Därför har Elder Scrolls Online månadsavgift

Medlem

Kostnaden är högst rimlig om man får valuta för pengarna. Det hela håller eller faller på huruvida det faktiskt släpps mycket material och Zenimax inser att dem inte kan ligga och lata sig på Blizzard-nivå.

Spelet kostar 400kr och ca 130kr/mån. Du får en månad med spelet. För samma pris som Titanfall inkl. DLC så kan du spela ESO i 4 månader. Prismodellen är inte så dyr som de flesta ger sken av.

Och sen måste pengar in i ett MMO på något sett, det är naivt att tro något annat. I Guildwars 2 köper du fortfarande lådan men istället för månadsavgifter har du en ekonomi som ständigt ger deflation, kasst med inventory-utrymme och de flesta roliga/coola saker måste du betala för. SWTOR:s free-to-play är mer som en trial än free-to-play där till och med väldigt basala funktioner reserveras betalande.

Därför ser jag gärna ett spel som skippar detta och kör på raka kort - man betalar och spelar spelet fullt ut.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Segas:

Om ett halvår så floppar spelet och helt plötsligt är en mikromodell genast en briljant idé.

Är alternativet att lägga ner spelet, så.....

Kanske inte efter sex månader...men titta på Star Wars-MMO't...gick skitbra.

Bara onödigt att hata. Visst det gick inte som de tänkt sig men spelet går runt och tjänar bra på sin F2P modell.

Nej, nej...du missuppfattar mig. Jag menar, titta på Star Wars MMO, kändes som en klockren fräsch vind i genrén men föll pladask efter ett tag. Jag hoppas innerligt att Elder Scrolls går i samma fotspår som te.x World of Warcraft där spelet håller i åratal med en stor grupp spelare.

Tyvärr är det inte så längre och i princip alla "nya" MMO går samma väg till mötes - mikrotransaktioner eller nedsläckning.

Medlem
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Ziljun:

Guild Wars 2 har ingen månadskostnad och släpper nytt innehåll rätt så ofta. Zenimax är väldigt sugna på en cashcow

Tyckte inte det spelet direkt var kul...men smaken är som baken

Men har du sett mängden content de släpper?

Jodå - men jag föredrar dock kvalite framför kvantitet


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

elder scrolls kmr inte gå i samma spår som wow, där är så mycket brutna och dåliga saker gjort i spelet.

allt ifrån klunky combat dåligt responsivt, och ej genomtänkta abilities, obalanserad skill lös pvp.

dom säger dom skulle anpassa till en speciell publik varför gör dom då en casual pvp med 0 skill, och skriver ud måste tänka dig för och aima, men samtidigt inte tänker igenom abilitiesen.

Som Archer har du inte ens chansen att spela runt med snabba bågskott ens, finns inte ens abilities eller skillshots som ger dig snabba attackera, ett exempel du kan ej göra valet att vara rörlig med snabba attackera men mindre skada och mindre burst skada.

val som dessa är vad som gör mmo,bra valen är 10 gånger sämre än i wow,plocka upp dualwield , och se själva hur jävla tråkigt det är, allt är i slow motion, så alla ska hänga med även kassa elder scrolls spelare som inte rört ett snabbt pvp spel ska hänga med, verkar det som.

Detta hade hopp men floppar med säkerhet, speciellt med release datumen dom anget.

Sen klart du måste se det ur en annan synvinkel inte som ett wow och det gör jag, men där är inte val som ger många tillfredställande spel sessioner, om inte du är en pensionär som vill att allt ska gå sakta, jag förstår ärligt talat inte varför dom gjort såhär.

Jag trodde dom lärde efter skyrim, men icke, det måste finnas snabba slag och slöa slag.

I detta finns det nästan bara slöa i dualwield och Archer,

Sen finns det noll anledning att plocka upp plate för göra skada, vilket jag stör mig på lite på.

Det ger mer eller mindre bara survivialbility ingen dmg output.

Ist för att ge medium och plate olika defensiva attributer i specc osv så väljer dom ge en fördel för göra skada och evasion den andra bara rakt av tank.

