Hipp Hipp Hurra!! Den persiska prinsen fyller 35 år
Första spelet var det allra första spel jag spelade i DOS. Det spelades på min pappas dåvarande bärbara jobbdator som hade en 4-färgers skärm, som Game Boy fast med olika nyanser av blått istället för gult. Blev ett rejält wow-ögonblick när man senare fick se spelet igen i hela dess färgprakt hos grannen.
Första spelet var det allra första spel jag spelade i DOS. Det spelades på min pappas dåvarande bärbara jobbdator som hade en 4-färgers skärm, som Game Boy fast med olika nyanser av blått istället för gult. Blev ett rejält wow-ögonblick när man senare fick se spelet igen i hela dess färgprakt hos grannen.
Jag spelade det hos en kompis på en liknade dator, men den hade nyanser av rött. Sen när vi själva köpte en dator hemma (386:a) så kunde jag få se spelet i färg. Satan vad imponerad jag var!
"Writer and Fighter"
Samma. En väns morsa hade en bärbar med monocrom(!?!?) skärm och vi satt och försökte styra gubben så gott vi kunde. Good times.
Just an honest man in a leather mask.
Denim demon.
Självmordsbombare för frälsningsarmén.
Såg detta i rörelse runt 1990 på en dator i en Spelbutik på 4x4m i en källare under en skola, fråga mig inte varför de hade butiker under en skola, det var i Polen.
Minns då hur jag blev totalt facinerad. Tror nog det är mitt första stora "spel" minne förutom "game and watch" spelen och nån enstaka spel på Atari ST hos släktingen.
“Too weird to live, too rare to die”
Jag spelade Prince of persia första gången på Amiga. Än idag har jag aldrig spelat ut det.
För ca 15 år sedan lirade jag Snes versionen på emulator. Det gick bättre då jag kunde använda quick save.
Sands of time och uppföljaren tycker jag är bra spel. De kanske inte håller idag.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Snes versionen är den bästa.
Riktigt bra version!
"Writer and Fighter"
Det gick bättre då jag kunde använda quick save.
Sands of time och uppföljaren tycker jag är bra spel. De kanske inte håller idag.
Ganska mycket fusk, va?
Enda jag kört är Sands of time på första xboxen, vilket jag tyckte om, men har för mig att jag fastnade nånstans och sen glömde bort det.
Snes versionen är den bästa.
Den första versionen jag såg var den till Macintosh (kom ut 1992):
När jag senare fick se DOS-versionen kändes den klart sämre (kom ju dock ut ett par år tidigare):
SNES-versionen (också från 1992) rätt bra också:
Riktigt bra version!
Den är bäst för den ser bäst ut, den har bäst musik och är lång med, mycket att spela för ett sådant spel.
Dessutom har jag flera ggr under min sk "karriär" använt det som referens, fängelset i Hammerwatch är direkt inspirerat med sina färger och block.
Och det blir bara bättre, det finns en plattformsversion av hammerwatch som jag bara testade lite med, där blir det ju så klart väldigt likt haha (nu blev jag orolig för jag hittar inte filerna för det).
Och igen, kollade på ett senare tema i spelet som lite inspiration för min nya q3bana jag jobbar på.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Ganska mycket fusk, va?
Enda jag kört är Sands of time på första xboxen, vilket jag tyckte om, men har för mig att jag fastnade nånstans och sen glömde bort det.
Visst kan man tycka det är fusk men det gör det roligare att spela idag.
Som barn förr i tiden hade man ju kanske bara 2-3 spel och då lirade man hela året dessa. Nu har man ju tillgång till tusentals titlar så quick save är för mig inte något dåligt.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Visst kan man tycka det är fusk men det gör det roligare att spela idag.
Som barn förr i tiden hade man ju kanske bara 2-3 spel och då lirade man hela året dessa. Nu har man ju tillgång till tusentals titlar så quick save är för mig inte något dåligt.
Jo, ibland gör det spel mer tradiga också att inte kunna spara fritt. I Elder scrolls skulle det bara vara ett irritationsmoment snarare än att kännas mer utmanande.
Det här kommer säkert få massor tummar ner, men ibland hade det varit bra i soulslike spel med.
Spelade det i DOS på familjens första dator. Otroligt att ha sett utvecklingen av serien sen dess!