FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

brrap brrap pew pew
Skrivet av Bborgqvist:

Inte min bästa tävling i karriären. Började med punka efter bara någon kilometer på SS1 och slutade sen så här på SS5:

youtu.be/jHPssdveqpo?si=TC1xQTgAxGAkYvR_

Det där såg ju ruggigt tråkigt ut! Vad tusan hände?


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Tur man körde shakedown, hade råkat ut för buggen där sparad tuning nollställer eller sätter alla värden i botten. 0.100 utväxling på 6an gav en toppfart på runt 60km/h.

Nu har man kommit i mål, touchade i en vägbank på ss1 och snurrade rejält men vem behöver dörrar och bagagelucka i en rallybil? Bilen klarade sig i övrigt helt okej, sen blev det några onödiga men rättvisa penalties på ss2 och ss6.

PÅ det stora helka nöjd med min insats men jag behöver nog ta en paus mellan ss3 och ss4 nu när det är mycket längre sträckor. Jag gillar det verkligen men koncentrationen tryter på slutet.

Och jag lyckades äntligen ta guld på Sardegna moment med Abarth 151:an, enda som jag verkligen har behövt kämpa med, ca 10 lopp med tider på mellan 5:51 och 6 minuter, men tillslut klaffade det och blev en 5:44.

Medlem
BUG Setups!

https://www.reddit.com/r/EASPORTSWRC/comments/17xsf5m/in_addi...

Gjorde en egen post om det här. Verkar inte gå att spara setups med samma namn.

Medlem

Pacificrallyt gick inte som man hade hoppats. Gjorde så många avåkningar, inkl en dubbelpunktering (med 1st reservhjul) på längsta sträckan, så fick hanka mig fram på fälgen i mååånga kilometer


signatur

EA WRC/Steam: Fr3dde
Racenet: fr3wik
Discord: fr3dde

Medlem

Lite förvånad att jag ligger bra till efter ca 10 mindre avåkningar och två rullningar. En av dom ut på en av "avverkningarna" så det var lite stökigt att komma tillbaka på vägen bland plockepinn:et. Den andra var nåt i stil med en halv barrel roll där jag gled på taket, landade på hjulen men vänd åt fel håll på vägen.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Tinardirith:

Lite förvånad att jag ligger bra till efter ca 10 mindre avåkningar och två rullningar. En av dom ut på en av "avverkningarna" så det var lite stökigt att komma tillbaka på vägen bland plockepinn:et. Den andra var nåt i stil med en halv barrel roll där jag gled på taket, landade på hjulen men vänd åt fel håll på vägen.

Kände att jag hade bra pace tills jag fick punktering med 7km kvar av sträcka 5 Valde att byta däcket på stället vilket gav 90 sekunders straff så där var väl min toppstrid mer eller mindre över!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av Gejmerfr3ddan:

Pacificrallyt gick inte som man hade hoppats. Gjorde så många avåkningar, inkl en dubbelpunktering (med 1st reservhjul) på längsta sträckan, så fick hanka mig fram på fälgen i mååånga kilometer

Samma här... gick fan inge vidare, eller jag är inte klar med den än men hittils har jag haft 2 punkteringar på två sträckor tror jag haha.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Pacific gick bra för det mesta, tog mig fram till typ SS4 att hitta en körstil som verkade funka med S2000-bilarna, insåg att jag vår tvungen att vara våldsam som fan med dem för att få någon som helst vinkel in i kurvorna😅

Halkade av vägen ett par gånger och lyckades välta bilen på SS5, utan skador som tur var, får se hur lång det räcker när alla har kört!


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem

Nästa vecka fortsätter nog med ett antal volter i Sverige. Fifan va det går undan med hybriderna

brrap brrap pew pew
Skrivet av PatchedPlayer:

Pacific gick bra för det mesta, tog mig fram till typ SS4 att hitta en körstil som verkade funka med S2000-bilarna, insåg att jag vår tvungen att vara våldsam som fan med dem för att få någon som helst vinkel in i kurvorna😅

Halkade av vägen ett par gånger och lyckades välta bilen på SS5, utan skador som tur var, får se hur lång det räcker när alla har kört!
https://www.bildtagg.se/file/lsagzckovcyd7bnygmarfyuq

Haha snyggt! Jag gillar verkligen de nya verktygen som vi fått på nya Racenet. Häftigt att kunna jämföra sig själv med någon snabbare osv.

