Sex minuters laddtid för ett onlinespel är... länge. Men så funkar GTA Online, och det fick en kodkunnig person som kallar sig Tostercx på Github att undersöka saken. Det resulterade i en skvätt kod som kapar laddtiden till 1 minut och 50 sekunder – en 70-procentig förbättring.
Koden ligger fritt tillgänglig på Github, men den bör inte användas om du inte är säker på vad du håller på med. Det finns risk att ditt GTA Online-konto bannas.
Tostercx redovisar hur det hela gick till och vad som orsakar den smärtsamma laddtiden, som är sex gånger längre än i GTA V:s singleplayerdel på samma dator. Segheten beror på flera saker, bland annat att spelet bara använder en processorkärna och ooptimerad kod.
Genomgången avslutas med en uppmaning till Rockstar att se över koden, vilket enligt Tostercx skulle kunna göras på en dag av en enda kodare. Det vore väl inte för mycket begärt med tanke på att pc-versionen är sex år gammal och att spelet dragit in en och annan krona till Rockstar.