FZ Game Jam 2021 - Den stora tråden!

Medlem

Sjukt impad av alla (osett) ska bli askul att testa alla spel.


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Itch sida, spring runt och skjut

Medlem

Hur ska spelen laddas upp? Ska alla göra egna itch sidor som ovan eller ska det samlas nånstans sen laddas upp allt på en gång efter deadline?

Frilansare
Skrivet av Morti:

Hur ska spelen laddas upp? Ska alla göra egna itch sidor som ovan eller ska det samlas nånstans sen laddas upp allt på en gång efter deadline?

Vi kommer ha en gemensam sida där allt laddas upp! Tänker jag. Vi får fnula på vad som blir smidigast.
Borde väl funka med en kanal på itch.io, sen kan vi ladda upp allas bidrag där? Kom gärna med input!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Vi kommer ha en gemensam sida där allt laddas upp! Tänker jag. Vi får fnula på vad som blir smidigast.
Borde väl funka med en kanal på itch.io, sen kan vi ladda upp allas bidrag där? Kom gärna med input!

Itch.io har specifikt stöd för just game jams, där man kan ladda upp sina bidrag (och om man vill så kan man göra en snygg sida för sitt spel). Men det kräver ofc att varje spelskapare har ett itch.io-konto.
Det verkar finnas mycket som går att ställa in och justera efter tycke gällande hur jam-sidan fungerar också. Om man vill använda deras inbyggda röstsystem och ranking så går det. Eller så kan man köra externt och skippa det. Går också att göra jam'et privat om det ska bara gå att hitta det via länk.

Jag var med i ett jam för ett par år sedan som använde itch, gick väldigt smidigt tyckte jag.

Frilansare
Skrivet av Dvorak:

Itch.io har specifikt stöd för just game jams, där man kan ladda upp sina bidrag (och om man vill så kan man göra en snygg sida för sitt spel). Men det kräver ofc att varje spelskapare har ett itch.io-konto.
Det verkar finnas mycket som går att ställa in och justera efter tycke gällande hur jam-sidan fungerar också. Om man vill använda deras inbyggda röstsystem och ranking så går det. Eller så kan man köra externt och skippa det. Går också att göra jam'et privat om det ska bara gå att hitta det via länk.

Jag var med i ett jam för ett par år sedan som använde itch, gick väldigt smidigt tyckte jag.

Vad tror du om att alla deltagare skickar sitt bidrag till oss, och att vi laddar upp dem på en enda itch-sida? Funkar Itch så?
Vi är ju angelägna om att använda våra interna omröstningsfunktioner etc, så långt det går.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Vad tror du om att alla deltagare skickar sitt bidrag till oss, och att vi laddar upp dem på en enda itch-sida? Funkar Itch så?
Vi är ju angelägna om att använda våra interna omröstningsfunktioner etc, så långt det går.

Ser ut som att ni kan skapa ett game jam där sen stänga av röstningen och tillåta submissions. Sedan kan ni även välja att submissions inte kan ses förren ett visst datum, sedan kommer alla synas samtidigt när det är dags. Så kan ni ju sen bara länka till jam sidan och ha röstningen på fz sidan

Medlem

Jag tycker Morti's idé låter bra, då slipper ni krångla med uppsättning för allas projekt. Jag fixar gärna min egen submission (så kan man göra en lite snygg sida för det).

Då blir jam-sidan bara ett sätt att hantera och samla submissions medans allt annat sköts här på FZ. Om någon/några deltagare helst slipper sätta upp själv så kanske ni kan göra som du nämner och ta emot bidragen och skapa nya submissions åt dem på itch.

Medlem

Dessvärre behöver vi på Spelkväll kasta in handduken. Vi försökte in i det sista att hinna med men sjukdomar och jobb har satt käppar i hjulet… vi får sikta in oss på nästa år. Otroligt spännande att se alla bidrag dock!

Medlem

Kommit en liten bit på mitt spel som använder temat 25 genom att göra ett spel som endast använder 25x25 pixlar för själva spelet. Iom att det är en så låg upplösning så har tänkt att man spelar det på en hittepå handhållen konsol (typ GBA Micro) som släpptes för 25'ish år sedan. Här är en shotgun reload iaf.

Medlem
Skrivet av Dvorak:

Kommit en liten bit på mitt spel som använder temat 25 genom att göra ett spel som endast använder 25x25 pixlar för själva spelet. Iom att det är en så låg upplösning så har tänkt att man spelar det på en hittepå handhållen konsol (typ GBA Micro) som släpptes för 25'ish år sedan. Här är en shotgun reload iaf.https://i.imgur.com/GuvoOi3.gif

Läckert! Hur tycker du det har funkat att rita grafik i så liten upplösning? Begränsande eller inspirerande? Min erfarenhet av pixlande i så liten skala är att varenda pixel måste vara rätt, annars märks det på slutresultatet direkt.

