Vad krävs för ett spel ska bli GOTY tycker du?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Inget problem för min del. Lite det jag undrar över då det ska klagas på ditt o datt i flesta spel som kommer och ibland över saker som saknas som inte ens hör hemma eller passar in i just det spelet. Story eller multiplayer är ju 2 saker som ofta är på tapeten.

ja men såna där regler känns bara påklistrade för att "mitt spel" eller "min studio" ska vinna.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Apollo:

Svårt att säga men tycker det är skillnad på ett favoritspel och ett som förtjänar titeln som spelindustrins bästa spel. Jag har många favoriter men om man kollar objektivt på dom spelen så är inte ens hälften värdiga kandidater för GOTY.

Ett spel som ska få den titeln ska bland annat stå ut från mängden än att bara vara kul. Det ska vara välgjort med bra soundtrack, voice acting / mocap, grafik / design, story osv. Det ska erbjuda något unikt, en oförglömlig upplevelse som fått en att känna något speciellt oavsett om det var glädje eller sorg, varade i en vecka eller 6 månader. Ett GOTY ska höja ribban för vad som anses vara det bästa spelet och pusha utvecklare att skapa bättre spel. Ju fler av dessa kategorier man prickar av desto bättre. Men tvärtom, om ett spel är enformigt, repetitivt och i stort sett en kopia av sin föregångare med en ny siffra efter titeln som kunde ha fått ett DLC istället för ett helt nytt spel tycker jag att det är mindre fördel för att bli en kandidat för GOTY även fast såna spel borde ha en chans.

Ett GOTY bör bedömas enligt en hög standard. Snittbetyg och hype kan lätt manipuleras utav fansen, haters och företagen bakom spelen så det är inte ett måste för ett GOTY.

Cyberpunk 2077 var nog spelindustrins mest hypade spel och fick nästan ett perfekt betyg innan release men som vi alla vet blev det förra årets största besvikelse (även om man bortser från alla buggar).

Som sagt, att ett spel är kul är ju en bra anledning för att ett spel ska bli ens favoritspel.. men för att vinna titeln som årets bästa spel tycker jag att det krävs mer än så.

Men om det är ett år där inga spel med sådana landvinningar släpps, hur bedömer man då?
Gräva djupt i indieträsket för att hitta spelet som gjorde nått unikt och bra men "ingen" spelade?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men om det är ett år där inga spel med sådana landvinningar släpps, hur bedömer man då?
Gräva djupt i indieträsket för att hitta spelet som gjorde nått unikt och bra men "ingen" spelade?

Låter som en väldigt långsökt hypotes. Typ om spelindustrin läggs ner eller? Varje år släpps det massor av spel som är värdiga att bli kandidater för GOTY.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Att det är det spel jag gillar mest av de som släppts under året.

+1 på den.

Medlem

Att det är utvecklat av FromSoftware.

Medlem
Skrivet av Apollo:

Låter som en väldigt långsökt hypotes. Typ om spelindustrin läggs ner eller? Varje år släpps det massor av spel som är värdiga att bli kandidater för GOTY.

Ja men på din beskrivning var det tvungen för att få bli GOTY vara en hel del kriterier som uppfylls.

Kannist fråga om du tycker tidigare år GOTY på FZ tex fyllt sina kriterier. Så kan du ge nått exempel så jag förstår vad du menar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Rent personligt kan det naturligtvis vara vad som helst.

Om ett spel ska vinna de "stora" GOTY-priserna så brukar det behövas att det är bra på ganska mycket och inte en allt för nischad genre.

De flesta spel som blir nominerade till de största GOTY-priserna brukar också vara nominerade (och vinna) i flera mindre kategorier. Visst går det att komma långt med bara roligt gameplay men om ett annat ungefär lika bra spel gällande den aspekten är snyggare, har bättre ljud, skådespeleri, handling, musik och så vidare så lär det spelet gå vinnande ur striden.

Euro Train Simulator 2022 skulle kunna vara den bästa tågsimulatorn någonsin och alla som gillar tåg fullkomligt älskar det - det lär ändå inte vinna GOTY-priser då det är för smalt. Även om EA gör det bästa fotbollsspelet någonsin nästa år tror jag det skulle få svårt att vinna de stora priserna.

