För mycket hjälp i spel

Gen
Medlem

Jag röstar för att det ska finnas men att man ska kunna stänga av det eller välja vilka hjälpkomponenter som ska vara tillgängliga än att det inte finns något alls och man måste Googla skiten efter att ha stångats mot en vägg i evigheter. Ens tid är för värdefull nu när det finns så ofantligt mycket spel.

Medlem

Det finns olika typer av spel helt enkelt. Många är inte jätte bra på att spela tv spel. Så det är bra att det finns lite enklare spel för en bred publik. Så att trycket inte blir för stort på tex Souls spelen att införa "story mode".

Medlem

Hm. Tack för tipsen angående moddar.

Jag tycker att det är ett problem som funnits länge, men i många spel kan man också stänga av funktionen, typ i senaste Tomb Raider-spelen tror jag man åtminstone kan minska hur mycket Lara berättar.

Jag tycker dock japanska spel i början av 2010 talet var som värst. Typ Skyward Sword berättar hela tiden en medföljare hur man ska lösa problem. Och i Mighty Number 9 får man inte ens spela för att de ska avbryta hela tiden med att berätta hur man hoppar och skjuter.
Tråkigt att det börjar bli så i fler spel, trodde trenden hade vänt efter Breath of the Wild.

Jag håller med om att det ofta kan bli för mycket handhållande i spel, särskilt trist är det i open world-spel där man följer pilar istället för att engagea med världen. Så om man kunde ha det mer valbart vore bra. Men vi får också tänka på att folk som oss som hänger på spelforum är antagligen mer intresserade och dedikerade än majoriteten som spelar. Så det som är lätt eller störigt för oss är inte nödvändigtvis det för den stora massan av gamers. När man spelat i många år är det lätt att bli "hemmablind" för självklarheter som absolut inte är självklara för andra.

Sätt en hk i näven på en unge eller nån som casual-spelar CoD/Fifa varje år (bara exempel, inget fel i det) och du kommer se att mycket av hjälpen finns där av en anledning. Samtidigt, valfrihet att kunna stänga av vore uppskattat!

Medlem

Jag spelade precis forbidden west och lirar nu jedi survivor. kanske börjar bli gubbe men jag lutar mer åt hållet att pussel osv som kräver instruktioner bör skippas istället. varje gång jag stöter på ett pussel i jedi survivor så tänker jag "faaaan vad jobbigt!" det drar ner speltempot till 5% och är aldrig kul. alla spel pussel i såna här spel är alltid alldeles för simpla och bara tar tid. skulle hellre skippa dom och gå tillbaka till gameplay.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Jag spelade precis forbidden west och lirar nu jedi survivor. kanske börjar bli gubbe men jag lutar mer åt hållet att pussel osv som kräver instruktioner bör skippas istället. varje gång jag stöter på ett pussel i jedi survivor så tänker jag "faaaan vad jobbigt!" det drar ner speltempot till 5% och är aldrig kul. alla spel pussel i såna här spel är alltid alldeles för simpla och bara tar tid. skulle hellre skippa dom och gå tillbaka till gameplay.

Jag är tvärtom ju mer gubbe jag blir desto mer vill jag tänka själv. Men är helt för att det ska vara ett val tex, håll in en knapp så får du hjälp.

123
Skriv svar