Hasbro är i full färd med att leta efter nästa Baldur's Gate-utvecklare

Medlem

Ta in så många som möjligt som var involverade i 2:an, och skapa ett BG4 med real time with pause <3

Medlem

Obsidian eller Inxile funkar

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag har tänkt och tänkt, men finns inte en enda studio som ens i närheten kan fylla de här omöjligt stora skorna!? Obsidian kanske vore ett alternativ, men risken finns att det här slutar illa (äter gärna upp orden).

Ärligt talat väntar jag gärna i 25 år till om det fyran blir lika bra som trean.

Owlcat kanske kan göra något bra?


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny
Skrivet av Johan Lorentzon:

Owlcat kanske kan göra något bra?

Där sa du nåt! Eller kanske ett Fool's Theory som är lite varmare i kläderna...?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Vad gör förövrigt de som tidigare jobbade på Bioware?

Före detta Creative Director för Dragon Age-serien jobbar nu med Eternal Strands.

Flera andra jobbar med Mass Effect-liknande Exodus.

phi
Medlem

Jobbigt stora skor att fylla för vem det än är.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Ta in så många som möjligt som var involverade i 2:an, och skapa ett BG4 med real time with pause <3

Problemet är att inga nya RTWP CRPG har sålt bra, inte lika många som gillar det systemet längre.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Owlcat kanske kan göra något bra?

Gissar att Owlcat kommer göra något som bygger på Pathfinder 2e som nästa spel efter Rogue Trader. PF2e är mer lämpat som CRPG än D&D 5e och PF1e. Däremot är den äldre utgåvan D&D 4e också bra lämpat som datorspel. Helt enkelt för att de systemen är bättre skalade och har ett action/featsystem som passar dator/konsolspel.

Min andra gissning är att om det blir ett BG4 tror jag snarare det faller på någon firma med resurser, inte någon klassisk CRPG-utvecklare. Till exempel Amazon Games. De har dessutom ett oannonserat RPG på gång "AAA Online Story-Driven RPG".

Medlem

Bara att invänta KotOR-behandlingen när Obsidian spottar ut något buggigt hafsverk till uppföljare där man försöker imitera vad som gjorde det första spelet bra.

Medlem

Blir riktigt besviken på Hasbro förbannade mjölkbönder....Troligtvis ska väl BG serien nu mjölkas till varje pris. Min fulla övertygelse att Larian var enda studion som kunde leverera en värdig uppföljare värt namnet Baldurs Gate 3.

Så nu kikas det på del 4 och känner mest dryg över Hasbro här Larian tackar nej med all rätt eloge till dom för göra det. Känner man att det ligger inte i vårt focus med D&D nu utan vill göra något annat visar deras storhet lite även om det är guld märke och garanterat bra cash så tackar dom nej. Stort av Sven.

Så kvar finns bara en studio som jag tror kanske skulle klara av detta Brian Fargo Inxile ent problemet lite dom ägs av Microsoft idag men still Samma kaliber som Larian? Tveksamt men vem annars?

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag har tänkt och tänkt, men finns inte en enda studio som ens i närheten kan fylla de här omöjligt stora skorna!? Obsidian kanske vore ett alternativ, men risken finns att det här slutar illa (äter gärna upp orden).

Ärligt talat väntar jag gärna i 25 år till om det fyran blir lika bra som trean.

InXile entertainment Brian Fargo om någon.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Problemet är att inga nya RTWP CRPG har sålt bra, inte lika många som gillar det systemet längre.

Har personligen svårt att ta in att de flesta skulle föredra att man låser sig själv till utdragenhet, med turbaserat. Scenario: Andra genomspelningen, man vill vara lite kvickare och mer målmedveten i det man gör. Nu råkar det vara ofrånkomligt att man tar vägen förbi ett gäng level 1-goblins. En av dem råkar vända ett öga mot ditt gäng och grattis, 10 minuter tradig strid! Även fast "slå med vapnet" med magikerna hade räckt för en one shot kill så får man gott invänta denna makabra dans gilla gång.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Bara att invänta KotOR-behandlingen när Obsidian spottar ut något buggigt hafsverk till uppföljare där man försöker imitera vad som gjorde det första spelet bra.

Obsidian ligger ju numera under Microsoft så det skulle förstås vara lämpligt för MS att göra ett BG4 exklusivt eller tidsexklusivt för Xbox. Men jag tror inte Hasbro har så stor lust till att sälja iväg märket dit och begränsa sig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Har personligen svårt att ta in att de flesta skulle föredra att man låser sig själv till utdragenhet, med turbaserat. Scenario: Andra genomspelningen, man vill vara lite kvickare och mer målmedveten i det man gör. Nu råkar det vara ofrånkomligt att man tar vägen förbi ett gäng level 1-goblins. En av dem råkar vända ett öga mot ditt gäng och grattis, 10 minuter tradig strid! Även fast "slå med vapnet" med magikerna hade räckt för en one shot kill så får man gott invänta denna makabra dans gilla gång.

Japp, det är inget fel med lite snabbare strider. Spelade själv inte klart BG3 då jag tyckte det blev lite segt i slutdelen. Men allmänt verkar trenden att RTWP inte går bra just i CRPG genren. Men det kanske vänder om det kommer ett riktigt bra sådant spel.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Problemet är att eftersom det har gått så bra för BG3 så betyder det att de vill ha ut en 4a säkert inom 5 år, kan man anta. När 3an gjordes fanns det ju inga förväntningar, nu finns det sjukt mycket.

Ja nästa kommer att säljas på hype och troligen inte bli lika bra.

12
Skriv svar