Kebabens död?

Medlem
Skrivet av noyart:

Det är dags att Sverige EU skyddar köttbullen och falukorven!

Falukorven är redan EU-skyddad.
Här har du mer:
"Kalix löjrom, Upplandskubb, Bruna bönor från Öland, Sveciaost, Hånnlamb, Skånsk spettekaka, Värmländskt skrädmjöl, Vänerlöjrom, Wrångebäcksost, Äkta Gränna Polkagrisar, Falukorv och Hushållsost är de tolv svenska produkter som hittills har registrerats i EU som skyddad beteckning"

Medlem

Tänk att bry sig om hur andra människor äter sin mat. En så galet idiotisk sak att lägga fokus på.

Blir extra sås framöver i ren protest.

Medlem
Skrivet av Devan:

Inte riktigt samma, för du blandar inte ihop champagnen med ostronen och sen säljer de till kunderna.

Men det är ju som andra säger att skall man ha sås i eller ändra den från hur den serveras i Turkiet så måste vi bara ändra namn.

Var sägs som köttspinner ?

"Hej jag vill ha en köttspinner med vitlöksås tack!"

Jag brukar be om att få såsen i en burk haha.

Får mig att påminnas lite om när jag var i Italien och ville köpa en dubbel espresso men det var helt omöjligt.
Så jag köpte två och hällde över den ena i den andra.

Medlem
Skrivet av henkka:

Du beställer ju en kebab med bröd iallafall, vem f*n säger döner?

"Döna fram en kebab med bröd!" ?

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Falukorven är redan EU-skyddad.
Här har du mer:
"Kalix löjrom, Upplandskubb, Bruna bönor från Öland, Sveciaost, Hånnlamb, Skånsk spettekaka, Värmländskt skrädmjöl, Vänerlöjrom, Wrångebäcksost, Äkta Gränna Polkagrisar, Falukorv och Hushållsost är de tolv svenska produkter som hittills har registrerats i EU som skyddad beteckning"

Det var som fan! We are riiich

Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför skulle det hindra en feån att ha sås på kebaben?
Vilket svammel det finns moserad vin från andra ställen än champagne.
Kalixlöjrom fiskas inte bara i kalix
Napoliansk pizza är sk "vit pizza" du får sätta vad du vill på den.

Nja Napoletansk pizza ska ha tomatsås MEN den ska bakas på speciellt sätt
https://www.pizzanapoletana.org/en/ricetta_pizza_napoletana

Du får ha vad du vill på pizzan MEN du får inte kalla den napoletansk pizza om du inte följer detta.

Samma kommer väl gälla Dönerkebab. Nu använder vi väl inte så mycket det begreppet i Sverige men i Tyskland säger ju alla döner kebab....

mvh
Pizzanörden

Medlem

Då hoppas jag verkligen att Turkiet betalar för det. Eftersom de inte är medlemmar menar jag.

Medlem
Skrivet av feistin:

Samma kommer väl gälla Dönerkebab. Nu använder vi väl inte så mycket det begreppet i Sverige men i Tyskland säger ju alla döner kebab....

Precis där är ju döner jämställt med kebab men å andra sida som så är den moderna dönern just tysk och inte Turkisk kanske det de är butthurt över?

Medlem

Kebaben kommer inte att dö ut, utan det blir bara att namnet (och kanske tillverkningssättet, har inte läst förslaget) blir skyddat. Det går dock att lösa det som det är skrivet i tråden redan med tex Fetaost (som är en skyddad beteckning), som kan benämnas som vit salladsost på menyn istället så att inte kunden blir vilseledd.

// Livsmedelsinspektör


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av feistin:

Nja Napoletansk pizza ska ha tomatsås MEN den ska bakas på speciellt sätt
https://www.pizzanapoletana.org/en/ricetta_pizza_napoletana

Du får ha vad du vill på pizzan MEN du får inte kalla den napoletansk pizza om du inte följer detta.

Samma kommer väl gälla Dönerkebab. Nu använder vi väl inte så mycket det begreppet i Sverige men i Tyskland säger ju alla döner kebab....

mvh
Pizzanörden

Ok
Brukar göra pizza här hemma i pizzaugnen på gården och då var det en som sa att stenugnsbakad vit pizza var Napoliansk pizza. Så fel av mig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Gillar inte vanlig kebab, det ska va Gyros

Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför skulle det hindra en feån att ha sås på kebaben?
Vilket svammel det finns moserad vin från andra ställen än champagne.
Kalixlöjrom fiskas inte bara i kalix
Napoliansk pizza är sk "vit pizza" du får sätta vad du vill på den.

Oj det var inte många rätt där... Det heter mousserande vin för att det får inte kallas champange om det inte kommer ifrån Champange.

