Köpa spel på skiva eller digitalt ?

Medlem

90 talisterna är så lata nuförtiden att dom inte ens orkar samla på DVD haha

Medlem

Enbart digitalt sedan många år tillbaks, både på PC och konsol.

Med undantag av spel till Nintendos konsoler.

Medlem

Jag spelar enbart på konsol men har ändå gått över helt till digitalt "samlande". Sure att det inte går att sälja vidare men de gånger jag faktiskt sålt ett fysiskt exemplar har ändå oftast slutat med att jag köpt det igen för jag har velat spela om det^^. Reorna duggar ju dessutom väldigt tätt, åtminstone på PSN och feta fullpristitlar som man bara måste köpa dag 1 kommer ju heller inte oftare än ett par gånger om året ändå.

Sen som flera andra här skriver så är ju smidigheten guld värd, speciellt när man har barn som ofta byter spel hej vilt och kanske inte riktigt har samma finkänslighet vad gäller att handskas med skivor och dess fodral.

Avstängd
Skrivet av A1200G:

Bluray spelare heter det. Jag har 2 st standalone (en till snart som backup) samt 2 interna till PC. Sen ser jag filmer på hemmabio (5.2.2 system) där Dolby TrueHD och DTS HD Master Audio låter gudomligt.

Det som har övertygat mig hur viktigt fysiska filmer är att jag nyligen såg Moonfall på bio. Fyfasen sicken dynga! Ofattbart att ingen stoppade eländet medan filmandet pågick. Innan dess såg jag nya Dune. Fyfasen sicken lååååååångtråkigt dynga! Och då är jag ändå stor fan av David Lynchs gamla Dune samt spelen Dune II och Dune 2000. Tenet då? Fyfasen sicken dynga! Ofattbart dåligt!

Vad har dyngan med fysiska filmer att göra då? Jo, ta t.ex. 12 Angry Men, en film från 50-talet. Svartvit. Hela filmen utspelar sig i ett enda rum. Men tusen gånger bättre och MER SPÄNNADE än någon film som gjorts sen, ja, typ Se7en och Matrix 1. Skaffade nyligen James Bond Collection, 24 bluray skivor med pristine picture och DTS HD MASTER 5.1 spår. Såg de första 2 filmerna och återigen, bättre än de flesta filmer som gjorts sista 10-20 åren. Sugen på skräck? Storm of the century på DVD eller The Mist på bluray. Återigen, slår alla skräckfilmer sista decenniet.

Så jag är väldigt tacksam för min fysiska filmsamling på sisådär 500 filmer. Då kvaliten på dagens har gått down the drain.

PS Se till att se 12 Angry Men. Tacka mig sen.

Tyckte faktiskt senaste Dune var OK. Helt enig ang. Tenet dock - totalt värdelös skitfilm. Och till sist, The Mist som du nämner är en av de bästa filmer som någonsin gjorts

Medlem

Who kärs.

Långsiktigt så lär väl fysiskt försvinna tänker jag... Eftersom det inte finns någon direkt poäng med det om spel ändå körs från disk och snabbt nät finns överallt.

Den eviga frågan har nog snart ställts för sista gången, eftersom iaf om 5-10 år så kommer det inte finnas alternativ till digitalt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag hade samlar-mani som de flesta andra en gång i tiden men jag har gjort mig av med det. Ju mindre skit man har omkring sig desto bättre, dina ägodelar äger dig till slut. Ser ingen mening med att ha ett datorspel- filmer- etc museum i vardagsrummet längre. Det viktigaste är tillgång till innehållet. Jag ursäktade min vinyl-samling länge enbart pga ljudet men i slutändan handlar det väl ändå om musiken och upplevelserna.

