Somerville får väldigt spridda betygsskurar
Älskade Limbo och Inside så jag måste ge detta ett försök.
Själv blev jag besviken. Förväntade mig ett spel i klass med Inside men Somerville kommer dessvärre inte i närheten i mitt tycke.
Öppningsscenen är fantastisk och spelet har bra känsla och fint skapad värld/grafisk design men tyvärr föll det platt i gameplay för mig. Väldigt få pussel som var roliga eller utmanande jämfört med inside där varje pussel var en fröjd att spela.
Det ser ut som man kan röra sig ganska fritt i landskapen i Somerville och man ser intressanta saker man kanske vill undersöka bara för att bli blockerad gång på gång av osynliga väggar överallt och fastnar i hitboxes. Perspektivet gör att det är svårt styra dit man vill. Spelmekaniken är häftigt gjord på sättet det fungerar men blir rätt ensidigt efter ett tag. Även där var Inside betydligt bättre då pusslen var väldigt varierande vad jag minns.
Smaken kanske är som baken men av Steam-betygen av döma är inte jag den enda som är besviken.
Kollade närmare, det är inte samma skapare som Limbo och Inside som är gjorda av Playdead och Double Eleven. Somerville är skapad av Jumpship och släppt av Xbox game studios.
Verkar som någon/några är med dock.
"Somerville is an adventure video game and the debut title by the independent studio Jumpship. The studio's co-founder, Dino Patti, previously co-founded Playdead and worked on Limbo and Inside as executive producer on both games. "
Kollade närmare, det är inte samma skapare som Limbo och Inside som är gjorda av Playdead och Double Eleven. Somerville är skapad av Jumpship och släppt av Xbox game studios.
Det är därför det står "Mannen bakom Inside och Limbo", alltså Dino Patti.
Varningsklockan (för mig!) Kom när ordet "aliens" nämndes...
Spelet ser ut att kunna leverera en viss sorts charm, med "light puzzle mechanics". Efter att kollat på endast en review så får jag dock känslan att spelet kan behöva en patch eller två innan det blir ett köp.
Om en utmaning misslyckas, men sedan gör du (till synes) exakt samma sak en andra gång och det då lyckas... Det är bara frustrerande för mig.
Men med tanke på vilket mästerverk LIMBO är (trampar ingen på tårna här va? 😉) så kan nog detta blir värt iaf en playthrough!
Själv blev jag besviken. Förväntade mig ett spel i klass med Inside men Somerville kommer dessvärre inte i närheten i mitt tycke.
Öppningsscenen är fantastisk och spelet har bra känsla och fint skapad värld/grafisk design men tyvärr föll det platt i gameplay för mig. Väldigt få pussel som var roliga eller utmanande jämfört med inside där varje pussel var en fröjd att spela.
Det ser ut som man kan röra sig ganska fritt i landskapen i Somerville och man ser intressanta saker man kanske vill undersöka bara för att bli blockerad gång på gång av osynliga väggar överallt och fastnar i hitboxes. Perspektivet gör att det är svårt styra dit man vill. Spelmekaniken är häftigt gjord på sättet det fungerar men blir rätt ensidigt efter ett tag. Även där var Inside betydligt bättre då pusslen var väldigt varierande vad jag minns.
Smaken kanske är som baken men av Steam-betygen av döma är inte jag den enda som är besviken.
Håller med. Har spelat nån timme och spelet tar aldrig fart känns det som. Spelet känns också väldigt dåligt optimerat. Hackar och bilduppdateringen svajar rejält.
Det här kan nog bli bra:
From Jeppe Carlsen, the lead gameplay designer of LIMBO and INSIDE — COCOON takes you on an adventure across worlds within worlds.
https://youtu.be/OcdcCCgFrrg
Det där har jag helt missat. Jag tycker att både världen och pusslen ser intressanta ut så det ska bli kul att spela när det släpps.
PSN: OAKTHYR