En achievements-jägares bekännelser

Medlem

Jag orkar bara med att försöka ta alla Achivements/Trophies i spel jag verkligen älskar, för att liksom godkänna för mig själv att jag dels är duktig på spelet och att jag får ett nytt mål utöver det jag just klarat av.

Men jag skulle inte gå in i ett nytt spel enbart för att samla trofeér som första mål.

Achivemets/trophies ska inte vara för omöjliga och de skall tillföra någonting. Får man bara achivements för att spela ut spelet, en efter en så känns det rätt poänglöst. Då räcker det väl med en enda trophy typ "finnish the game."
De sämsta trofeérna måste väl vara typ, "samla allt i hela spelet", för det gör ingen normal människa och det är inte vidare kul.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av 9-11:

Den tog jag på Xbox. Tar 2-3 timmar att köra igenom kampanjen vill jag minnas. Kan ha använt nån glitch men tror inte det. Blir ju att man speedrunnar till slut. Men visst var den jobbig. Dog mot slutet flera flera gånger. Sammanlagt satt jag säkert 50h med den achievementen.

Gillar achievements men har lugnat ner mig med åren. Peakade på 360-tiden. Nuförtiden släpps så mycket dynga där man kan fixa 1000GS på fem minuter. Pay to win. Tråkig utveckling som förtar hela grejen. På 360-tiden var 100 000GS respekt. Nu kan du fixa det på en vecka om du bara är beredd att betala en slant.

All heder till dig om du tog den legit.

Ja kollade upp om jag kan ha mints fel med cutscenes. Funkar tydligen så att den laddar under cutscenes så beroende på system kan du skippa dem när den laddat klart. En ps4 som klipper hela spelet på 2.5h ser jag dock som stört omöjligt vilket var de ja prövade på vid lansering, oklart om de patachades in bättre möjligheter att skippa men jag har för mig hela introt inte gick att skippa alls heller.

Medlem
Skrivet av PoiRan:

Min form av achievments är att samla på alla häftiga vapen och potions och spara "tills de behövs"; samtidigt ser jag det som ett misslyckande att behöva dem så det har hänt mer än en gång att jag inte använt de där roliga vapnen eller potionsena (sic) ens mot slutbossen, och så har jag varit lite sur efteråt. Men i moderna spel strösslas det ju med vapen och roliga saker så nu börjar jag använda dem oftare. Har mindre tålamod också, orkar inte nöta spel.

Moderna achievments i form av badges i spelbutiker har jag nog nästan inga. Vet inte. Kollar inte sådant, totalt ointressant (för mig).

Haha, jag spelar likadant! Särskilt i spel som Resident Evil (och en gång i MGS European Extreme). I dessa fall kan jag loada om… ifall jag slösat för mycket ammo/resurser. Spelsättet gav mig ett helvete i Resident Evil 4 – då spelet har adaptiv svårighetgrad – usch of fy!

Jag känner igen hamstrandet och skammen rejält! Jag brukar ha en uppsjö bra specialitems som jag vägrar att använda i vissa RPGs.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag samlade tappert där kring 360 tiden när man var 12 år gammal. Sen hoppade jag till PC och insåg vilket slöseri med tid achivements är. Har inte brytt mig sen dess.

Dödgrävaren

Personligen har jag alltid avskytt konceptet.

Medlem

124 platinums på Playstation och 40 156 achievement score på Xbox.

Jag älskar trophies på specifikt Playstation. Är det ett spel jag gillar så vill jag gärna fixa en platinum. Men jag är noga med att inte låta det ta över för mycket. Jag vill spela många spel, testa nya titlar och genrer, så om trophies står i vägen för det för mycket så väljer jag medvetet att ignorera dem. Här är några kriterier för när jag inte tar platinum:

* När spelet kräver att man spelar om det mer än en gång, spelar aldrig om spel.
* När det är för svårt eller har svårighetsbaserade trophies. Tvärtom mot många andra gillar jag inte att bli utmanad i spel, jag vill bara få en upplevelse och bli transporterad bort till en ny värld. Inte nöta mot samma boss i flera timmar. #TeamEasy
* Jag kan fixa en ganska hög grad av grind och kan verkligen gilla att samla saker i en öppen värld, men om det lägger till 20-30 h eller mer efter att man klarat spelet så hoppar jag av. Någon måtta får det vara.

Jag följer ovan regler ganska hårt för att inte låta mig bli helt låst vid platinums. Jag försöker alltid vara ok med att ha 2-3 % i titlar för jag vill inte att trophies ska ta över eller hindra mig från att uppleva annat.

I de bästa världarna (och de bästa trophies-listorna) får jakten på en platinum mig att uppleva mer av spelet, att se saker jag inte hade gjort annars och ge mig en extra tillfredsställelse när jag är klar.


signatur

Community manager på PLAION (Deep Silver, Ravenscourt, Prime matter, Square Enix, Sega etc).

Medlem
Skrivet av heady89:

All heder till dig om du tog den legit.

Ja kollade upp om jag kan ha mints fel med cutscenes. Funkar tydligen så att den laddar under cutscenes så beroende på system kan du skippa dem när den laddat klart. En ps4 som klipper hela spelet på 2.5h ser jag dock som stört omöjligt vilket var de ja prövade på vid lansering, oklart om de patachades in bättre möjligheter att skippa men jag har för mig hela introt inte gick att skippa alls heller.

Man kan skippa cinematics men inte "in game-cinematics" (typ introt och början på rättegången till exempel). Om jag inte missminner mig. Sjukt nervös var man när man stod vid rättegången och så fort man fick kontroll över sin gubbe skulle man gömma sig under bänkarna (där var man skyddad till 99%), sen kuta mot en grind när man dödat dom flesta fienderna, hundarna hack i häl och sen kom mechsen. Dog där ett par gånger åtminstone av hundarna.

Jobbig achievevement. Men i slutänden handlade allt om tur, tålamod, lite skicklighet och mycket stealth. Vill minnas att man kunde smyga förbi en stor del av spelet.

Tre timmar för att klara kampanjen är nog närmare sanningen för min del nu när jag tänker efter. Till slut blev man avtrubbad.

123
Skriv svar