Allt digitalt.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Spelar enbart på PC. Köper enbart digitalt.
Man kan returnera även digitala spel vilket har hjälp till om de är ett felköp. Äger det för alltid utan att tappa bort skivan eller att de kan gå sönder. De flesta stora spelen idag ligger kring 80-100 gig. Kombinera de med ett najs svenskt bredband på 100/100 så har CD-skivan har gjort sitt där. Har inte ens en CD-läsare på burken.

Medlem

Spelar enbart PC så slutade med fysiska kopior för 10 år sedan när de fodralen enbart innehöll aktiveringskod.

Men jag saknar det inte, tycker fördelarna överväger nackdelarna.

Avstängd

Pc digitalt.
Konsol fysiskt, av anledningen att konsoler är stängda plattformar och man får inte med sig spelen till nästa generation. Nått som tex Nintendo utnyttjar maximalt. Vidrigt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spelat näst intill exklusivt på PC de senaste 20 åren, jag skaffade ett PS4 begagnat för en tusenlapp eller så endast för Red Dead Redemption 2 vid release för 3½ år sedan. Det är den ENDA fysiska kopian av ett spel jag köpt sedan 2007 (som jag kan minnas åtminstone) då jag köpte min senaste fysiska kopia, och det var World of Warcraft: Wrath of the Lich King.

Medlem

Köper digitalt när det är en speciellt bra deal eller spelet jag vill ha bara finns digitalt, annars alltid Fysiskt.

Fattar fortfarande inte varför de säljer digitala spel dyrare än Fysiska nästan alltid.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Går helt på pris till PS5:an och Switchen, mycket har blivit fysiskt på sistone då priserna ofta är markant högre på Sonys och Nintendos respektive online butiker, i alla fall med relativt färska releaser.

Min Series S och PC har inga skivläsare så där görs valet åt mig

Medlem

Mestadels digitalt, men ska börja köpa mer fysiskt. Dels vill jag inte bli utan möjlighet att spela spel man inte har på disken när dom stänger servrarna (som Wii U) men dels för andrahandsvärdet/utlåningsmöjlighet. Men sen priset så klart.

Digitalt får bli såna spel som man kan vilja plocka upp då och då (och då inte vill behöva byta fysiskt media), medan fysiskt blir de man spelar i ett bräde under en längre tid och då ändå inte har behov av att byta skiva. Eller de spel som helt enkelt är lika billigt eller billigare digitalt får gå den vägen.

Såg att många spel kostar 849kr digitalt på ps5:an, då ryggar man ju klart tillbaka lite.

Medlem

Helst digitalt men priserna gör att jag köper fysiskt på konsol. Menar 499kr för fysiskt eller 849kr för digitalt för ett PS5 spel? Där du dessutom har andrahandsvärde på fysiska utgåvan.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Som många är inne på, 100% fysiskt till ps5an. Man är bara dum om man köper digitalt.

Spel jag är helt klar med slänger jag ut på tradera för 1kr och går +/-0 mot inköpspris då folk budar som galningar.

Jag gjorde det en gång. La ut Gears of War 2 (som var nytt då) och högsta budet blev 2 kr.

Medlem

Köper helst digitalt men pris är en faktor jag har i åtanke vid inköp. Vid nysläpp så kan du ofta "spara" 200-300:- när du köper fysiska kopior men det händer också att Gifted har presentkort nedsatta 20-25% (gäller endast PSN) och då blir det en minimal skillnad prismässigt.

Medlem

Jag köper alla spel digitalt. Bekvämligt.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag gjorde det en gång. La ut Gears of War 2 (som var nytt då) och högsta budet blev 2 kr.

