The Crew-nedstängningen var rätt, men på fel sätt

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Anledningen att det inte kan ske i nuläget är att servermjukvaran inte släppts eller läckts.

Mig veterligen har det aldrig läckt eller släppts på något Ubisoft spel.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Att spelet är online är ingen ursäkt. Hade ni känt likadant om exempelvis Quake? Spelet har ju nästan 30 år på nacken. "Lika bra att göra spelet obrukbart, det är ju så gammalt ändå."

Det hade varit otänkbart. Men av nån anledning försvarar folk denna typen av nedlåsta servermodeller.

Ja det är tyvärr rätt sjukt hur lite en del verkar bryr sig och hur blinda vissa verkar vara över konsekvenser detta kan få för framtidens spelkultur, om det fortsätter så här.

Att prata om det är "moraliskt försvarbart" att helt döda ett spel, utan något alternativ för egna servrar eller offline-läge, är för mig helt förbluffande. Man förstör spelkultur för evigt, jag ser verkligen inte hur det kan vara moraliskt försvarbart på något vis.

Inte för att jag är något större fan av just The Crew men jag kan fortfarande ha förståelse för de som vill bevara spelvärlden utvecklarna skapat. Jag tänker själv precis som du skrev, hur förjävligt det hade varit om det här hade varit en norm redan för 30år sedan och flera av ens favoritspel nu aldrig gått att spela längre. För att inte tala om hur det känns för många av dagens spelutvecklare, som slitit i åratal att skapa massa spelvärldar, nu får se sina livsverk raderade. Kan inte vara speciellt motiverande inför nästa projekt direkt.

Argumenten folk sen tar upp att försvara det här beteendet är frustrerande dåliga. Vaga spekulationer om att privata servrar är troligtvis omöjligt. Att uppföljare kan ersätta spelen. Mjukvara inte kan fungera i framtiden. Företag kan få dålig PR om en icke officiellt stöd version finns kvar och kanske inte fungerar perfekt. EULA kan ignorera lagar och konsumenträttigheter helt plötsligt.

Som det tidigare skrivits om i tråden har entusiaster själva lyckas sätt upp och emulera privata MMORPG-servrar. Så en end of life support patch, där utvecklarna ger officiellt stöd för privata servrar borde verkligen inte vara någon omöjlighet här. Visst man kanske då måste införa vissa begränsningar, där man får ha uppdelade servrar med begränsat spelarantal, men det vore ju helt klart bättre än inget.

Vad jag hört hade The Crew rätt stor andel unika miljöer och platser, vilket inte finns med i uppföljarna. Och det ju inte heller ovanligt att uppföljare kanske har sämre gameplay, spelkänsla, musik, ljud, osv. Samt att folk kan även förlorar tillköp dlc mm. Plus att man bara skjuter på problemet när uppföljarna sedan till slut läggs ner.

Och att mjukvara inte kan fungera i framtiden är ju en så konstig grej att prata om. Mjukvaran i sig har ju inget bäst före-datum. Ettor och nollor är ju typ en av få saker man kan spara mer eller mindre för evigt. Det finns ju tom specifika spelsidor som gog.com, vars hela koncept går ut på att man ska kunna fortsätta spela gamla spel. Visst alla spel fungerar inte alltid lika bra, men det är ju oändligt mycket bättre att möjligheten finns och att mjukvaran kan bevaras, än alternativet.

För hela den här om dålig PR, över en icke officiellt stöd version inte fungerar perfekt känns väldigt bakvänd. Finns hur många gamla spel som helst, vars officiella stöd upphört men ändå funnits kvar. Snarare tvärtom, att folk blir upprörda om spelen helt plockas bort och inte finns tillgängliga alls. Och är nog ganska säker på att de flesta som vill att spel ska bevaras, är medvetna om att bevarade spel inte alltid kommer fungera 100% perfekt men att det är okej.

Sen EULA. Ibland undrar jag om man inte skulle kunna övertyga vissa om att "-jo nu måste du bli delaktig en mänsklig tusenfoting experiment, läste du inte allt i EULA?".

Lagar och konsumenträttigheter pfff, varför ha det när en EULA trumfar allt... Tja i USA kanske det nästan blivit så. Men, i resten av världen är detta knappast ristat i sten än huruvida man verkligen kan sälja och marknadsföra något som en vara, för att sedan genom EULA hävda det egentligen är en "service", utan specificerat slutdatum. Bland annat just detta stopkillinggames nu försöker utmana.

Medlem
Skrivet av alias:

Mig veterligen har det aldrig läckt eller släppts på något Ubisoft spel.

Tror inte det någonsin hänt.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Tror inte det någonsin hänt.

Nej precis, så det är inte så enkelt. släcks det ner så släcks det.. Man borde kunna krävapengar tillbaks om det inte står i EULAN.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det här är tyck om en händelse i spelbranschen. Om vi klickjagade hade vi skrivit om sex och politik, inte nio år gamla spel. Klickjakt finns det andra som sysslar med.

Nu är ”clickbait” ett ganska nedvärderande begrepp som slängs runt lite väl fritt, men generellt sett så är det väl ändå så att ni faktiskt försöker skriva både rubriker och artiklar som skapar engagemang hos läsarna?

Medlem
Skrivet av alias:

Nej precis, så det är inte så enkelt. släcks det ner så släcks det.. Man borde kunna krävapengar tillbaks om det inte står i EULAN.

Du verkar helt och totalt ha missförstått det jag sagt. Det *är* absolut så enkelt, så länge man har mjukvaran, som Ubisoft enkelt kan släppa. Det är väääldigt enkelt för Ubisoft att släppa mjukvaran.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Redaktör
Skrivet av Kyraal:

Nu är ”clickbait” ett ganska nedvärderande begrepp som slängs runt lite väl fritt, men generellt sett så är det väl ändå så att ni faktiskt försöker skriva både rubriker och artiklar som skapar engagemang hos läsarna?

Ja , det är klart - vi vill ju att folk ska läsa det vi skriver. Men clickbait ät något annat, och det håller vi inte på med.


signatur
Medlem

En modern lösning vore väl att de tar fram en serverlösning som skalar mellan 0 till x servrar vid behov? Då skulle Ubisoft betala 0 då ingen spelar.

123
Skriv svar