Sen sitter dom och säger fria val? håller inte med för fem öre, och ja jag har spelat eso betan mycket, och ja jag är medveten det är just beta, men det är så mycket som är så off som jag med garanti kan säga rakt ut kommer göra att inte många spelare som igentligen skulle älskat detta spelet inte kmr röra det med en tång efter dom spelat det i en månad.

Medlem

Only time will tell what happens!

Medlem
Skrivet av Ap@n:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Ziljun:

Guild Wars 2 har ingen månadskostnad och släpper nytt innehåll rätt så ofta. Zenimax är väldigt sugna på en cashcow

Tyckte inte det spelet direkt var kul...men smaken är som baken

Men har du sett mängden content de släpper?

De släpper content ofta, ja. Dock är det extremt lite content åt gången som är extremt kortlivat, och det håller inte måttet kvalitetmässigt enligt MMO-standarden i spel med sub. TESO hade varit ointressant med den subscription-modellen, då detta spelet behöver mer än en questlinje som är ett par timmar lång och ett area att grinda mobs i per månad. Raids, oerhört mycket dungeons, pvp-upgrades, och så vidare. Det behövs.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Kostnaden är högst rimlig om man får valuta för pengarna. Det hela håller eller faller på huruvida det faktiskt släpps mycket material och Zenimax inser att dem inte kan ligga och lata sig på Blizzard-nivå.

Spelet kostar 400kr och ca 130kr/mån. Du får en månad med spelet. För samma pris som Titanfall inkl. DLC så kan du spela ESO i 4 månader. Prismodellen är inte så dyr som de flesta ger sken av.

Och sen måste pengar in i ett MMO på något sett, det är naivt att tro något annat. I Guildwars 2 köper du fortfarande lådan men istället för månadsavgifter har du en ekonomi som ständigt ger deflation, kasst med inventory-utrymme och de flesta roliga/coola saker måste du betala för. SWTOR:s free-to-play är mer som en trial än free-to-play där till och med väldigt basala funktioner reserveras betalande.

Därför ser jag gärna ett spel som skippar detta och kör på raka kort - man betalar och spelar spelet fullt ut.

Deflation i GW2? Om något är det inflation och det är helt normalt för de första åren i ett MMO.
Inventory-systemet går att expandera på olika viss med ingame-valuta eller riktiga pengar om du är lite otåligare.
Roliga/coola saker finns det gott om utan att punga ut några riktiga pengar tycker jag, det som finns att köpa för riktiga pengar är kosmetiska / bekvämlighetsgrejer som fortfarande går att skaffa med ingame valuta.

Och när det gäller inventory-system jobbar de på fler sätt att förvara olika samlingar av saker, något de jobbat på och implementerat bit för bit.

Medlem
Skrivet av posyko:

kan förstå betala i månaden on man do inte först ska behöva köpa spelet först ?? och sen så ska man betala för alla expantioner ?? som kommer när man endå har lagt kanske ett par tusen om man nu spelat ett par år det e där det känns full retard att folk gör det

Om du ska kasta ordet "retard" mot folk så kan börja med att lära dig skriva ordentligt.

Vad är det som är konstigt med att lägga tusenlappar över ett par år? Det är ruskigt billigt för den underhållning det ger, ställt i kontrast mot mycket annat.

Medlem
Skrivet av posyko:

kan förstå betala i månaden on man do inte först ska behöva köpa spelet först ?? och sen så ska man betala för alla expantioner ?? som kommer när man endå har lagt kanske ett par tusen om man nu spelat ett par år det e där det känns full retard att folk gör det

Känner igen att det ska finnas ett lågbudget företag som gjorde ett spel för väldigt länge sen, dom tar betalt forfarande i månadet + för spelet & exp.. Tror du kan hitta spelet här.
Men vet inte om det lever fortfarande!
http://eu.battle.net/en/int?r=wow

Medlem

PVP Free-2-Play = Störst plånbok vinner, Pay-2-Win. Föredrar en månadskostnad av den enkla anledningen.

Inaktiv
Skrivet av MMO4Life:

PVP Free-2-Play = Störst plånbok vinner, Pay-2-Win. Föredrar en månadskostnad av den enkla anledningen.

Ja då är det den som har mest tid som vinner (Grindar gear).