Kalixlöjrom kommer bara från kalix... Detta innebär att Kalix Löjrom måste produceras, bearbetas och beredas inom ett visst geografiskt område, med en för området karaktäristisk metod. Precis som Parmesan eller Champagne.
eller syftar du på kalles kaviar eller rysk kaviar?

Napolitansk pizza är INTE vit pizza. En napolitansk pizza får bara använda ett tipo-00 mjöl, salt, vatten och jäst. Den är traditionellt med enbart tomater av viss sort, färsk buffel mozzarella och basilika. För mig så är napolitansk pizza hur den bakas, på hög värme i 60-90 sekunder.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Oj det var inte många rätt där... Det heter mousserande vin för att det får inte kallas champange om det inte kommer ifrån Champange.

Kalixlöjrom kommer bara från kalix... Detta innebär att Kalix Löjrom måste produceras, bearbetas och beredas inom ett visst geografiskt område, med en för området karaktäristisk metod. Precis som Parmesan eller Champagne.
eller syftar du på kalles kaviar eller rysk kaviar?

Napolitansk pizza är INTE vit pizza. En napolitansk pizza får bara använda ett tipo-00 mjöl, salt, vatten och jäst. Den är traditionellt med enbart tomater av viss sort, färsk buffel mozzarella och basilika. För mig så är napolitansk pizza hur den bakas, på hög värme i 60-90 sekunder.

Det var väll det jag sa om moserad vin?

Kalix löjrom kommer inte bara från kalix.
Det område du pratar om är rätt stort och du verkar inte veta hur litet kalix är


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av KoP:

Och vem tänker kontrollera huruvida vi stänker lite sås på kebaben här i Sverige? 🙄 Låter orimligt att det skulle finnas kontrollanter som åker till Gurras Gatukök i Ockelby och kontrollerar detta.

Om det blir av så är det livsmedelsinspektörerna på kommunen som sköter det. Exempelvis om de har parmesan på menyn måste de också visa upp att de har de och ingen billigare kopia. Kommer bli liknande om detta går igenom då.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det var väll det jag sa om moserad vin?

Kalix löjrom kommer inte bara från kalix.
Det område du pratar om är rätt stort och du verkar inte veta hur litet kalix är

Verkar ha mer koll på varumärkesskydd än dig åtminstone, men glöm det


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Tror det blir många "en döner och en kebabsås, tack", om det går igenom. För ingen kan väl hindra en restaurang från att ha bådadera på menyn?

Köper för övrigt aldrig döner. Svennebanankebab är så mycket godare. (Samma med Pizza. Första jag gjorde när jag kom hem från Italien senast var att beställa en flottig kebabpizza. Mycket godare än sådant där italienskt trams. )


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Dr Evil:

Är väl bara specifika Döner kolgrillar det drabbar om ens det känns det som…

Om de nu inte får heta så kanske vi ser goda köttrullar i framtiden bara

Min familjs kebab konsumtion kan nog ensamma se till att den fortsätter serveras som den är

Skrivet av Sur Apan:

Så beställer man dönerkebab ska man få dönerkebab låter väl inte hemsk med tanke på att dönerkebab inte är jätte vanligt kontra svennekebaben som finns i överflöd i våra städer och småstäder?

Tror jag vet om en döner restaurang/kedja.

Samt är inte döner typ tyskt numera?

Edit: Geografiskt har jag mest snurrart runt mellan sthml och göteborg inte mer söder ut, kanske är vanligare med döner där?

Skrivet av Casimir2323:

Det är väldigt sällan jag ser just döner kebab i Sverige. Om det går igenom kanske några få ställen tar bart epitetet döner. Allt kommer i vara som vanligt i övrigt. Kebab finns i hela mellanöstern och numera typ hela världen. Bara massa drama för ingenting det här.

Skrivet av Issue:

känner väl sponant att det blir väldigt liten impact här i sverige. hur många ställen har vi som servrerar Dönerkebab? där jag bor finns det noll ställen, däremot sex som serverar Kebab.

Skrivet av OAKTHYR:

Tänker samma sak. Har för mig att jag har sett ett ställe i Ullared som säljer dönerkebab men annars står det ju bara kebab.
Och tänker att Turkiet inte har så mycket att säga till om när det kommer till kebab i bröd, kebabtallrik eller kebabrulle.

Skrivet av henkka:

Du beställer ju en kebab med bröd iallafall, vem f*n säger döner?

Vi har åtminstone ett ställe i närheten (Göteborgsområdet) som nog kommer få byta namn på både stället och en hel del på menyn.