Själv har jag haft omvänt problem med mitt spel. Jag ville göra pixelgrafik och samtidigt köra i 1920x1080. Det har varit rätt svårt att fylla upp ytorna kan man lugnt säga.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Läckert! Hur tycker du det har funkat att rita grafik i så liten upplösning? Begränsande eller inspirerande? Min erfarenhet av pixlande i så liten skala är att varenda pixel måste vara rätt, annars märks det på slutresultatet direkt.

Själv har jag haft omvänt problem med mitt spel. Jag ville göra pixelgrafik och samtidigt köra i 1920x1080. Det har varit rätt svårt att fylla upp ytorna kan man lugnt säga.

Tack! Det har varit en utmaning kan man säga. Det är underbart på det sättet att det går snabbt att få ihop något enkelt och det går också fort att redigera & testa saker. Men sen att få det riktigt bra är desto svårare. Jag kör en ganska begränsad palett på 32 färger också så varit krångligt att få till snygg shading. Och du har helt rätt i att det syns direkt när något är off, varje pixel är otroligt viktig. Men samtidigt efter mycket testande så får man ändå ge sig ibland, det blir liksom inte bättre

Jag fuskar lite iom att jag inte kör en regelrätt 25x25 upplösning ingame, det renderas i högre upplösning så att jag kan göra små förflyttningar & rotationer för att få lite liv i det hela (notera i reload animationen hur den gungar till och svänger). Att animera pixel perfect i den upplösningen kände jag var i princip omöjligt, iaf för mina (ganska basic) kunskaper.

Kan absolut förstå dig i ditt fall med att det är svårt att fylla ut och ändå få det snyggt i högre upplösningar. Jag är inte bra på få saker snyggt i högre upplösning & med större färgpalett. Jag tror det kräver mer erfarenhet & kunskap av personen vilket jag inte har, än iaf. Kollade igen på screenshot'en och videon du lagt upp innan, jag tycker du lyckats riktigt bra ju! Parallaxen i stan är supersnygg!

Vad har du kommit fram till för knep att få stora ytor att se snygga ut utan att bli för 'noisy' om man kan säga så?

Medlem
Skrivet av Dvorak:

Tack! Det har varit en utmaning kan man säga. Det är underbart på det sättet att det går snabbt att få ihop något enkelt och det går också fort att redigera & testa saker. Men sen att få det riktigt bra är desto svårare. Jag kör en ganska begränsad palett på 32 färger också så varit krångligt att få till snygg shading. Och du har helt rätt i att det syns direkt när något är off, varje pixel är otroligt viktig. Men samtidigt efter mycket testande så får man ändå ge sig ibland, det blir liksom inte bättre

Jag fuskar lite iom att jag inte kör en regelrätt 25x25 upplösning ingame, det renderas i högre upplösning så att jag kan göra små förflyttningar & rotationer för att få lite liv i det hela (notera i reload animationen hur den gungar till och svänger). Att animera pixel perfect i den upplösningen kände jag var i princip omöjligt, iaf för mina (ganska basic) kunskaper.

Kan absolut förstå dig i ditt fall med att det är svårt att fylla ut och ändå få det snyggt i högre upplösningar. Jag är inte bra på få saker snyggt i högre upplösning & med större färgpalett. Jag tror det kräver mer erfarenhet & kunskap av personen vilket jag inte har, än iaf. Kollade igen på screenshot'en och videon du lagt upp innan, jag tycker du lyckats riktigt bra ju! Parallaxen i stan är supersnygg!

Vad har du kommit fram till för knep att få stora ytor att se snygga ut utan att bli för 'noisy' om man kan säga så?

Att det inte ska bli noisy är något som jag har fått jobba med rätt mycket faktiskt. Jag har försökt att hålla mig till endast två nyanser per färg och ha större sammanhållande ytor av samma färg. Inga ensamma pixlar och inte blanda färger. Sen har det nästan alltid varit så att jag ändå har fått gå tillbaka och förenkla varenda Sprite efter den blivit klar.

Jag har strävat efter en mer realistiskt look snarare än cartoony och tycker väl jag har lyckats ibland och ibland inte. Men det är som det är.

