Hur viktigt är ljud i spel?

Robot
Hur viktigt är ljud i spel?

Spelmediet har bara snuddat vid potentialen för vad riktigt bra ljuddesign kan ge oss.

#ljud, #musik


Medlem

Yes, det är jätteviktigt!
Ljuden och musiken i Doom och Quake var de första att få mig att tappa hakan. Ljuden var nästan hälften av spelet!
Senare ljuden i Counterstrike och de senaste ljuden och musiken i GTA-V.

Edit: Insåg också senare att detta var en sponsrad artikel...


signatur

autograph

Medlem

Körde nyss en match i PUBG med mitt nya XBox headset (sladdvarianten)... Det var otroligt frustrerande då jag jagade efter ljudet av fotsteg, men varje jäkla gång så blev jag desorienterad och tappade bort mitt byte. Tog ca 10 min innan jag upptäckte att jag satt på mig lurarna åt fel håll. 🤦‍♂️ Av gammal vana så hade jag satt på mig dem med sladden på vänster sida...

Vill nog påstå att ljudet är otroligt viktigt i ett spel.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Generellt är det viktigt, ljudeffekter i action-spel och bra soundtrack i RPG's.

Musiken är ibland det som får mig att återvända till spel, typ som TES: Oblivion och Witcher.

Medlem

Vill ni fångas ordentligt av ljud i ett spel så måste ni spela Hellblade: Senua's Sacrifice.

Medlem

Ljuddesign är lika viktig som grafik och spelmekanik. Många hävdar att en spelupplevelse lever och dör på sin grafik och spelmekanik. Jag hävdar att vi behöver lyfta in även ljud i det tänket och det har inte bara att göra med ökad tillgänglighet, utan det gäller spelupplevelsen i allmänhet.

Ja det är verkligen så, fy vad du har skrivit då hahaha, du kanske ska söka jobb på Geeks. Men vad vore ta dead space utan ljud , skulle det vara mer läskigt utan ljud ? Eller liksom Supergiants spel utan ljud och musik, vad skulle det vara som gjorde att man stängde av ljudet för i dessa spel har du inte något intelligent system som säger åt dig vad omgivningen gör som i hitman eller the last of us.

Medlem

Jättebra artikel! Jag lägger en önskan på att ni inkluderar ljud i era recensioner; positionering av ljudeffekter (avstånd, vinkel), kvalitén på ljuden (verklighetstroget; låter fågeln som en fågel, komprimering?), musik, implementering.
Det är flera spel jag har slutat spela på grund av dåligt ljud. Jag vet inte en enda spelrecensent som pratar om ljud.

Medlem

Ljudkvalité är en gamebreaker. Jag klarade inte av AC Valhalla pga den dåliga ljudbilden och livlösa samtalen Eivor hade med diverse "quest givers".

Medlem

Ljud är inte oviktigt men samtidigt inte avgörande heller. Kvaliteten på det som spelas upp är viktigare, t.ex. när jag hörde intro musiken till Europa Universalis 4 första gången - holy hell! Bra grand strategy spel med en hänsynslös learning curve, men det är inte spelet som helhet som tankarna leder till när jag hör någon säga "EU4".

Medlem

Ljudet är en stor del av upplevelsen i spel, så det är väldigt viktigt skulle jag säga. Det kan både hjälpa eller stjälpa ett spel.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Soundtrack där man väljer en genre och kör fullt ut är de som blir bäst enligt mig. Quake, Hotline Miami, Grim Fandango, Red Alert m.m

Gillar inte när det ska vara halvdan bakgrundsmusik som inte tillför så mycket. Som tex de senaste Hitman spelen (Jesper Kyd, we miss you!)

Medlem

Jag stänger alltid av musiken i alla spel om det finns möjlighet till det. Otroligt störande för mig att höra samma slinga musik om och om igen. Sen tar det bort upplevelsen från resten av världen.


signatur

IDKFA

Den som säger att ljud och bra ljudutrustning är oviktigt: testa spela Vigor eller Hunt: Showdown utan ljud eller med störande ljud runt omkring er. Återkom gärna om hur det gick.

(Nu förstår jag att det kanske inte var främst detta som frågan gällde, men kände för att tolka frågeställningen så idag)

Fridens!


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

Medlem

Bästa ljudet jag vet i ett spel är utan tvekan Squad. Synd att jag inte riktigt orkat ge mig in i det pga råseriösa stridspitts-muppar som tar det på blodigt allvar.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Avstängd

Ljud är oerhört viktigt. Både sfx och soundtrack. Kan verkligen 'make or break' ett spel. Som audiophile uppskattar jag t.ex bra ambient, något som ibland görs otroligt bra och ibland inte alls.

Medlem

Helt och hållet för stor fråga för att kännas vettig - svaret är att det beror helt och hållet på.

I Guitar Hero eller Silent Hill - Mycket viktigt.. I typ.. Lets say.. Warcraft 3 - mindre viktigt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Men sen lixom.. Spel består av att manipulera 3 stora.. Ska vi kalla det.. 'Stimuli-områden'?

Ljud, hörsel.
Bild, syn.
och the secret sauce - interaktion.
Dvs att det du ser och hör kan reagera på inputs du som 'upplevare' ger

Att vara en tredjedel av vad spel 'är' över huvud taget måste väl kvalificera det som 'viktigt', i spel


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag har alltid lagt en del pengar på framförallt ljudkort, och även hörlurar. Dock budgetlurar, när barnen är i klippa av sladdar åldern Det är som väl är, över sedan några år nu.