Skrivet av Tinardirith:

Nästa vecka fortsätter nog med ett antal volter i Sverige. Fifan va det går undan med hybriderna

Eller hur, det är riktiga monster. Jag kör med handkontroll och det går bra på snö och grus, men på asfalt blir det väldigt ryckigt väldigt fort Och jag tycker det är svårt att inte "slösa" hybridladdningen vid fel tillfälle. Även om jag ställer in hybriden på det senaste läget så känns det som att den dumpar den bara jag rör "pedalen".


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Eller hur, det är riktiga monster. Jag kör med handkontroll och det går bra på snö och grus, men på asfalt blir det väldigt ryckigt väldigt fort Och jag tycker det är svårt att inte "slösa" hybridladdningen vid fel tillfälle. Även om jag ställer in hybriden på det senaste läget så känns det som att den dumpar den bara jag rör "pedalen".

Håller helt med där. På asfalt får man vara väldigt mjuk på spakarna, oavsett bilklass tycker jag, annars blir det ryckigt och går lätt åt helvete Man vill ju inte hålla på in i inställningarna och ändra varje gång det ska köras asfalt. Samma med laddningen, svårt att köra halvgas just med handkontroll så att boosten inte kickar in på dumma ställen. En dutt så är den förbrukad om man släpper. Så det är bara att hålla fullt när den redan kommit

Medlem

Förstår inte ens hur ni klarar av att köra hybriderna, det har visat sig ett par veckor in nu att jag tycker nästan inte ens att dom är särskilt skoj, pga. min skill-level är för låg antar jag. Dom är för svåra helt enkelt hehe. WRC2-bilarna är fina tho!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av KuShO:

Förstår inte ens hur ni klarar av att köra hybriderna, det har visat sig ett par veckor in nu att jag tycker nästan inte ens att dom är särskilt skoj, pga. min skill-level är för låg antar jag. Dom är för svåra helt enkelt hehe. WRC2-bilarna är fina tho!

Sitter i samma sits med skill-level men jag tycker det är riktigt skön känsla när man får in flytet med boost och litar på att aeron klarar de snabba svängarna på asfalt.

Men ja lika ofta blir man ju en missil rakt ut i shadowrealm när man tror man kan boosta men vinklar bilen lite fel 😅

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Håller helt med där. På asfalt får man vara väldigt mjuk på spakarna, oavsett bilklass tycker jag, annars blir det ryckigt och går lätt åt helvete Man vill ju inte hålla på in i inställningarna och ändra varje gång det ska köras asfalt. Samma med laddningen, svårt att köra halvgas just med handkontroll så att boosten inte kickar in på dumma ställen. En dutt så är den förbrukad om man släpper. Så det är bara att hålla fullt när den redan kommit

Även med pedaler är det svårt att inte trigga hybriden, kan ha inställningen på för att trigga så sent som möjligt men jag ser på mätaren att den ändå triggar väldigt tidigt och jag ger knappt någon gas. Jag tycker dessutom attt inputs från pedalerna överlag känns lite udda. Allt ser rätt ut när jag kollar inputs i inställningar men sen när jag väl kör kan halv gas mer eller mindre inte göra något alls nästan. Så vet inte om spelet bara hanterar inputs konstigt oavsett vilken typ medans man kör.

Medlem

Inför alla tävlingar säger jag till mig själv, kör smart. Låt andra göra misstag, men det tar inte många meter
innan man glömt allt. Och så går det som det brukar, en massa misstag.
Annars gillar jag Pacific, men S2000 bilen fick jag ej till det som jag vill ha den.
Läst om att många fått punkteringar, genar ni för mycket då ? För det bjuds tyvärr in det till rätt mycket i detta spel.
Kom i mål iaf, dock en blygsam placering.

