Snabbkollen – Äger du aktier i spelföretag?

Robot
Snabbkollen – Äger du aktier i spelföretag?

Eller: gillar du ekonomisk bergochdalbana?

#aktier, #embracer, #snabbkollen

Medlem

Äger Microsoft och Embracer.
Microsoft äger jag för deras molngrejer och jag köpte Embracer efter att de rasade stort 2023 efter saudimiljarderna incidenten.
Sitter och funderar lite på att köpa in mig på någon AA utgivare/utvecklare.

Medlem

Inte direkt, men man kan ju ha något via fonder.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Eller: gillar du ekonomisk bergochdalbana?

#aktier, #embracer, #snabbkollen

Den mer intressanta frågan är; hur många har investeringar överhuvud taget? Det mest oroväckande jag ser varje dag är människor som helt förlitar sig på systemet, pensionen eller deras arbetsgivare.

Så vad är alternativet?
- Korta svaret: Investera!
- Långa svaret: Lita inte på pension, sjukskrivning, staten, arbetsgivare m.m för att dom bryr sig inte!

Bästa investeringen?
- Dig själv först och sen annat exempelvis värdepapper på börsen, ädelmetaller, fastigheter, boskap, osv

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Jag vet inte om mina fonder äger innehav i något spelföretag.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Nu kan jag nästan noll om aktier och fonder. Men, precis innan gta 6 kommer ut då känns det som att det vore en bra idé att investera i take two/rockstar.

Edit; Lite Offtopic

signatur

🖥️ AMD Ryzen 5 7600x
Powercolor Radeon RX 7800 XT
34gb Corsair Vengeance DDR5 5200Mhz cl40
Thermalright! Peerless Assassin 120 SE
Kingston Kc3000 1Tb

FM-guru
F.d. Sisyr

Inte längre. Sålde mina sista när Embracer började gå ned för ett par år sen.

Skrivet av Morricone:

Den mer intressanta frågan är; hur många har investeringar överhuvud taget? Det mest oroväckande jag ser varje dag är människor som helt förlitar sig på systemet, pensionen eller deras arbetsgivare.

Så vad är alternativet?
- Korta svaret: Investera!
- Långa svaret: Lita inte på pension, sjukskrivning, staten, arbetsgivare m.m för att dom bryr sig inte!

Bästa investeringen?
- Dig själv först och sen annat exempelvis värdepapper på börsen, ädelmetaller, fastigheter, boskap, osv

Investera i vapen, cigg och knark.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Kanske det, om man har en death wish!

signatur

Skrivet av Morricone:

Kanske det, om man har en death wish!

Produkter med långsiktig tillväxt. ¯\_(ツ)_/¯

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Haft Ubisoft i många år och det har sätt bra ut men det får jag äta upp idag hahaha

Medlem

Säkert via någon fond men inget jag medvetet köpt så valde nej.
Har intel däremot och de går skitdåligt.

Medlem
Skrivet av Morricone:

Bästa investeringen?

Bästa visdomsorden denna veckan.

Medlem

Spelföretag går bra och dåligt från kvartal till kvartal och har inte en stadig riktning.
Alldeles för bipolärt.

Därav garbage ✌️

Medlem

Jag vet inte om mina fonder äger innehav i något spelföretag.

Min teknologifond har Microsoft, tänker att det är tillräckligt nära 😄

Medlem

Embracer hade jag, sålde när det gick ner

Starbreeze köpte jag som min första aktie, köpte för 500kr och courtagen var så hög så har legat på minus sedan dag 1. Började gå uppåt sen sket sig allt som vi alla vet.

Paradox köpte jag precis när dom började fucka upp sin verksamhet, sjönk snabbt med kanske 30% sen när den återhämtade sig så lämnade jag det sjunkande skeppet.

Nu har jag bara Starbreez kvar, sparar mest som ett minne för jag har inte investerat några pengar I det. Kanske går +-0 någon gång 🤣

Medlem

Tips: Sälj ditt innehav. Spelbranchen har lyckats med sitt uppdrag och skapat så mycket bra spel att det inte kommer behövas fler på länge.

Medlem
Skrivet av Beertagne:

Nu kan jag nästan noll om aktier och fonder. Men, precis innan gta 6 kommer ut då känns det som att det vore en bra idé att investera i take two/rockstar.

Edit; Lite Offtopic

Det kan vara värt att tänka på att det inte alltid fungerar så.

Förväntningarna på spelet kan ligga "inbyggda" i aktiekursen och inför släppet kan många storägare tänka att aktien nu är på topp och nästa stora spel är långt bort och säljer sina innehav.

Medlem
Skrivet av Margy:

Förväntningarna på spelet kan ligga "inbyggda" i aktiekursen och inför släppet kan många storägare tänka att aktien nu är på topp och nästa stora spel är långt bort och säljer sina innehav.

Tack för att du förtydligade detta.

"Jag är inte läkare men..."

Medlem

Indirekt. Köper enbart globala indexfonder och i dessa finns ju Nvidia, Meta, Microsoft osv...

Medlem

Produkter med långsiktig tillväxt. ¯\_(ツ)_/¯

Sant, om du inte har något emot att se dig om axeln resten av livet. Ingenting jag rekommenderar.

signatur

Medlem

Äger i Embracer, Remedy och Ubisoft.

Medlem

Sålde av mina aktier i spelföretag för några år sedan då det inte alls gick som jag hade tänkt haha. Har idag överlåtit den analysen till dom som kan det bättre och investerar i fonder istället.

De produkterna går bra när det är dåliga tider. Bra tips!

I övrigt har jag Starbreeze och Gold Town Games. Idel torsk med andra ord.

signatur

Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv

Medlem
Skrivet av Margy:

Som jag sa, kan inget om aktier. 😂

signatur

🖥️ AMD Ryzen 5 7600x
Powercolor Radeon RX 7800 XT
34gb Corsair Vengeance DDR5 5200Mhz cl40
Thermalright! Peerless Assassin 120 SE
Kingston Kc3000 1Tb

Medlem

Jag äger inga aktier i spelbolag så jag svarade nej.

En av mina aktiefonder har dock innehav i flera spelbolag så det hade väl blivit ja om frågan även gällt fonder.

Medlem

Embracer, Thunderful, Paradox, Remedy, Sony, Microsoft samt svenska datorchassi och gamingtillbehör-företaget Fractal.

Har gått dåligt i det mesta men Para borde man lagt ännu mer para i.

Köpte även en liten test-post i trackern GAMING AVA som följer de stora spelutvecklarna.

Hade tidigare Blizzard som köptes av Microsoft.

Har även en skitpost i det lilla svenska bolag som äger Resetera: MOBA Network. Fråga mig inte varför.

Japanska dataspelsbolag förutom amerikanska Sony har jag tyvärr inte eftersom det är så krångligt och dyrt att köpa.
Har bara LF Japanfond och tror inte den har något större innehav i japanska dataspelsbolag.

Medlem

Jag vågar knappt säga det, men 100 brak i Starbreeze sedan typ tio år. Nu får jag nog behålla mina blodröda aktier så länge dom finns kvar, och hoppas på ett mirakel.

Medlem

Hade jag vetat mer om hur det fungerar kanske jag skulle försöka investera i Nintendo aktier.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Nej, de är alldeles för osäkra! De verkar göra allt för att torpedera aktievärdena när de varit duktiga för länge.

12
Skriv svar