Skrivet av robbis:

Verkar ha mer koll på varumärkesskydd än dig åtminstone, men glöm det

Fast ironiskt nog handlar det här ju inte alls om varumärkesskydd utan om skyddad ursprungsbeteckning (SUB), skyddad geografisk beteckning (SGB) och det som EU kallar garanterad traditionell specialitet (GTS). Källa. I det här fallet är det väl GTS som Turkiet vill åberopa.

Skrivet av Arcadia:

Och andra sidan vill de att vi kallar dem "Türkiye" och det gör vi ju inte heller.

Namn översätts ganska ofta (eller hur ofta säger du København, Helsinki och Praha, till exempel?), Turkiet är fortfarande okej att säga på svenska. Det är det engelska namnet de fått bort.
Namn på länder och städer ändras ibland av olika anledningar och på olika nivåer, vi kan jämföra med Vitryssland som någorlunda formellt blev Belarus (även här, det namnet användes internationellt tidigare) 2019-2020.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av robbis:

Verkar ha mer koll på varumärkesskydd än dig åtminstone, men glöm det

Ja men det du sa att kalix löjrom måste komma från kalix och det stämmer inte.
Jag vet för jag har själv fiskat löja, nu är det till svarta börsen men endå. Det är så det går till här uppe

"Kalix löjrom" är enbart för att få mer betalt av stockholmarna 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av GustavA:

Då hoppas jag verkligen att Turkiet betalar för det. Eftersom de inte är medlemmar menar jag.

Jag trodde det var någon sorts skämt, för varför skulle ens EU göra det med ett land som inte är med?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag trodde det var någon sorts skämt, för varför skulle ens EU göra det med ett land som inte är med?

Det kanske inte är möjligt att skydda maträtter någon annanstans. Om det går så ansöker de säkert om skydd där också.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja men det du sa att kalix löjrom måste komma från kalix och det stämmer inte.
Jag vet för jag har själv fiskat löja, nu är det till svarta börsen men endå. Det är så det går till här uppe

"Kalix löjrom" är enbart för att få mer betalt av stockholmarna 😂

Jag skrev ett geografiskt område


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag skrev ett geografiskt område

Ja men först skrev du bara från Kalix.
Det geografiska området är betydligt större än bara Kalix


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Devan:

Så i framtiden så kanske vi inte får äta kebaber som vi gör nu, Turkiet vill att deras kebab skall få skyddad status vilket inkluderar att man inte lägger sås i den!

Detta är från Svt.se nyhetsflöde:

Turkiet vill EU-skydda kebab – så ska den se ut

Den populära turkiska dönerkebaben kan få skyddad status. Om ansökan går igenom kan det innebära att kebaben blir annorlunda på restauranger runt om i Europa.

– Här i Turkiet är det otänkbart att äta dönerkebab med sås, säger Turkietkorrespondenten Tomas Thorén.

Likt italiensk napolitansk pizza, spansk serranoskinka, fransk champagne eller svensk Kalixlöjrom vill nu Turkiet att landets klassiska dönerkebab ska EU-skyddas.

En av anledningarna till att Turkiet vill EU-skydda kebaben kan vara ekonomiska intressen, enligt Thorén.

– Men man säger i ansökan att det framförallt handlar om att man vill värna om traditionen, för ofta kan man se att kebaben har förändrats på vägen till Europa.

Om förslaget går igenom den tre månader långa processen skulle det innebära att det kommer att finnas en EU-standard för vad som får kallas dönerkebab. Något som restauranger då måste leva upp till.

Så vad tror ni, kommer detta hemska bli verklighet?

Självklart kan man lägga sås? Men man får inte kalla det kebab.

"En rulle med smak av kebab tack"

Releasehästryttare
Skrivet av baxtex:

Självklart kan man lägga sås? Men man får inte kalla det kebab.

"En rulle med smak av kebab tack"

Soylent green!

Medlem
Skrivet av baxtex:

Självklart kan man lägga sås? Men man får inte kalla det kebab.

"En rulle med smak av kebab tack"

"2% kebabextrakt"


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Devan:

Soylent green!

med smak av Devan


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Releasehästryttare
Skrivet av YmerXE:

med smak av Devan

Medlem

Döner kebaben är vad jag förstått från Tyskland så varför ska Turkiet kriga för det här? När jag haffar en kebabtallrik vill jag att den badar i sås och det ska inte nån nisse ta ifrån mig.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Tänk att bry sig om hur andra människor äter sin mat. En så galet idiotisk sak att lägga fokus på.

Blir extra sås framöver i ren protest.

Haha ja, ganska värdelöst att bry sig om. Men de har väl mest turistnäring att leva på där så de kanske försöka hitta nya inkomstkällor eller nått.

Medlem

Älskar kebab men har aldrig gillat ordet döner. Får mig att tänka på halal, en smak av blöt ladugårdsdörrshund.

123
Skriv svar