Drar in 500-600 spänn per spel här, endast ps5 spel skall tilläggas.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

oj, slutade köpa skivor för över 20 år sedan. har allt digitalt. har inte ens haft dvd-spelare lr liknande i min dator sen man började kunna använda usb någorlunda korrekt dessutom


signatur

//monster

Medlem

PC är bara digitalt, konsol är (nästan) bara fysiskt. Exempelvis köpte jag en PS5 med skivläsare och har redan fått tillbaka mellanskillnaden med råge, sparar 150-200 kronor per spel på att köpa fysiskt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag gillar att köpa skivor, för det är trevligt med fysiska ting och det är ju oftast dyrare på Playstation Store än att köpa spelet från någon webbutik. Sedan tyckte jag det var trevligt att man kunde spela PS4 spelen på PS5 men tydligen kan man inte det trots det var utlovat så jag kanske ska börja köpa digitalt för då kanske jag slipper köpa om spelen när det kommer PS6 osv. Kanske optimistiskt tänkande... Men jag kommer att köpa ett PS5 med DVD-läsare, rätt som det är så har man ju en DVD som man vill se.

På PC är allt digitalt via steam, även här önskar jag att man kunde ha fysiska exemplar. Alltså man vill ju ha kartan bredvid sig när man spelar, inte på en random sida eller någon app som det kommer bli i framtiden.

Medlem
Skrivet av General White:

Tyckte faktiskt senaste Dune var OK. Helt enig ang. Tenet dock - totalt värdelös skitfilm. Och till sist, The Mist som du nämner är en av de bästa filmer som någonsin gjorts

Ja, i alla fall det mest originella och oväntade slutet någonsin. Många tycker att det ger väldigt negativ bild av hela filmen men jag tycker precis tvärtom - lärdom är att ALDRIG ge upp - oavsett hur hopplöst och dystert det ser ut i ögonblicket. Hoppet måste alltid finnas där. Vilket personifieras av kvinnan på lastbilen - som inte borde överlevt - men både hon och barnen gjorde visserligen det.

Bra skräck som visar att det värsta är inte monster utan - människorna (speciellt skitskraja sådana).

Medlem

Köper BARA digitalt. Hatar alla skivor som ligger och tar plats.

Medlem
Skrivet av MusseÖL:

90 talisterna är så lata nuförtiden att dom inte ens orkar samla på DVD haha

Mm, vart är världen på väg?

Medlem

Kan ju tillägga att köper man spel som present, om man har kids t ex, så är det ju naturligtvis mycket trevligare, mysigare och roligare för dem att få inslagna fysiska paket under granen och när de fyller år.

Medlem

Alltid digitalt till PC. Till switch borde jag oftare ha köpt fysiskt. Är det spel jag känner att jag aldrig kan tänka mig att sälja kan jag lika gärna ha dom digitalt, men till exempel Links Awakening hade jag ledigt kunna sälja vidare efter jag spelat klart det, men det var ett impulsköp i e-shoppen.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av MusseÖL:

90 talisterna är så lata nuförtiden att dom inte ens orkar samla på DVD haha

90-talist här. Det handlar verkligen inte om lathet. Jag köper till exempel mycket musik i form av LP och CD. Ser bara absolut ingen anledning till att ha fysiska utgåvor av spel om man inte ämnar att sälja dem vidare. Moderna spel är bara slöseri på plats i bokhyllan, för mig.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

På PS5 är ju digital dyrare och saknar 2:a handsvärde. Så blir mest fysiskt för nysläppt och digital på reor långt senare.

Geeks Gaming

Köper gärna digitalt då jag slipper fodral och skivor.

Med det sagt så utesluter jag inte något men med 3 barn och 2k+ titlar så blir oftast livstiden på skivorna kort och utrymmesmässigt krångligt att ha fysiska fodral till allt

Medlem

Med spelpriser upp mot 800kr köper jag fysiskt på konsol men väntar oftast på en rea.
Konsoler har en livscykel och byts ut mot ny kraftigare hårdvara. Förr eller senare stängs butikerna ner med alla digitala licenser om man inte har de sparad på konsolens utrymme.

På PC finns inget annat val än att handla digitalt men där lever exempelvis Steam kvar sedan det startade 2003.

Google Stadia var snälla nog att ge tillbaka alla pengar när de drog ut pluggen, det vore trevligt om konsolföretagen agerade liknande.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skriv svar