Norsk skola lär ut med hjälp av The Walking Dead
Det här är det bästa jag hört om på länge. Genialiskt, rakt ut sagt.
Edit: Fan, önskar mina lektioner i etik sett ut såhär. Vi som spelat det spelet vet ju att det konfronterar ens abstrakta koncept av moral som vi har av hypotetiska situationer, när vi väl i inlevelse hamnar i situationer där vi måste välja, stressat. Genialiskt, som sagt. Helt perfekt upplägg för den typen av lektioner för exempelvis gymnasieelever.
Det här är det bästa jag hört om på länge. Genialiskt, rakt ut sagt.
Edit: Fan, önskar mina lektioner i etik sett ut såhär. Vi som spelat det spelet vet ju att det konfronterar ens abstrakta koncept av moral som vi har av hypotetiska situationer, när vi väl i inlevelse hamnar i situationer där vi måste välja, stressat. Genialiskt, som sagt. Helt perfekt upplägg för den typen av lektioner för exempelvis gymnasieelever.
Vi fick ett papper och skulle skriva i vilken ordning vi skulle rädda människor och djur ur ett sjunkande skepp. Gick inte att ta det på allvar.
I am the black wizards.
Det här är det bästa jag hört om på länge. Genialiskt, rakt ut sagt.
Edit: Fan, önskar mina lektioner i etik sett ut såhär. Vi som spelat det spelet vet ju att det konfronterar ens abstrakta koncept av moral som vi har av hypotetiska situationer, när vi väl i inlevelse hamnar i situationer där vi måste välja, stressat. Genialiskt, som sagt. Helt perfekt upplägg för den typen av lektioner för exempelvis gymnasieelever.
Vi fick ett papper och skulle skriva i vilken ordning vi skulle rädda människor och djur ur ett sjunkande skepp. Gick inte att ta det på allvar.
Dinosaurierna först eller sist är väl egentligen frågan...
Det här är det bästa jag hört om på länge. Genialiskt, rakt ut sagt.
Edit: Fan, önskar mina lektioner i etik sett ut såhär. Vi som spelat det spelet vet ju att det konfronterar ens abstrakta koncept av moral som vi har av hypotetiska situationer, när vi väl i inlevelse hamnar i situationer där vi måste välja, stressat. Genialiskt, som sagt. Helt perfekt upplägg för den typen av lektioner för exempelvis gymnasieelever.
Vi fick ett papper och skulle skriva i vilken ordning vi skulle rädda människor och djur ur ett sjunkande skepp. Gick inte att ta det på allvar.
Känner igen det där, och det där är precis min poäng. Den där klassen kommer lära sig att reflektera över etik på riktigt, som mer än abstrakta koncept.
Det här är det bästa jag hört om på länge. Genialiskt, rakt ut sagt.
Edit: Fan, önskar mina lektioner i etik sett ut såhär. Vi som spelat det spelet vet ju att det konfronterar ens abstrakta koncept av moral som vi har av hypotetiska situationer, när vi väl i inlevelse hamnar i situationer där vi måste välja, stressat. Genialiskt, som sagt. Helt perfekt upplägg för den typen av lektioner för exempelvis gymnasieelever.
Vi fick ett papper och skulle skriva i vilken ordning vi skulle rädda människor och djur ur ett sjunkande skepp. Gick inte att ta det på allvar.
Dinosaurierna först eller sist är väl egentligen frågan...
Vilka dinosaurier snackar vi om? Det fanns en hel del du vet. Mer fakta!
Det här är det bästa jag hört om på länge. Genialiskt, rakt ut sagt.
Edit: Fan, önskar mina lektioner i etik sett ut såhär. Vi som spelat det spelet vet ju att det konfronterar ens abstrakta koncept av moral som vi har av hypotetiska situationer, när vi väl i inlevelse hamnar i situationer där vi måste välja, stressat. Genialiskt, som sagt. Helt perfekt upplägg för den typen av lektioner för exempelvis gymnasieelever.
Vi fick ett papper och skulle skriva i vilken ordning vi skulle rädda människor och djur ur ett sjunkande skepp. Gick inte att ta det på allvar.
Känner igen det där, och det där är precis min poäng. Den där klassen kommer lära sig att reflektera över etik på riktigt, som mer än abstrakta koncept.
Det jag beskrev var iofs problemet i stort med hela min högstadietid (moraltjafset var iofs på gymnasiet). Trötta lärare som delade ut trötta uppgifter. Vem lär sig något utav att markera ut alla afrikanska länder på ett svartvitt papper, förutom att det är tråkigt med skolan?
I am the black wizards.
DayZ hade väl varit bättre som lektionsinspirerande material, eller kanske båda spelen?
Det här är det bästa jag hört om på länge. Genialiskt, rakt ut sagt.