Medlem
Skrivet av Segas:

Om ett halvår så floppar spelet och helt plötsligt är en mikromodell genast en briljant idé.

Spelet är helt enkelt inte för dig och 24 andra

Medlem
Skrivet av FuzioN:

elder scrolls kmr inte gå i samma spår som wow, där är så mycket brutna och dåliga saker gjort i spelet.

allt ifrån klunky combat dåligt responsivt, och ej genomtänkta abilities, obalanserad skill lös pvp.

dom säger dom skulle anpassa till en speciell publik varför gör dom då en casual pvp med 0 skill, och skriver ud måste tänka dig för och aima, men samtidigt inte tänker igenom abilitiesen.

Som Archer har du inte ens chansen att spela runt med snabba bågskott ens, finns inte ens abilities eller skillshots som ger dig snabba attackera, ett exempel du kan ej göra valet att vara rörlig med snabba attackera men mindre skada och mindre burst skada.

val som dessa är vad som gör mmo,bra valen är 10 gånger sämre än i wow,plocka upp dualwield , och se själva hur jävla tråkigt det är, allt är i slow motion, så alla ska hänga med även kassa elder scrolls spelare som inte rört ett snabbt pvp spel ska hänga med, verkar det som.

Detta hade hopp men floppar med säkerhet, speciellt med release datumen dom anget.

Sen klart du måste se det ur en annan synvinkel inte som ett wow och det gör jag, men där är inte val som ger många tillfredställande spel sessioner, om inte du är en pensionär som vill att allt ska gå sakta, jag förstår ärligt talat inte varför dom gjort såhär.

Jag trodde dom lärde efter skyrim, men icke, det måste finnas snabba slag och slöa slag.

I detta finns det nästan bara slöa i dualwield och Archer,

Sen finns det noll anledning att plocka upp plate för göra skada, vilket jag stör mig på lite på.

Det ger mer eller mindre bara survivialbility ingen dmg output.

Ist för att ge medium och plate olika defensiva attributer i specc osv så väljer dom ge en fördel för göra skada och evasion den andra bara rakt av tank.

Sen sitter dom och säger fria val? håller inte med för fem öre, och ja jag har spelat eso betan mycket, och ja jag är medveten det är just beta, men det är så mycket som är så off som jag med garanti kan säga rakt ut kommer göra att inte många spelare som igentligen skulle älskat detta spelet inte kmr röra det med en tång efter dom spelat det i en månad.

Spelet verkar inte falla dig smaken alltså, provade du alla klasser? Fanns flera snabba färdigheter speciellt på Nightblade sidan, spelet inriktar sig nog mer åt det "verkliga" hållet inga flashigheter som det verkar som du söker efter.

Förstat ESO-betan vart jag ledsen andra betan vart jag galen KAN det blir FREDAG?!

Craftingen och PVPN känns fruktansvärt lovande IMO!

Medlem
Skrivet av Segas:

Om ett halvår så floppar spelet och helt plötsligt är en mikromodell genast en briljant idé.

Ja..? Om det visar sig att dom hade fel i sina beräkningar så prövar man något annat. Vad är det som är så konstigt med det?

Medlem

Månadsavgift är bra...keeps the casuals out

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Guild Wars 2 har ingen månadskostnad och släpper nytt innehåll rätt så ofta. Zenimax är väldigt sugna på en cashcow

Guld Wars 2 dog rätt fort för mig, mest för den ofokuserade och tråkiga loren. Allt sött semi-koreanskt i spelet får mig också att kräkas lite i munnen. ESO har en bra balans av allt jag letat efter i ett mmorpg. Det enda som jag stör mig på är att det är väldigt linjärt. Mer linjärt än ett TES-spel, om man inte räknar med pvp-området då där man kan göra lite i den ordning man vill och haka på att försvara och attackera olika keeps. Men jag har svårt att greppa jämförelsen. GW2 och ESO är väldigt olika spel.

