Medlem
Kitchen Crisis

Kitchen Crisis

Kombination Overcooked och tower-defence? Låter osannolikt men är förvånansvärt kul!
En stackars student blir kidnappad av utomjordingar, de här utomjordingarna är gourmander och vill hemskt gärna testa Jordens mat som de hört så mycket gott om. De rör sig som på en buffé, från ett håll till det andra så det är vår uppgift att se till att det finns mat så det räcker. Om de inte är nöjda när de lämnar är risken annars att de äter upp oss.

Bara att kavla upp ärmarna och börja laga mat. Precis som i riktiga livet så kräver olika maträtter olika tillagningssätt. Vissa kanske ska kokas, andra ska vara i ugnen, vissa ska skäras för att sen göras iordning på en bänkyta. Här gäller det att tänka placering, hur blir det mest effektivt, spelet gör dig en stor tjänst och har bra statistik över hur mycket tid de olika stationerna är fria.
Det är svårt att laga mat själv så utomjordingarna är snälla nog att klona dig. Och i mitt kök blev det precis som i talesättet ju fler kockar desto sämre soppa, mina kloner började springa runt till närmsta lediga station och det spelade ingen roll om den var på andra sidan köket. Jag började snabbt att tappa mina gäster, de gick igenom portalen missnöjda, katastrofen var ett faktum.
Det gäller att blockera in sina kloner i små boxar så att de endast når de stationer du vill, blir lite som i Overcooked när man ger sin fumlige kompis i uppgift att bara skära sallad, inget annat!

Mellan varje varv så har du möjlighet att få nya bättre recept. Vissa recept använder samma utrustning eller ingredienser så då kanske det är möjligt att placera det i samma box? På menyn kan du endast ha en viss mängd rätter så till slut behövs en rätt tas bort för att få in en ny rätt. Men ju längre in i nivån du kommit desto bättre rätter behöver du, då duger inte en simpel nivå ett längre.

Utomjordingarna är snälla nog att betala och ge dricks för din matlagning, så mellan varven gäller det att köpa fler kloner eller att boosta antingen utrustning eller en råvara. Det är också lite randomiserat vad du får välja att uppgradera så man inte räkna med vad man får uppgradera, därför är det bra att inte bara satsa på ett kort.

Efter avklarad nivå så kan du också levla upp din karaktär, och likt många andra spel betygssätts du efter din prestation. Man blir alltid sugen att få tre stjärnor på varje nivå.Under spelets gång låser du även upp nya karaktärer med olika egenskaper så det finns en del omspelningsvärde.

Men det är inget lätt spel, redan på andra nivån börjar jag misslyckas och får starta om flera gånger. Men jag har kul när jag misslyckas och jag börjar direkt om igen, redo att förbättra mig!

Kitchen Crisis
3
Bra
+
Innovativt och nyskapande
+
Lättförståerligt och kul
-
Emellanåt lite väl svårt
Det här betyder betygen på FZ

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Vet inte hur jag skickar en feltrycksnisse på detta men rubriken på huvudsidan säger Overcocked-vibbar vilket är fantastiskt roligt men lite fel ändå

Skribent
Skrivet av Dalthor-san:

Vet inte hur jag skickar en feltrycksnisse på detta men rubriken på huvudsidan säger Overcocked-vibbar vilket är fantastiskt roligt men lite fel ändå

Tack, jag har snoppat rubriken.

Och härlig recension!

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Vet inte hur jag skickar en feltrycksnisse på detta men rubriken på huvudsidan säger Overcocked-vibbar vilket är fantastiskt roligt men lite fel ändå

Till hans försvar nämner jag faktiskt overcooked i texten 😝 men utöver det har de inte mycket med varandra!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Tack för en kort men bra recension av ett spel jag troligen aldrig skulle se eller ens kollat på utan din recension. Men nu ligger det på önskelistan, hoppas på steamdeck stöd och lite mer patchar innan jag slår till.

1
Skriv svar