Medlem

P3 hittills efter alla 6 sträckor, är riktigt nöjd med det. Och då var jag ändå bara bekant med S1 sen tidigare.

Körde första sträckan i 6:30.711, är helt nöjd med den tiden. Inte min bästa tid, men relativt nära.

För den som är intresserad och se, och vill försöka slå tiden i Time Trial så har jag sparat video på ung. den racingline/cuts jag tar

https://youtu.be/XIB-ErZnS3g?t=128 (Den som är innan timestamp är Shakedown, den råkade komma med också).

Medlem
Skrivet av Doed:

Även med pedaler är det svårt att inte trigga hybriden, kan ha inställningen på för att trigga så sent som möjligt men jag ser på mätaren att den ändå triggar väldigt tidigt och jag ger knappt någon gas. Jag tycker dessutom attt inputs från pedalerna överlag känns lite udda. Allt ser rätt ut när jag kollar inputs i inställningar men sen när jag väl kör kan halv gas mer eller mindre inte göra något alls nästan. Så vet inte om spelet bara hanterar inputs konstigt oavsett vilken typ medans man kör.

Hmm.. När WRC Generations kom så fick det väl en massa skit för att just gasresponsen var väldigt konstig? Inte att det har nåt med det här spelet att göra men..

Skrivet av 34 Anders Alm:

Inför alla tävlingar säger jag till mig själv, kör smart. Låt andra göra misstag, men det tar inte många meter innan man glömt allt.

Känner igen det där allt eller inget.

Medlem

Då var Rally Pacifico avklarat. Är nöjd med min tid. Hade stor hjälp av att jag tränat in första två sträckorna för de dök upp som en och samma sträcka som ss5.

Måste säga att dessa bilar har växt på mig. Från att ha tyckt de var orkeslösa till en början så känns de nu som fartmonster om man bara kör dem på rätt sätt.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Diggar spelet, känns bättre och bättre.

En grej som stör dock är att det är svårt att se när man kör uppför, hade inte det problemet i DR2.0. Någon som känner samma?

Provat olika kamerainställningar men tycker inte något hjälper tyvärr...

Medlem
Skrivet av Doed:

Även med pedaler är det svårt att inte trigga hybriden, kan ha inställningen på för att trigga så sent som möjligt men jag ser på mätaren att den ändå triggar väldigt tidigt och jag ger knappt någon gas. Jag tycker dessutom attt inputs från pedalerna överlag känns lite udda. Allt ser rätt ut när jag kollar inputs i inställningar men sen när jag väl kör kan halv gas mer eller mindre inte göra något alls nästan. Så vet inte om spelet bara hanterar inputs konstigt oavsett vilken typ medans man kör.

Jag upplever samma med pedaler (Logitech G923). Har oftast hybriden på cautious eller vad det heter (80%).
Vill ibland räta ut bilen lite vid utgången av en kurva (förmodat grundproblem: Låg skill. men jaja.) innan jag vill att boosten kickar in, men även strax under 80% känns det då som att gasen inte ger någonting alls.


signatur

EA WRC/Steam: Fr3dde
Racenet: fr3wik
Discord: fr3dde

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Diggar spelet, känns bättre och bättre.

En grej som stör dock är att det är svårt att se när man kör uppför, hade inte det problemet i DR2.0. Någon som känner samma?

Provat olika kamerainställningar men tycker inte något hjälper tyvärr...

Jag har också lite problem med kameran. Som du säger är det svårt att se i vissa vinklar. I Punton så får jag även någon konstig glare på insidan av rutan som ser ut som artefakter. Men bara i punton

Är lite sen till kalaset.
Heter Butchercow på racenet och lade till nyss!

Stökade i discord tidigare 😐😌

brrap brrap pew pew
Skrivet av Chipsgeneralen:

Är lite sen till kalaset.
Heter Butchercow på racenet och lade till nyss!

