Take-Two-vd:ns årslön gick från 169 till 444 miljoner kronor

Inaktiv

Fan vad äckligt!

Medlem

Stötande systemfel

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha precis! "Det är sjukt att någon kan tjäna mycket pengar (för jag kan inte det), de gör ju ingenting värt ändå". Men uppenbarligen tycker väldigt många människor att de gör det och det är ju ingen slump att GTA 5 är så inkomstbringande t.ex. när det skapar underhållning för så många människor. Precis som artister/band som skriver, spelar in och framför musik för de stora massorna tjänar mycket pengar är det helt förtjänt. Har du ett, eller leder, företag som skapar någonting populärt är det inte så konstigt att du blir rik liksom. Helt logiskt om du frågar mig Hade varit märkligare att leva i en värld om du skapat någonting enormt men förblivit fattig liksom. Typ som i Soviet usch och fy. Allt tillfaller staten och du får nöja dig med att bidra till att högsta politikerna tjänar in istället.

Ditt uttalande är dock lite småironiskt då detta exemplet nästan är exakt det du beskriver i slutet av inlägget.

På GTA5 fanns det tusentals personer som jobbade tillsammans på spelet och skapade en av världens mest populära produkter.

Precis som "Soviet" så tillföll alla pengarna staten.

Alla arbetarna slavade för sina standardlöner, jobbade dag ut och dag in i 3-5 år och sedan när produkten var klar så tog staten (ledningen) produkten, sålde den för fantasi siffror och tog in löner som är tusentals gånger högre och sparkade de som skapade produkten

VDn där har ju inte skapat spelet, han har inte heller anställt personalen till spelet. En sådan roll är så abstrakt från golvet att han mest troligt inte kunde stava till titeln innan han fick sin paycheck.

Man kunde väl för de pengarna som spelet dragit in istället gett livsförändrande bonusar till 1000 personer istället för att bygga ut ytterligare en flygel i bankvalvet för den som redan har mest? Tänk motivationen till nästa spel, tänk personalen som söker dit, tänk mängden PR och odödlighet bland personal företaget hade haft. Men nej, vi behöver spara in lite nu *fnys*

Medlem
Skrivet av Allexz:

Man kunde väl för de pengarna som spelet dragit in istället gett livsförändrande bonusar till 1000 personer istället för att bygga ut ytterligare en flygel i bankvalvet för den som redan har mest? Tänk motivationen till nästa spel, tänk personalen som söker dit, tänk mängden PR och odödlighet bland personal företaget hade haft. Men nej, vi behöver spara in lite nu *fnys*

Då inkomsterna tillföll företaget och inte staten vet jag inte om resten av ditt inlägg, men det här kan jag hålla med om. Problemet är bara hur det ska praktiseras rent praktiskt. Bonusar är ju någonting som delas ut mer eller mindre frivilligt vid väl utfört arbete, ska det istället lagföras att när ett företag tjänar en viss summa pengar ska delar automatiskt delas ut till alla anställda då? Även de som bara varit där kanske 20% av tiden och är nyanställda? Städarna också? Eller bara vissa anställda? Det är lätt att ha åsikter vad andra ska göra med sina pengar, men det är svårt att göra någonting konkret av det. Ska vi kräva lagändringar? Hur blir de mest rättvisa, för alla och inte bara för utomstående som råkar ha åsikter om hur deras företag ska drivas och försörjas.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Då inkomsterna tillföll företaget och inte staten vet jag inte om resten av ditt inlägg, men det här kan jag hålla med om. Problemet är bara hur det ska praktiseras rent praktiskt. Bonusar är ju någonting som delas ut mer eller mindre frivilligt vid väl utfört arbete, ska det istället lagföras att när ett företag tjänar en viss summa pengar ska delar automatiskt delas ut till alla anställda då? Även de som bara varit där kanske 20% av tiden och är nyanställda? Städarna också? Eller bara vissa anställda? Det är lätt att ha åsikter vad andra ska göra med sina pengar, men det är svårt att göra någonting konkret av det. Ska vi kräva lagändringar? Hur blir de mest rättvisa, för alla och inte bara för utomstående som råkar ha åsikter om hur deras företag ska drivas och försörjas.

Ja. Lagändringar. Det är ju inte svårare än att rösta för det, skriva för det, ge förslag. Sen ifall några blir bestörta, eller tycker det inte fungerar av anledning A, B eller C tar man det därifrån. Jag tycker ju personligen att någon människas förtret för att de inte ska få sina extra 30 miljoner detta året är fucking löjligt. Där kan vi snacka om rikevärldens Karens, privilegium utan dess like.

Att vi ska kräva lagändringar känns väl självklart också. Det finns inget annat sätt att få igenom det. Det måste ske genom lagen. Det är med lagen som vi håller företagen rätt i led, vissa gör rätt för sig men många inte. För 9 år sedan så har vi ett solklart exempel, Klarna fångades ju i skandalen med att aktivt försöka få sina kunder att fastna i deras inkassosystem för att de tjänade hutlöst med pengar omkring det. Sen för bara ett år sedan så fann man att de inte hanterade GDPR korrekt och sanktionerade dem på 7 500 000 kr.