En annan sak jag tror kan vara en fördel är om spelet kan väcka lite fler känslor än bara "det är underhållande att spela" hos sin publik.

Medlem

Personlig åsikt:

Det är otroligt simpelt för mig, det håller mig fastklistrad, jag vaknar upp och går och lägger mig tänkandes på spelet, för jag vill spela mer. Detta händer otroligt sällan, en gång, kanske två om året, tills det tar slut, oftast ganska snabbt, några veckor sen har man spelat klart och väntar på sin nästa fix.. Minst 6-8 månader bort, ibland längre.

Jag spelar sällan klart spel, speciellt single player, jag vet fort om jag gillar ett spel eller inte. Multiplayer spel håller oftast längre för mig, men på senaste finns det inga sådana heller, Age of Empires 4 var vart jag la alla mina förhoppningar, men dess multiplayer är alldeles för långsam för min smak, alldeles för långa games jämfört med Stracraft 2 tex.

Detta året har det ännu inte funnits ett enda spel som jag anser GOTY, som hållit mig fastklistrad dvs.

Edit: Det skulle vara Valheim, tänkte att det kom ut förra året men det var i februari i år, dock I early access så det kan ej räknas till GOTY egentligen, men jag kommer att rösta på Valheim. Det höll mig underhållen i 100 timmar första månaden innan det slocknade.

Medlem

I år står det mellan Metroid Dread och Forza Horizon för min del.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja men på din beskrivning var det tvungen för att få bli GOTY vara en hel del kriterier som uppfylls.

Tvungen sa jag aldrig men "ju fler kategorier man prickar av desto bättre".

På din beskrivning låter det som att GOTY inte behöver uppfylla något annat krav än att vara det "roligaste" spelet... Finns ju oändligt med många spel som folk tycker är underhållande och anser vara sina favoritspel. Nästan alla spel som släpps är någons favoritspel, till och med Cyberpunk 2077.

Så något måste ju göra att ett GOTY sticker ut från mängden och om det inte är några av förslagen som har framförts i tråden vad är det då? Antalet människor som gillar ett specifikt spel eller? GOTY borde hållas till en högre standard än så, men det är bara min åsikt.

Medlem

Det krävs bara att jag tycker att det är årets spel, så är det det för mig. Ett objektivt årets spel finns inte.

Medlem

Årets spel är det spel jag haft roligast med under året. Svårare än så är det inte.

Ghost of Tsushima Director's cut har varit bäst men det kan väl ändå inte räknas in som GOTY då det bara är en expansion.
Så just nu står det mellan Ratchet and Clank, Kena Bridge of Spirits och Far Cry 6.

Medlem

Enkelt.

Spelet ska vara det roligaste man har spelat under året. I all sin subjektivitet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Många här som tycker GOTY ska vara roligast. Håller inte med men isåfall hade valheim fått priset i år (hittills).

Avstängd

Ett GOTY spel är ett nästerverk på så många möjliga punkter som barq går.

Medlem

GOTY spel brukar inte vara så bra typ som Oscar filmer, de är lite för krystade mainstream casual, kan va störst hårdast marknadsföring?

Medlem
Skrivet av Apollo:

Tvungen sa jag aldrig men "ju fler kategorier man prickar av desto bättre".

På din beskrivning låter det som att GOTY inte behöver uppfylla något annat krav än att vara det "roligaste" spelet... Finns ju oändligt med många spel som folk tycker är underhållande och anser vara sina favoritspel. Nästan alla spel som släpps är någons favoritspel, till och med Cyberpunk 2077.

Så något måste ju göra att ett GOTY sticker ut från mängden och om det inte är några av förslagen som har framförts i tråden vad är det då? Antalet människor som gillar ett specifikt spel eller? GOTY borde hållas till en högre standard än så, men det är bara min åsikt.

Jag menar att det finns inga egentliga krav som måste uppfyllas, det är ju helt omöjligt att säga på förhand innan man testar att "det här spelet" är GOTY.
Oftast GOTY blir ju spel som gått hem hos den större massan och dom flesta tycker är bra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Oftast GOTY blir ju spel som gått hem hos den större massan och dom flesta tycker är bra.