Edit: Fan, önskar mina lektioner i etik sett ut såhär. Vi som spelat det spelet vet ju att det konfronterar ens abstrakta koncept av moral som vi har av hypotetiska situationer, när vi väl i inlevelse hamnar i situationer där vi måste välja, stressat. Genialiskt, som sagt. Helt perfekt upplägg för den typen av lektioner för exempelvis gymnasieelever.
Vi fick ett papper och skulle skriva i vilken ordning vi skulle rädda människor och djur ur ett sjunkande skepp. Gick inte att ta det på allvar.
ah jag kan denna!
du börjar med tårtan för människan äter upp den, sen ror du tillbaka livbåten och lämnar tårtan på skeppet, hämtar hunden och lämnar den på land med människan som ändå är dess bästa vän och för att denne också äter upp tårtan, sen tar du med tårtan på sista vändan tillbaka om inte båten hunnit sjunka. och bjur ingen av dem när alla är säkra, du behöver hela tårtan själv efter all extra rodd.
jag fick MVG på moral förresten.
DayZ hade väl varit bättre som lektionsinspirerande material, eller kanske båda spelen?
Va? DayZ har ju ingenting med etik och moral att göra, det är ju bara ett fps. The Walking Dead spelen är ju mer åt.. Vad är du villig att göra för att överleva? osv.
Hade dom haft det här i skolan så kan jag garantera att dom fått min uppmärksamhet och intresse. Även icke spel intresserade kan mycket väl se det som lärorikt.
Det ett bra medel eftersom The Walking Dead inte har många lätta svar på vad som är rätt och fel, vilken man väljer att rädda eller låta dö. Det finns inga lätta beslut och jag kan mycket väl tänka mig att både bra och intressanta ämnen kommer upp att diskutera om när det gäller handlingar och dess rätt och fel.
Va? DayZ har ju ingenting med etik och moral att göra, det är ju bara ...
...Vad är du villig att göra för att överleva? osv.
Snart klickar det till i huvudet
Eh. Försöker du verkligen jämföra dem spelen?
DayZ är en spelarstyrd simulering av det skriptade scenariot som får upplevas i the walking dead, dom delar samma etiska frågor.
Va? DayZ har ju ingenting med etik och moral att göra, det är ju bara ...
...Vad är du villig att göra för att överleva? osv.
Snart klickar det till i huvudet
Eh. Försöker du verkligen jämföra dem spelen?
DayZ är en spelarstyrd simulering av det skriptade scenariot som får upplevas i the walking dead, dom delar samma etiska frågor.
Och du menar på att det skulle finnas en enda gnutta effektivitet bakom att sätta en hel klass bakom ett rätt så svårt survival-fps och bara anta att de kommer förstå de etiska dilemman snarare än att bli uttråkade pga att de inte är spelintresserade och de bara dör hela tiden?
Edit: Självklart så förstår jag din poäng i att DayZ i sig själv lär en ganska mycket gällande skillnaden mellan etisk teori och moral i praktiken, men det är så löjligt nischat som spel att det hade varit omöjligt att designa en lektion kring spelet, och lyckas få alla eleverna engagerade och kapabla till att konfrontera skillnaden mellan sin teoretiska moral gentemot hur de faktiskt betett sig i omöjliga situationer.
Tänker mig följande scenario: hela klassen kommer ensamma in i en egen server i DayZ. Det finns två spelnördar, resten har aldrig spelat ett spel i hela sitt liv. Spelnördarna gaddar ihop sig och blir banditer. Resten av klassen blir arg och mob-lynchar spelnördarna. Förvisso en rätt bra lektion, vid eftertanke.
Jävla flum.
I jämförelse med hur de konventionella lektionerna i etik på gymnasiet ser ut menar du? Jo men juste. Eller du menar kanske att etik inte bör läras ut alls, inte diskuteras alls bland eleverna? Oavsett vilket så kräver din kommentar en hel del vidareutveckling för att kunna bli tagen på allvar.
Och du menar på att det skulle finnas en enda gnutta effektivitet bakom att sätta en hel klass bakom ett rätt så svårt survival-fps och bara anta att de kommer förstå de etiska dilemman snarare än att bli uttråkade pga att de inte är spelintresserade och de bara dör hela tiden?
Edit: Självklart så förstår jag din poäng i att DayZ i sig själv lär en ganska mycket gällande skillnaden mellan etisk teori och moral i praktiken, men det är så löjligt nischat som spel att det hade varit omöjligt att designa en lektion kring spelet, och lyckas få alla eleverna engagerade och kapabla till att konfrontera skillnaden mellan sin teoretiska moral gentemot hur de faktiskt betett sig i omöjliga situationer.
Precis, jag sa aldrig att dayz skulle bli lika effektivt som the walking dead där dom kan diskutera dom olika designade valen efter dom gjorts, jag menade mer på att Dayz fortfarande ger oss en insikt i etik och moral.