Här är det som hände runt 2014
https://blog.svd.se/neurathsbors/2014/04/07/klarna-backar-bet...
https://www.svd.se/a/f75dc5f4-016f-3fbe-9793-fbcbb79ae8c1/man...

Den enda risken egentligen är ju att de högsta hönsen drar till andra företag med sina kontakter osv., så jag hoppas och kommer rösta för ett alltmer globalt skattesystem och regleringssystem som tar hänsyn till dagens globala företagsmarknad.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Den enda risken egentligen är ju att de högsta hönsen drar till andra företag med sina kontakter osv., så jag hoppas och kommer rösta för ett alltmer globalt skattesystem och regleringssystem som tar hänsyn till dagens globala företagsmarknad.

Risken är också att det finns "skatteparadis" som inte skulle gå med på dessa globala lagar och så skulle eliten fly dit. Men alla lär ju inte göra det, speciellt inte som företag som vill vara aktiva i fler än ett land också bör omfattas även om de är skrivna i första hand i undantagstillståndet. Så det kan ju gå. Första steget är väl också att skapa unioner, även om det ses ned på i USA så börjar det väl luckras upp och fler vill samla ihop sig för att skapa förändring. För skriver en person ett debattinlägg i någon tidning kan det bli svårt att bli tagen på allvar. Är de många samlade och för allas talan blir det någonting annat. Förhoppningsvis. För som ni säger, varför ska några få plocka all frukt av mångas arbete? Är du med och skapar ett spel som blir exceptionellt framgångsrikt förtjänar du ju också belönas för det. Inte bara de i toppen.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Risken är också att det finns "skatteparadis" som inte skulle gå med på dessa globala lagar och så skulle eliten fly dit. Men alla lär ju inte göra det, speciellt inte som företag som vill vara aktiva i fler än ett land också bör omfattas även om de är skrivna i första hand i undantagstillståndet. Så det kan ju gå. Första steget är väl också att skapa unioner, även om det ses ned på i USA så börjar det väl luckras upp och fler vill samla ihop sig för att skapa förändring. För skriver en person ett debattinlägg i någon tidning kan det bli svårt att bli tagen på allvar. Är de många samlade och för allas talan blir det någonting annat. Förhoppningsvis. För som ni säger, varför ska några få plocka all frukt av mångas arbete? Är du med och skapar ett spel som blir exceptionellt framgångsrikt förtjänar du ju också belönas för det. Inte bara de i toppen.

Det handlar ju dock om att göra skatteparadis till något omöjligt. Det gör man ju bäst genom att införa konsekvenser ifall man väljer att vara ett skatteparadis.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Det handlar ju dock om att göra skatteparadis till något omöjligt. Det gör man ju bäst genom att införa konsekvenser ifall man väljer att vara ett skatteparadis.

Det problematiska ligger väl just i att få flera länder att enas om skatteregler (inom EU kanske det skulle kunna gå att få till en start på diskussionen i alla fall) men sen hur det skulle skada skatteparadis är nästa utmaning. De säljer eller importerar ju sällan någonting (vad jag vet? har dock inte jättebra koll) så t.ex. sanktioner skulle ju inte bita på dem. Krigshot? Då blir det känsligare, då vi närmar oss terrorism och kränkning av annat lands suveränitet osv.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det problematiska ligger väl just i att få flera länder att enas om skatteregler (inom EU kanske det skulle kunna gå att få till en start på diskussionen i alla fall) men sen hur det skulle skada skatteparadis är nästa utmaning. De säljer eller importerar ju sällan någonting (vad jag vet? har dock inte jättebra koll) så t.ex. sanktioner skulle ju inte bita på dem. Krigshot? Då blir det känsligare, då vi närmar oss terrorism och kränkning av annat lands suveränitet osv.

Ja, något annat säger jag inte. Men det är lösningen. Ett steg i taget, jag är villig att få konsekvenser och att vi dealer med dem som de kommer. Sen att man gör sitt bästa när man väl sätter sig ner bland de som har insikt i hur företagen gömmer sig eller lyckas skyffla undan pengar är något annat. Ett exempel är ju att företagen exempelvis inte skulle få handla med länder som man vet fungerar som skatteparadis, pengarna spåras och hålls inom det begränsade området.

Jag har inte koll på exakt vilka ekonomiska institutioner, system, strukturer och liknande som står i vägen. Men jag har ingen tvekan om att konsekvenserna av att inte hitta lösningen för att implementera det kommer leda till digra konsekvenser. Ilskan är ju påtaglig och gapet bara växer, medan en miljardär hit och en annan dit leker astronaut och "tackar sina anställda" som bokstavligen inte får pengar nog att leva på trots att de sliter ut sina kroppar och sinnen.

Anyways. Lämnar diskussionen där.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Nej, det är ingen enkel sak att lösa och jag vet inte själv mycket mer om osynliga strukturer osv för att komma med bättre förslag själv. Men det är helt klart tid för folk att organisera sig och slåss för bättre levnadsvillkor. Med det sätter jag också punkt!

Skriv svar