Medlem
Skrivet av Lepracy:

Månadsavgift är bra...keeps the casuals out

Alltså. Jag är rätt casual i mitt spelsätt. Jag spelar lite då och då men betalar gärna en månadsavgift för ett bra onlinerollspel. Det är väl mer så att det "keeps the worst idiots out" än casual-spelarna. Idioter kommer ju alltid att finnas såklart, men det kanske är de värsta som filtreras ut.

Medlem

Vad är det för fel på folk som whinar över månadskostnad? Är folk så fattiga?

Skippa en utemiddag varje månad och POFF så har ni lagt undan pengar till ett grymt bra spel som ger underhållning under hela månaden.

Sen är det bra att företaget får in pengar, för då sköter dom servrarna bättre, det blir mindre fjortisar i spelet, och mer content.

Medlem
Skrivet av rickuz:

Vad är det för fel på folk som whinar över månadskostnad? Är folk så fattiga?

Skippa en utemiddag varje månad och POFF så har ni lagt undan pengar till ett grymt bra spel som ger underhållning under hela månaden.

Sen är det bra att företaget får in pengar, för då sköter dom servrarna bättre, det blir mindre fjortisar i spelet, och mer content.

Låt säga att det blir månadskostnad på alla spel, då blir det genast dyrt om man varierar mellan ett flertal spel. Eller om man inte lirar jämt och ständigt.

Endel lirar inte mer än några få timmar per veckan och vad blir inte timkostnaden då?

Iden att köpa/hyra en tjänst ser jag inte som ett bra alternativ i spel världen

Medlem
Skrivet av NoiizeR:
Skrivet av rickuz:

Vad är det för fel på folk som whinar över månadskostnad? Är folk så fattiga?

Skippa en utemiddag varje månad och POFF så har ni lagt undan pengar till ett grymt bra spel som ger underhållning under hela månaden.

Sen är det bra att företaget får in pengar, för då sköter dom servrarna bättre, det blir mindre fjortisar i spelet, och mer content.

Låt säga att det blir månadskostnad på alla spel, då blir det genast dyrt om man varierar mellan ett flertal spel. Eller om man inte lirar jämt och ständigt.

Endel lirar inte mer än några få timmar per veckan och vad blir inte timkostnaden då?

Iden att köpa/hyra en tjänst ser jag inte som ett bra alternativ i spel världen

Nu passar denna modell främst på MMO's, så det du skrev känns som en orealistisk tanke. 99% av alla spel som släpps har ingen månadskostnad, så då är det väl bra att det finns ett alternativ för de som föredrar denna modell?

Medlem
Skrivet av Eight08:
Skrivet av NoiizeR:
Skrivet av rickuz:

Vad är det för fel på folk som whinar över månadskostnad? Är folk så fattiga?

Skippa en utemiddag varje månad och POFF så har ni lagt undan pengar till ett grymt bra spel som ger underhållning under hela månaden.

Sen är det bra att företaget får in pengar, för då sköter dom servrarna bättre, det blir mindre fjortisar i spelet, och mer content.

Låt säga att det blir månadskostnad på alla spel, då blir det genast dyrt om man varierar mellan ett flertal spel. Eller om man inte lirar jämt och ständigt.

Endel lirar inte mer än några få timmar per veckan och vad blir inte timkostnaden då?

Iden att köpa/hyra en tjänst ser jag inte som ett bra alternativ i spel världen

Nu passar denna modell främst på MMO's, så det du skrev känns som en orealistisk tanke. 99% av alla spel som släpps har ingen månadskostnad, så då är det väl bra att det finns ett alternativ för de som föredrar denna modell?

Alternativ? Alternativ hade varit att välja att lira elder scrolls online kostnadsfritt. Det är bara en tidsfråga innan alla mmo spel har månadskostnad. Och tror duatt det kommer stanna där? Mycket tveksamt

Jag är själv ingen mmo spelare men tycker inte om iden.

Medlem
Skrivet av NoiizeR:
Skrivet av rickuz:

Vad är det för fel på folk som whinar över månadskostnad? Är folk så fattiga?

Skippa en utemiddag varje månad och POFF så har ni lagt undan pengar till ett grymt bra spel som ger underhållning under hela månaden.

Sen är det bra att företaget får in pengar, för då sköter dom servrarna bättre, det blir mindre fjortisar i spelet, och mer content.