Stökade i discord tidigare 😐😌

Haha det är lugnt. Välkommen, nu ska du kunna gå med i klubben!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

S2000 och framkrafsbilar är inget som jag får att funka. SS2 så lyckas jag med konststrycket att tjuvstarta... Senare så tror jag att jag såg Elvis ute i skogen, så totalt 40 sekunder straff. Hade bra flyt SS5, men till SS6 hade kylaren tackat för sig och effekten försvann vilket resulterar i den sämsta tiden på en sträcka på hela rallyt.

Gillar Pacifico rallyt, finns en del roliga sträckor där.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Medlem
Skrivet av KuShO:

Kan ju varmt rekommendera en CSL DD 8NM... Trots att Fanatec har "lite" bekymmer med lager och shipping just nu så är det en sjukt prisvärd instegsmodell i DD-världen. Para ihop den med ett par schyssta load cell och saken är biff.

Nu blev det beställt 299€ för DD 8NM när man köpte en ratt, blev en WRC ratt, och 199€ för Elite V2 pedaler. 😊

Medlem
Skrivet av rosski:

Nu blev det beställt 299€ för DD 8NM när man köpte en ratt, blev en WRC ratt, och 199€ för Elite V2 pedaler. 😊

Men ja fy fan vad gött! Du kommer älska skiten =D (förhoppningsvis är du lite mer tekniskt lagd än mig och får ordning på det snabbare, jag kämpade en del i början).

Bara o skicka PM/fråga här om du vill ha tips sen på setups osv, jag har suttit otaliga timmar och försökt få till det bra


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av KuShO:

Men ja fy fan vad gött! Du kommer älska skiten =D (förhoppningsvis är du lite mer tekniskt lagd än mig och får ordning på det snabbare, jag kämpade en del i början).

Bara o skicka PM/fråga här om du vill ha tips sen på setups osv, jag har suttit otaliga timmar och försökt få till det bra

Det låter bra, var ganska lång leveranstid på några av prylarna men förhoppningsvis har jag det om några veckor. Hör av mig om jag stöter på problem 😊

Medlem
Skrivet av rosski:

Nu blev det beställt 299€ för DD 8NM när man köpte en ratt, blev en WRC ratt, och 199€ för Elite V2 pedaler. 😊

Ajajaj, det här är början till fler dyra men roliga inköp kanske! Jag gick från Thrustmaster T150 till en CSL DD 8nm men då med CSL pedalerna, inte elite, och en loadcell till dessa när den släpptes. Jag var väldigt nöjd, men man vill ju alltid ha mer... så jag köpte sen en DD1 som ger 20nm och pedalerna valde jag att gå till något lite mer high end än vad fanatec erbjuder så sitter med Simgrade VX-Pro nu och kan varmt rekommendera dessa om någon sitter och kollar på pedaler! Lite besviken på mig själv att jag inte höll ut ett tag till och väntade på Clubsport DD+ som verkar kunna trycka ut samma krafter som en DD1, men man kan inte alltid vänta på något nytt!

Medlem
Skrivet av Doed:

Ajajaj, det här är början till fler dyra men roliga inköp kanske! Jag gick från Thrustmaster T150 till en CSL DD 8nm men då med CSL pedalerna, inte elite, och en loadcell till dessa när den släpptes. Jag var väldigt nöjd, men man vill ju alltid ha mer... så jag köpte sen en DD1 som ger 20nm och pedalerna valde jag att gå till något lite mer high end än vad fanatec erbjuder så sitter med Simgrade VX-Pro nu och kan varmt rekommendera dessa om någon sitter och kollar på pedaler! Lite besviken på mig själv att jag inte höll ut ett tag till och väntade på Clubsport DD+ som verkar kunna trycka ut samma krafter som en DD1, men man kan inte alltid vänta på något nytt!

Haha ja jag har hört att det lätt drar iväg xD

Medlem

Sen på bollen men körde bort pacific igår och tog mig i mål så det känns som en seger i sig 😄

Var in i en höbal o en tid efter det började motorn hacka och kämpa för att komma upp i varv.

Men fyfan vad snabba alla är, tillomed när jag tycker mig kört snabbt en sträcka så är man i botten o härjar!

Nya tag i helgen!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skriv svar