Switch 2 – räddaren i prisnöden?

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Och varar längre. Vill man ha kul väljer man Switch. Vill man ha mindre kul, mer elände och våld, trasiga spel, och spel som ser likadana ut, så väljer man PS5.

Haha va? Sjuk generalisering du drog där. Eller så kan du tror det är så?

Sanning är ju att majoriteten av spelen till Nintendo Switch finns till PS5 och Series S/X (och PC), förutom såklart Nintendos egna spel.

Mindre kul? Mer elände och våld? Utbudet är ju ännu större till PS5 än till Switch. Jag älskar min Switch, men mest för att den är så flexibel (bärbar/dockad) och för Nintendos spel.

Men t.ex Astro Bot till PS5 är bättre än nåt Nintendo släppt på flera år i plattformsväg, och är rent nöje utan ”våld och elände”. Ingen tvingar en att köpa våldsspel bara för att man äger en PS5, för den delen.. Det finns något för alla, oberoende av val av konsol.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Sanning är ju att majoriteten av spelen till Nintendo Switch finns till PS5 och Series S/X (och PC), förutom såklart Nintendos egna spel.

Mindre kul? Mer elände och våld? Utbudet är ju ännu större till PS5 än till Switch. Jag älskar min Switch, men mest för att den är så flexibel (bärbar/dockad) och för Nintendos spel.

Men t.ex Astro Bot till PS5 är bättre än nåt Nintendo släppt på flera år i plattformsväg, och är rent nöje utan ”våld och elände”. Ingen tvingar en att köpa våldsspel bara för att man äger en PS5, för den delen.. Det finns något för alla, oberoende av val av konsol.

Ja det är ju för Nintendos spel många vill ha en Switch, håller med, även indiespel gör sig riktigt bra på Switch. Håller däremot inte med om att Astrobot är bättre än Nintendos plattformsspel, det är riktigt bra men inte riktigt på den nivån som t.ex Odyssey eller SM Galaxy 1-2, i mitt tycke.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jo absolut att de gjorde det men de la ju ribban på backen istället för att sätta högre krav på sig själva. De flesta spel ser ju ut som att någon spytt på skärmen lol. Det jag menar är att Nintendo verkar ha noll ambition när det kommer till att leverera hårdvara med iaf rimlig prestanda och något som andas lite kvalité. Tycker inte spelglädje eller bra hårdvara behöver utesluta varandra, möts på mitten istället.

Inget fel på prestandan på gamla Switchen, det var ungefär så kraftig det gick att få bärbara konsoler 2017 med de komponenter och fabrikationsprocesser som fanns tillgängligt då. I regel också bra byggkvalitet på Nintendos konsoler, joy-con spakarna har ju varit dåliga förstås, men de har aldrig haft samma kvalitetsproblem som ex. Xbox haft.

Det är förmodligen mest gamla fördomar som spökar sedan Nintendo på riktigt låg bakom teknologiskt med Wii.
Hade det stått Nvidia "Shield Deck" eller PSP 2 på Switch 2017 istället för Nintendo så hade färre klagat på att den var för svag.

Skrivet av Vintersorg:

Nja, Astro Bot utgör helt klart ett fräscht undantag, men annars är ju Sony sedan åtminstone PS4 varit ökända för ett ensidigt spelutbud bestående av massa snarlika "third person action-adventure games".
Nintendo har helt klart överlägsen variation bland sina exklusiva spelserier. Det finns skjutspel, fightingspel, plattformsspel, äventyrsspel, RPG:s, pusselspel, livssimulatorer, strategispel etc. Tycker Sony skötte variationen mycket bättre under PS3-eran. Riktigt trist tycker jag att Playstation t.ex. inte längre har ens en vettig partyspelserie...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Inget fel på prestandan på gamla Switchen, det var ungefär så kraftig det gick att få bärbara konsoler 2017 med de komponenter och fabrikationsprocesser som fanns tillgängligt då. I regel också bra byggkvalitet på Nintendos konsoler, joy-con spakarna har ju varit dåliga förstås, men de har aldrig haft samma kvalitetsproblem som ex. Xbox haft.

Det är förmodligen mest gamla fördomar som spökar sedan Nintendo på riktigt låg bakom teknologiskt med Wii.
Hade det stått Nvidia "Shield Deck" eller PSP 2 på Switch 2017 istället för Nintendo så hade färre klagat på att den var för svag.

Nja, Astro Bot utgör helt klart ett fräscht undantag, men annars är ju Sony sedan åtminstone PS4 varit ökända för ett ensidigt spelutbud bestående av massa snarlika "third person action-adventure games"

Det som är så fascinerande med Nintendos egna spel är ju hur otroligt bra de ser ut trots hårdvaran, titta på Luigi’s Mansion 3 eller Mario Kart 8 eller varför inte Mario Odyssey, fantastiska animationer samt riktigt snygga, tidlösa skulle jag säga.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det som är så fascinerande med Nintendos egna spel är ju hur otroligt bra de ser ut trots hårdvaran, titta på Luigi’s Mansion 3 eller Mario Kart 8 eller varför inte Mario Odyssey, fantastiska animationer samt riktigt snygga, tidlösa skulle jag säga.

Jo, designspråk och optimering är ju Nintendo i regel världsbäst på.
Vill minnas under Switch/PS4/Xbox One-eran gjorde Digital Foundry en genomgång och kom fram till att Nintendos spelserier i regel var bättre också på frame-rate än Playstation och Xbox, att Nintendo hade högst andel spel som körde 60fps och minst spel med påtagliga framedrops. Intressant med tanke på det något oförtjänta ryktet de har fått hos en del som teknologiskt värdelösa.
Sen håller jag med om tidlösheten, vilket väl beror på att Nintendo inte eftersträvar realistisk grafik. Realistisk grafik åldras extremt snabbt. Det som var "fotorealism" på PS3 ser ut som blockigt Nintendo 64 tio år senare.

Medlem

Jag har börjat spela fler äldre spel och indieutvecklade spel som inte kräver så mycket, och det fixar mitt GTX 1080 av galant i 1440p med sin långa tjänstgöring. Jag känner inte samma behov av att spela det senaste längre, och visst har prisutvecklingen av hårdvara varit en del av det. Så jag sörjer inte det här så mycket just nu, men grafikkortet kommer att trilla av pinnen en dag och sen vill jag kunna lira nya GTA i mer än 30 fps på PC.

123
Skriv svar