Men ljudet kan ju inte bli bättre, än vad som är implementerat i själva spelet. Med det sagt, så tycker jag ljud i spel är mycket viktigt.
Tex Battlefields dova orealistiska ljud från många vapnen, istället för snärtiga och realistiska. Förtar all känsla av realism (för mig)

Kör med Sennheiser HD650 lurar nu. Spelar bara SP, så mic är inget jag behöver (köper extern mic, om jag börjar häda).

Soundblaster AE-7 ljudkort, vilket är en klar uppgradering från det inbyggda. I Asus ROG Strix Z390-E Gaming


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Om sanningen skall fram så brukar jag stänga av ljudet för det mesta och köra tyst eller lyssna på egen musik.

Edit: Insåg nu att detta är en sponsrad artikel och säkert inte det svar som de vill läsa.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Beror på spel annars är ljud rätt oviktigt, spotify och youtube rullar ju ändå.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Beror på spel annars är ljud rätt oviktigt, spotify och youtube rullar ju ändå.

Men även i Spotify, eller Youtube. Vill man väl ha bra ljud? Samma låt, blir nästan som två olika låtar. När man jämför mellan dåligt/bra ljudsystem! Enligt mig då


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Väldigt viktigt och det kan göra en otrolig skillnad för upplevelse och inlevelse. Märks så fruktansvärt tydligt när en utvecklare inte lagt lika mycket krut på ljud som på annat.
Jag köpte Metro Exodus (efter flera rekommendationer och hyllningar) till ps5 för nån månad sen men upplevde att ljudmixen var riktigt risig på sina håll och vissa enkla ljuddetaljer saknades helt som exempel när en dörr öppnades eller stängdes vilket gjorde att jag ständigt drogs helt ur illusionen.

Kul tankar från samtliga och tack till er som uppskattade texten!

När jag fick uppdraget att skriva ”en text om ljud i spel” tänkte jag direkt på vilken vinkel jag ville belysa och som ni kanske märker handlar det om ljudets ouppnådda potential.

För mig personligen är även inkludering och tillgänglighet en hjärtefråga, varför jag tog kontakt med bl a Sightless Kombat för att höra hans tankar utöver mina intervjuer med Måns, Raul och Troels.

Om något har texten fått mig att tänka på hur många spel jag själv spelat som tex fått mig att gråta där ljudet varit mer avgörande än det visuella. Och det om något är ju verkligen ett bevis (för mig iaf) på hur oerhört viktigt ljud är i just spel. Att det låter rätt, på rätt ställe liksom.


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Medlem

Helt avgörande. Pippifågeln i Rogue Encapment i Act 1 i D2 resurrected.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av kallandes:

Men även i Spotify, eller Youtube. Vill man väl ha bra ljud? Samma låt, blir nästan som två olika låtar. När man jämför mellan dåligt/bra ljudsystem! Enligt mig då

Tolkade frågan som hur viktigt ljudet är i spel, alltså musiken, effektljud osv?

Medlem
Skrivet av Catsmuggler:

Ljudkvalité är en gamebreaker. Jag klarade inte av AC Valhalla pga den dåliga ljudbilden och livlösa samtalen Eivor hade med diverse "quest givers".

Jag återvände nyligen till just Valhalla efter ett uppehåll och känner igen det du säger. Reagerade direkt på hur dålig ljudet var... tappade intresse på att fullfölja efter två spelningar - givetvis är ljudet minst lika viktigt som spelet i sig.

Medlem

Ljud i spel är minst lika viktigt som design eller dialog, oavsett om det gäller ljudmix eller musik. Jag har 5.1 hemmabio vilket är en fröjd när jag kör spel med fantastisk ljudbild, ex TLOU 2. Det tillför väldigt mycket stämning som annars går missad.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Tolkade frågan som hur viktigt ljudet är i spel, alltså musiken, effektljud osv?

Var nog jag som missförstod dig.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Nära nog lika viktigt som bild. I VR är det ett absolut måste och är skillnad på bra och mindre bra upplevelser.

Medlem

Var rädd om era öron allihopa!
Ljud och musik är för de flesta en stor del (kanske den största?) av vad det innebär att vara människa.

Att skada hörseln och eventuellt få tinnitus på det är fruktansvärt. Har själv lyckats med detta och det är helt klart det värsta jag varit med om i mitt nu 43-åriga liv. Har haft ångest nu i över fem månader – var så klart värst i början, men är fortfarande nedstämd.

Det gäller att örat hinner återhämta sig när det utsätts för ljud och det handlar inte bara om att undvika starka volymer under kort tid utan även om det lyssnas på ”lagom” volym under lång tid. Framförallt när hörlurar är inblandade. Ta pauser ibland och gå till en tyst plats och ”lyssna” på öronen och känn efter hur de känns. Är där något ljud som inte brukar vara där och/eller om öronen känns ”fulla” så är det säkrast med en ljudpaus tills dessa två saker har lagt sig.

Om ni har musik (eller ljud) på vid sovdags och under natten skulle jag rekommendera att ställa in en timer så att örat får tid för återhämtning. Alternativ att volymen är ordentligt svag.

Vi kan ännu inte reparera hörselskada och tinnitus, så det är sannolikt något man kommer få leva med tills vi förhoppningsvis hittar en medicinsk lösning. Mycket forskning är på gång, men det kan mycket väl dröja flera år eller kanske decennier. Sen vet vi inte hur bra resultatet kommer bli.

Så var försiktiga, men var inte heller rädda att använda öronen. Så länge ljudexponering i volym och tid inte blir för mycket är det oftast lugnt – öronen säger oftast ifrån om de är på väg att bli överbelastade. Men det gäller som sagt att ge sig tillfälle att ”lyssna” på dem.

12
Skriv svar