Riktigt seg influensa

Medlem
Riktigt seg influensa

Jag har varit sjuk sedan i måndags, hög feber och frossa, igår kväll var tempen nere på 37,9, men nu var den på 39 grader igen. Tog 2 alvedon och nu ligger jag och svettas.

Min flickvän är gravid och långt gången så det blir ändå ingen vila för mig då hon behöver mycket hjälp, och en trotsig 2 åring som säger emot om nästan allt. Hon blev hemskickad från förskolan då hon var lös i magen, hon hade influensa förra veckan så vi har ju precis vabbat nästan en hel vecka redan.

Har det inte gått över på måndag måste jag skaffa läkarintyg, det har jag bara behövt en enda gång och det var när jag fick Campylobacter, med över 40 graders feber och diarre. Låg på golvet och svettades en stor pöl, att jag inte ringde ambulans? Då var tvungen att vara hemma i 2 veckor pga att jag jobbade på restaurang och att det är extremt smittsamt.

Det blir ju även en extra karensdag om jag behöver sjukintyg. Nu när man snart ska få barn så behövs ju verkligen pengarna.

Skrivet av Siegfried:

Det blir ju även en extra karensdag om jag behöver sjukintyg. Nu när man snart ska få barn så behövs ju verkligen pengarna.

Vissa arbetsgivare tillåter väl att man kan kvitta karensdagen mot en semesterdag, ifall det är ett alternativ. Krya på dig! Det är ett helsike att vara sjuk, och 100 ggr värre när man har småbarn!

Skribent

Fan vad drygt. Man lär sig verkligen att uppskatta att vara frisk när man är dålig. Extra jobbigt om man har andra åtaganden som gör att man inte bara kan ligga och vila.

Krya!

Medlem

Ja så blir det titt som tätt med småbarn. Svindrygt är det.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Det blir ju även en extra karensdag om jag behöver sjukintyg. Nu när man snart ska få barn så behövs ju verkligen pengarna.

Varför blir det en extra karensdag? Det är ju en karensdag per sjukdom, så länge du inte varit "frisk" i mer än 5 dagar?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Varför blir det en extra karensdag? Det är ju en karensdag per sjukdom, så länge du inte varit "frisk" i mer än 5 dagar?

Hade för mig att det var en extra karensdag efter en vecka.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Hade för mig att det var en extra karensdag efter en vecka.

Nej, karensavdrag görs bara när du påbörjar en sjukskrivning.

1
Skriv svar