DayZ är ju i princip stanfordexperimentet rakt igenom
Va? DayZ har ju ingenting med etik och moral att göra, det är ju bara ...
...Vad är du villig att göra för att överleva? osv.
Snart klickar det till i huvudet
Eh. Försöker du verkligen jämföra dem spelen?
DayZ är en spelarstyrd simulering av det skriptade scenariot som får upplevas i the walking dead, dom delar samma etiska frågor.
Och du menar på att det skulle finnas en enda gnutta effektivitet bakom att sätta en hel klass bakom ett rätt så svårt survival-fps och bara anta att de kommer förstå de etiska dilemman snarare än att bli uttråkade pga att de inte är spelintresserade och de bara dör hela tiden?
Edit: Självklart så förstår jag din poäng i att DayZ i sig själv lär en ganska mycket gällande skillnaden mellan etisk teori och moral i praktiken, men det är så löjligt nischat som spel att det hade varit omöjligt att designa en lektion kring spelet, och lyckas få alla eleverna engagerade och kapabla till att konfrontera skillnaden mellan sin teoretiska moral gentemot hur de faktiskt betett sig i omöjliga situationer.
Tänker mig följande scenario: hela klassen kommer ensamma in i en egen server i DayZ. Det finns två spelnördar, resten har aldrig spelat ett spel i hela sitt liv. Spelnördarna gaddar ihop sig och blir banditer. Resten av klassen blir arg och mob-lynchar spelnördarna. Förvisso en rätt bra lektion, vid eftertanke.
Jävla flum.
I jämförelse med hur de konventionella lektionerna i etik på gymnasiet ser ut menar du? Jo men juste. Eller du menar kanske att etik inte bör läras ut alls, inte diskuteras alls bland eleverna? Oavsett vilket så kräver din kommentar en hel del vidareutveckling för att kunna bli tagen på allvar.
För att utveckla, - jävla flum att spela löst etikrelaterat spel i skolan, på skoltid. Detta är allt som är fel med skolan idag.
Va? DayZ har ju ingenting med etik och moral att göra, det är ju bara ...
...Vad är du villig att göra för att överleva? osv.
Snart klickar det till i huvudet
Eh. Försöker du verkligen jämföra dem spelen?
DayZ är en spelarstyrd simulering av det skriptade scenariot som får upplevas i the walking dead, dom delar samma etiska frågor.
Och du menar på att det skulle finnas en enda gnutta effektivitet bakom att sätta en hel klass bakom ett rätt så svårt survival-fps och bara anta att de kommer förstå de etiska dilemman snarare än att bli uttråkade pga att de inte är spelintresserade och de bara dör hela tiden?
Edit: Självklart så förstår jag din poäng i att DayZ i sig själv lär en ganska mycket gällande skillnaden mellan etisk teori och moral i praktiken, men det är så löjligt nischat som spel att det hade varit omöjligt att designa en lektion kring spelet, och lyckas få alla eleverna engagerade och kapabla till att konfrontera skillnaden mellan sin teoretiska moral gentemot hur de faktiskt betett sig i omöjliga situationer.
Tänker mig följande scenario: hela klassen kommer ensamma in i en egen server i DayZ. Det finns två spelnördar, resten har aldrig spelat ett spel i hela sitt liv. Spelnördarna gaddar ihop sig och blir banditer. Resten av klassen blir arg och mob-lynchar spelnördarna. Förvisso en rätt bra lektion, vid eftertanke.
Jävla flum.
I jämförelse med hur de konventionella lektionerna i etik på gymnasiet ser ut menar du? Jo men juste. Eller du menar kanske att etik inte bör läras ut alls, inte diskuteras alls bland eleverna? Oavsett vilket så kräver din kommentar en hel del vidareutveckling för att kunna bli tagen på allvar.
För att utveckla, - jävla flum att spela löst etikrelaterat spel i skolan, på skoltid. Detta är allt som är fel med skolan idag.
Du har fortfarande inte motiverat varför detta skulle vara ett sämre sätt att lära ut etik på än de urvattnade hypoteserna ingen kan relatera till, är.
Du har fortfarande inte motiverat varför detta skulle vara ett sämre sätt att lära ut etik på än de urvattnade hypoteserna ingen kan relatera till, är.
Fast allt jag behöver motivera är just varför spelandet av Walking dead i skolan är flum. "de" gamla hypoteserna låter som du refererar till något specifikt? Att tala I hypoteser är nödvändigt för att diskutera etik och har inte heller någon bäring på hur vi relaterar till dessa. Antagnings vis är hypoteser just vad Walking dead har för löst motiverat syfte i en etik lektion, men det lägger förstås en helt oproportionerlig vikt på själva hypotesen som endast är ett verktyg att relatera till. De är lite som att titta på titanic istället för att lägga fram flera hypotetiska situationer och sedan spendera resten av lektionen på att relatera till de moraliska beklämmelser som uppstått.