp i tre levels eller så, så är det första du får göra med den nya följeslagaren att levla den tre gånger (eller så).


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Alla följeslagare levlar med dig.

Om du byter ut en följeslagare du haft med dig länge till en som bara har stått i ditt camp i tre levels eller så, så är det första du får göra med den nya följeslagaren att levla den tre gånger (eller så).

Jaha det var ju smidigt
Har låtit den där gayiga alven eller vad han är stått i campet men man kan ju få användning av han 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Råkat ut för lite irriterande buggar.
När man är inne i grottor så buggar kameran ur och det hamnar högt uppe i taket och klipper igenom så man ser ovansidan ist.
Sen har det hänt 2 ggr att strider stannat pga ens ikoner försvunnit och alla bara står still och väntar på nåns tur. Sen ser man en "space skip" nere i hörnet som det vore en cutscene. Gick inte att ordna på nått sätt än att stänga ner spelet med F4 och starta och ladda om senast savet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan man bara ha följeslagare dom som har story eller kan man få andra med sig och till lägret?

Du kan rekrytera egenskapade karaktärer när du låser upp en specifik karaktär i ditt läger. Hirelings tror jag att de kallas.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Du kan rekrytera egenskapade karaktärer när du låser upp en specifik karaktär i ditt läger. Hirelings tror jag att de kallas.

Ja det har jag sett. Inte signat nån hireling än 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Skaffade BG3 till mig själv i julklapp, fantastisk spel!
Fastnade med lite vid Chapel, speciellt med de inne i rummet men jag lockade ut en i taget, stängde dörren efter hen och tog dom en efter en🤣

Medlem
Skrivet av Funkymook:

Skaffade BG3 till mig själv i julklapp, fantastisk spel!
Fastnade med lite vid Chapel, speciellt med de inne i rummet men jag lockade ut en i taget, stängde dörren efter hen och tog dom en efter en🤣

En taktik som funkar hela spelet igenom om man vill ha väldigt enkla strider, då AI:n är ganska korkad tyvärr 😋


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Till alla som tycker det är svårt i början. BG3, liksom D&D 5e, är som svårast mellan lvl 1-3. Därefter har man gått ifrån patetisk lite max hp och fått en hel del mer förmågor som gör striderna lättare. För att inte tala om senare i spelet när man har fått stark equipment.

Medlem
Skrivet av Falo:

Till alla som tycker det är svårt i början. BG3, liksom D&D 5e, är som svårast mellan lvl 1-3. Därefter har man gått ifrån patetisk lite max hp och fått en hel del mer förmågor som striderna lättare. För att inte tala om senare i spelet när man har fått stark equipment.

Tack! Fick spelet här om dagen och tyckte att mitt HP försvann ganska kvickt. Det är ett väldigt kul spel, men extremt överväldigande med alla val som finns. Ser fram emot tills jag är med i leken. Även om det alltid är kul när man får "aha"-upplevelser.

Medlem

Tjena! Efter ca 20h har jag nyss

dödat dom tre goblin ledarna

med min Warlock och Shadowheart & Laezel i partyt. Det har inte känts jättetaktiskt (ska dock erkänna att jag sänkt svårighetsgraden till easy/story mode för att jag upplevde normal för svårt) och jag ser mig själv i stort sett bara spamma Eldritch blast, heala med Shadowheart och svinga med yxan som Laezel.

All skit jag plockar upp som skålar, muggar, döskallar - är det bara trams? Och vart hittar jag en merchant jag kan dumpa alla mina items markerade som "wares" till?

Jag tycker spelet är ok trots att det känns som att jag bara får ut en bråkdel av den "riktiga" upplevelsen, om den existerar. Jag gillar storyn och jobbet samtliga voice actors gjort, tycker det är engagerande.

Vad är det jag missar? Har jag liksom valt fel class? Jag valde Warlock för att ha hög charisma och kunna prata mer än att slåss, men nu börjar jag undra om jag bara ska prova en fighter-typ och anamma "slå först, fråga sen"-mentalitet eftersom det ändå blir en del konflikter... Vad tänker ni?


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Tog sisådär en timme till så insåg jag att jag är värdelös också. Försökte mig på att gå in i chapel entrance, i andra rummet möter man 4 personer. De är level 2, vi (jag och mina följare) är level 2. Gav upp efter sisådär 10 försök och sänkte till lägsta ”jag är en dålig människa”-svårighetsgraden. Då klarade jag av den striden. Sen har jag kört på enklaste och körde ca 1 timme till. Börjar tycka det är roligare nu men samtidigt fick man en smärre depression när jag insåg att jag efter ungefär 40 års gaming fortfarande är så oerhört dålig att jag behöver köra på lägsta svårighetsgraden för att klara av i princip första riktiga fighten (efter skeppet kraschat).

Ska ge det några spelsessioner till, sen får jag utvärdera om vad som är viktigast, välmåendet eller att spela igenom bg3 på easymode.

Btw, har ej spelat divinity: original sin 2.

Jag spelar själv på enklaste också, gjort det ännu lättare med lite custom-inställningar.

Tog ett par tag för mig att förstå striderna, och jag har ändå spelat Divinity 2, så må inte dåligt över det. Det tar sig


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Skriv svar