Medlem
Nu börjar tiden närma sig sitt slut, dags att fixa startmeny och slutbossen =) Lycka till alla!
Ambassadör
League of Legends

Kommer inte hinna klart med mitt bidrag. Det var lärorikt på många sätt. Gifen visar det bristfälliga stadie som projektet är i nu när jag kastar in handduken. Spelet gick ut på att "odla" siffror för att mata sin groda.

Medlem
Skrivet av dali:

Kommer inte hinna klart med mitt bidrag. Det var lärorikt på många sätt. Gifen visar det bristfälliga stadie som projektet är i nu när jag kastar in handduken. Spelet gick ut på att "odla" siffror för att mata sin groda.

https://i.imgur.com/jUUMRCc.gif

såg roligt ut

Medlem

Jag kommer också att behöva kasta in handduken. Det har varit riktigt kul men inte riktigt hunnit med och visat sig att det tar mer tid än vad jag tänkt

Gör säkert ett nytt försök nästa gång.

Medlem
Skrivet av dali:

Kommer inte hinna klart med mitt bidrag. Det var lärorikt på många sätt. Gifen visar det bristfälliga stadie som projektet är i nu när jag kastar in handduken. Spelet gick ut på att "odla" siffror för att mata sin groda.

https://i.imgur.com/jUUMRCc.gif

Om det fanns ett pris för gulligaste grodan så hade du lätt vunnit! Laddar du upp så man hinner leka lite med det ändå?

Är det kl 23:59 den 16'e som är deadline? Så hinner man peta på det sista den dagen

Medlem

Nu gick allt åt pepparn
Skall resa bort i veckan och tanken var att jobba på kvällarna på jobbdatorn i veckan för att snickra ihop det sista. Alla mekaniska bitar sitter men nu skall världen byggas upp. Tanken var att snickra två timmar varje kväll. Det skulle räcka var tanken och lämna några timmar åt uppsnyggande.
MEN... jobbdatorn är spärrad. Kan inte installera Unreal Engine. Kommer sitta 15:e och 16:e, men det ser bra mörkt ut nu då jag inte får ihop med än nån timme de två dagarna. Får väl se men blir inte riktigt det spel jag tänkt mig

Frilansare

Trist ni som måste hoppa av, men sånt är livet! Tack för att ni hängde med!
Lycka till alla som kör ända in i mål!
Återkommer snart med hur vi gör med inlämning av bidragen.

Medlem

Är det okej att man lämnar in på tisdag kväll ?

Frilansare

Hej alla deltagare!
Här är länken till vår Spelsylt!
https://itch.io/jam/fz-game-jam-2021

Ladda upp så snart ni kan, men senast imorgon 16 november innan midnatt!

Frågor? Skrik här eller PM:a mig!

Medlem

Nice, laddar upp ikväll!

Medlem

Härligt! Riktigt kul att vara med och delta!
Det ska bli spännande och se vad alla kokat ihop!

Jag och sonen har lärt oss otroligt mycket den här GameJamen (vår första)!
Vi har jobbat ifrån att inte kunna något till att åstadkomma ett litet spel.

Vi har lärt oss hur man gör spelmekanik som:

1. En startpunkt
2. Hur man skapar byggblock - hur man ankrar dem, modifierar och ändrar egenskaper.
3. HP-bar + UI Design
4. Block som orsakar skada.
5. En stamina-bar (och användning)
6. Återspawningspunkter
7. Hur man kan importera .svg filer till blender och sedan exporterar dem till ett format som Roblox kan läsa.
8. Vi har börjat greppa enkel scripting som hur man skapar: variabler, funktioner och loopar
9. Mystiska dörrar som man gå igenom. Block med ”CanCollide=0”. Osynliga väggar etc.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Här är mitt bidrag:

https://sebgen.itch.io/doc-hunt

Stöter ni på några problem så hinner jag nog fixa dem innan deadline.

Enjoy

Medlem

@Hanzo
Får detta meddelande: "The permission levels on this place prevent you from entering."

Medlem

@Morti
Kul tolking av temat

Medlem
Skrivet av Bethåven:

@Morti
Kul tolking av temat

Tack!
(Tror förresten att man ska börja testa spelen på torsdag först 🙂)

Medlem

Jag har problem att packa upp rar filerna, kan någon annan testa? kanske är min 7-zip som är dum


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Frilansare

Påminnelse:
Hej alla deltagare!
Här är länken till vår Spelsylt!
https://itch.io/jam/fz-game-jam-2021

Ladda upp så snart ni kan, men senast imorgon 16 november innan midnatt!

Frågor? Skrik här eller PM:a mig!

Skriv svar