Så är det vad du tycker borde avgöra årets spel eller? Jag förstår inte...

Medlem
Skrivet av Apollo:

Så är det vad du tycker borde avgöra årets spel eller? Jag förstår inte...

Mitt inledande inlägg handlade om personligt GOTY ja.
Vad som avgör FZ GOTY eller vilken sida/tidning/kanal har jag ingen aning om, men det är väll det dom tycker är bäst det året helt enkelt oberoende kategori på spelet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Viktor_94:

Det krävs att jag inte tröttnat på det innan årets slut.

Men då har ju ett spel som släpps i december fördel mot ett spel som släpps tidigare på året

Medlem

Vara en av årets storsäljare som grovt hyllats av så många som möjligt

Medlem

GOTY är i princip en tävling i marknadsföringsbudget. Så helt ointressant för min del.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

GOTY är i princip en tävling i marknadsföringsbudget. Så helt ointressant för min del.

Det beror på.
Visst är det så på många spelsidor, men det behöver inte vara så.
Disco Elysium var även min personliga GOTY (eller ÅS som vi säger på FZ)
och blev utnämnd som det av FZ exempelvis.

Om vi går tillbaka till huvudfrågan så är den redan besvarad av @Sisyr.
Det är så enkelt. Det spel man haft roligast med /engagerat en mest under året som gått. Sedan tycker vi så klart olika ibland

Medlem

GOTY ska vara ett spel som stannar med dig även efter du har klarat spelet. Du ska vara uppslukad utav den, tappa bort tiden, och längta tillbaka till den. För mig så behöver den inte ha bäst Story, eller innovation, nytänk, bäst grafik. Om ett spel som helt saknar Story får mig att bli fäst vid den mer än vad jag vart för t.ex. Witcher 3, där jag spenderat 120 timmar och har haft konstant sug att gå tillbaka till spelet och spela igenom det på nytt.

Ett spel som är roligt behöver inte betyda att det är GOTY. Jag hade roligt med många spel, men efter ha spelet "klart" det så har jag inte fått sug att återkomma till spelet.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Mitt inledande inlägg handlade om personligt GOTY ja.
Vad som avgör FZ GOTY eller vilken sida/tidning/kanal har jag ingen aning om, men det är väll det dom tycker är bäst det året helt enkelt oberoende kategori på spelet.

Jag var bara nyfiken över vad din åsikt var eftersom att du hade så mycket att kritisera angående mina förslag. Men då förstår jag, det är upp till "dom" alltså. Det vet vi redan och man får väl anta att dom gör sina beslut baserade på olika kriterier och inte vad dom själva tycker är det "roligaste" spelet.

Medlem
Skrivet av Apollo:

Jag var bara nyfiken över vad din åsikt var eftersom att du hade så mycket att kritisera angående mina förslag. Men då förstår jag, det är upp till "dom" alltså. Det vet vi redan och man får väl anta att dom gör sina beslut baserade på olika kriterier och inte vad dom själva tycker är det "roligaste" spelet.

Jag tyckte jag ställde frågor och inte kritiserade men men, jag tror vi är båda så dåliga på förklara för varandra så den andra förstår. Därför jag frågade efter exempel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

det som krävs är en känsla så stark att man inte kan sluta spela förrän man gjort 100%, som med red dead redemption 2, där satte dom verkligen Vareeeenda jävla pusselbit alltså, Allt var fantastiskt. men ja, kraven blir högre för varje år!

om det gör en äkta gamer tårögd av glädje, då är det årets spel


signatur

//monster

Medlem

Att det är riktigt jävla roligt och att det klickar. Det är liksom inte svårare än så.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Att spelets utvecklare vågat ta risker och att spelet tillför något nytt. Det stora problemet idag är att spelen som släpps oftast är så tillrättalagda och slätstrukna.

Medlem

2 st saker tycker jag.

Nr 1. Recensioner måste vara höga. Alltså många 10/10, 5/5 eller 90-100 (eller hur nu just den siten delar ut betyg).

Nr 2. Det måste vara en hit. Många som spelar det. Många som köpt det. I år finns det inte så jätte många som har fått höga betyg och sålt/spelare bra. Finns till exempel 3 st 90+ kandidater från XGS.

123
Skriv svar