Låt säga att det blir månadskostnad på alla spel, då blir det genast dyrt om man varierar mellan ett flertal spel. Eller om man inte lirar jämt och ständigt.

Endel lirar inte mer än några få timmar per veckan och vad blir inte timkostnaden då?

Iden att köpa/hyra en tjänst ser jag inte som ett bra alternativ i spel världen

Det beror på vad det är för spel. Ett "vanligt" spel har en 4-8 timmars singelplayer samt en multiplayer som varierar från spel till spel. Till dessa spel kommer det DLC för att förlänga spelupplevelsen och dessa kostar.

Ta Battlefield 3 some exempel. Släpptes i oktober 2011. Sedan kom DLC i december 2011, juni 2012, september 2012, december 2012 och sista i mars 2013. Dessa kostade $15 styck (om du inte köpte premium). Battlefield kostade alltså ca $5 per månad.

Sen kan man så klart diskuterar fram och tillbaka hur mycket speltid man får för kostnaden och hur hög kvalité man anser att speltiden har. Men konceptet att betala kontinuerligt för speltid är knappast nytt.

Innan DLC fanns samma fenomen. Men då släppte man en dyrare expansion efter 1-2 år och sedan släppte man helt enkelt en uppföljare.

Hela grundidén med en prenumeration är att man ska kontinuerligt få innehåll för pengarna. Istället för att köpa en massa DLC, expansioner och uppföljare så betalar man rullande och får mer innehåll efter som. Modellen är uppenbart inte för dem som spelar en gång i veckan utan för dem som spelar väldigt väldigt mycket. Att döma ut hela modellen för att den inte passar en målgrupp den aldrig anpassats för är underligt.

Vad jag dock ogillar är hur långt World of Warcraft tagit det och jag hoppas att Zenimax inte tror att dem kan leverera samma låga nivå av innehåll och samtidigt ta betalt för de expansioner som verkligen lägger till mycket innehåll.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av eatem:
Skrivet av MMO4Life:

PVP Free-2-Play = Störst plånbok vinner, Pay-2-Win. Föredrar en månadskostnad av den enkla anledningen.

Ja då är det den som har mest tid som vinner (Grindar gear).

Fast i slutändan har ni lika bra gear även om snubben med mest tid når dit först i ett MMO med en månadsavgift. I ett F2P kommer du alltid känna dig som en silvermedaljör om du inte köper saker för riktiga pengar. Har man spelat ett x antal F2P så vet man vad jag pratar om. Det kostar att ligga på topp i F2P-modellen.

Medlem
Skrivet av NoiizeR:
Skrivet av Eight08:
Skrivet av NoiizeR:
Skrivet av rickuz:

Vad är det för fel på folk som whinar över månadskostnad? Är folk så fattiga?

Skippa en utemiddag varje månad och POFF så har ni lagt undan pengar till ett grymt bra spel som ger underhållning under hela månaden.

Sen är det bra att företaget får in pengar, för då sköter dom servrarna bättre, det blir mindre fjortisar i spelet, och mer content.

Låt säga att det blir månadskostnad på alla spel, då blir det genast dyrt om man varierar mellan ett flertal spel. Eller om man inte lirar jämt och ständigt.

Endel lirar inte mer än några få timmar per veckan och vad blir inte timkostnaden då?

Iden att köpa/hyra en tjänst ser jag inte som ett bra alternativ i spel världen

Nu passar denna modell främst på MMO&#039;s, så det du skrev känns som en orealistisk tanke. 99% av alla spel som släpps har ingen månadskostnad, så då är det väl bra att det finns ett alternativ för de som föredrar denna modell?

Alternativ? Alternativ hade varit att välja att lira elder scrolls online kostnadsfritt. Det är bara en tidsfråga innan alla mmo spel har månadskostnad. Och tror duatt det kommer stanna där? Mycket tveksamt

Jag är själv ingen mmo spelare men tycker inte om iden.

Finns många free to play-spel med samma tema att välja på. Inte lika många med månadsbetalning som modell. Därav alternativ. "Det är bara en tidsfråga innan alla mmo spel har månadskostnad." Fullständigt orealistiskt påstående.

12
Skriv svar