Det är tradition i speljournalistbranschen att man varje gång man recenserar ett svenskt spel inleder med ”Spel X från den svenska studion Y” eller något liknande. Jag har aldrig förstått det, men givetvis själv gjort mig skyldig till det Z gånger. Så för att inte stöta mig med mina branschkollegor genom att bryta mot oskrivna regler inleder jag således på detta sätt: #Hamilton's Great Adventure är ett pusselspel från den relativt nya svenska studion #Fatshark.
Glosögda pirayor som hoppar upp ur pelare – helt normalt i Hamilton.
Till skillnad från Grin har dock inte Fatshark lagt ut utvecklingen på omotiverade spanjorer (ja förlåt då, men #Wanted hade kunnat vara bättre), utan själva gjort allt, inklusive de enormt charmiga mellansekvenser som för storyn vidare. Resultatet är ett pusselspel som inte bara är gulligt. Det är dessutom bitvis svårt som bara den, även om svårighetskurvan går uppåt i ett behagligt tempo, och innan du klarat av det kommer du att behöva både stor list och god timing. Och helst en vän, eller ett barn, som sköter papegojan Sasha och kommer med glada tillrop.
Nyckeln till framgång
Idén är i grunden väldigt enkel: du är Hamilton. Du placeras på en labyrintliknande bana av plattor som för det mesta svävar i luften eller står på pelare. Du ska sedan på smartast möjliga sätt ta dig från start till mål, vilket kan kräva att du samlar in nycklar och annat på vägen, och ibland måste du undvika både stationära och patrullerande monster. Till hjälp har du papegojan Sasha, som du antingen kan byta till och själv kontrollera eller låta en annan spelare sköta med hjälp av en extra handkontroll. På PC sköts Sasha med musen och Hamilton med tangentbordet, vilket gör det ännu enklare att spela ensam – men det är ju inte lika kul.
Styrningen är klockren. Det enda du kan göra är att gå i fyra riktningar samt aktivera dina specialförmågor (stövlar som får dig att springa fortare, en kikare och lite annat). Dessa drivs av pulver som Sasha plockar upp när hon flyger omkring på banorna, vilket ger den som spelar henne i co-op något att göra medan Hamilton virrar omkring på plattformarna.
Vackert och tydligt, men ibland skymmer en palm en viktig spak.
Men nu vilseleder jag dig nog en smula. Virra omkring är nämligen något du absolut inte får göra. Spelet går inte på tid (även om det finns highscorelistor online för sådant), så med undantag för vissa patrullerande monster är det inget som tvingar dig att springa igenom en bana. Du kan inte heller ramla av, eftersom du bara kan gå till en annan platta. Däremot finns det plattor som kollapsar efter ett eller två steg – men alltid efter att du klivit av dem. Spelet kräver tidigt en viss timing, och längre fram måste du ofta vara noga med när och i vilken ordning du gör saker.
Svårare och svårare
Ibland kan du klara en bana utan att få tag på alla guldmynt och diamanter. Särskilt de större, mer komplicerade banorna har ofta flera vägar du kan gå, men bara en som ger dig resultatet ”Excelsior!”, det vill säga alla skatter och högsta betyg. Svårighetsgraden höjs gradvis, och nya element introduceras i lagom tempo. Resultatet blir ett spel som hela tiden ger en utmaning, men som inte vid något tillfälle känns orättvist eller ospelbart. Jag vet alltid att det är mitt fel när jag misslyckas och varje klantighet ger mig ytterligare insikt, tills jag till slut vet exakt hur jag ska gå och vilka spakar Sasha måste dra i och i vilken ordning för att vi ska klara banan till 100 %.
Det är få spel som klarar att balansera mellan utmaning och frustration så bra som Hamilton's Great Adventure. Lägg till detta världens charmigaste mellansekvenser, i form av härligt skissartade stillbilder med text, samt möjligheten att ha med en kompis eller ett barn som kan sköta Sasha (som är betydligt enklare att spela, men ändå viktig för att klara pusslen) så har du ett av de bättre pusselspelen i dagsläget. Vill du ha en klurig utmaning som du kan dela med mindre hängivna spelare är det här perfekt.
Fotnot: Windows-versionen släpps hos digitala återförsäljare (t.ex. Gamersgate och Steam) den 31 maj och priset ligger på ungefär 90 kronor. Spelet släpps till PS3 inom kort, gissningsvis i juni. En Xbox 360-version kan eventuellt dyka upp längre fram.