Imorgon släpps Ubisofts free to play-skjutare Xdefiant, och i en nyhetspost understryker Ubisoft: "Det finns inga pay to win-mekaniker. Allt innehåll som påverkar spelandet och som går att köpa kan också låsas upp genom utmaningar för att säkerställa rättvist spel bland vår community."

En kommentar som det diskuteras friskt kring, inte minst på Reddit.

Om man ska vara djävulens advokat (och det kan ju vara rimligt) låter det mellan raderna som att man köper sig genvägar till sånt som tar tid att låsa upp. Hur lång tid? Det klargörs intressant nog inte. Ubisoft lyfter som exempel att Dedsec-fraktionen i försäsongen kan köpas men också låsas upp för 700 000 xp (som sagt, oklart hur lång tid detta tar). Exakt hur bra eller dålig balanseringen är lär vi bli varse när actionspektaklet sparkar igång under morgondagen.

Ubisoft hävdar att deras ambition är att spelarna ska känna ständiga belöningskickar, genom exempelvis battle pass-utmaningar och dagliga uppdrag. Även förluster ska kännas belönande.

Vidare hoppas Ubisoft att Xdefiant ska hålla i åratal, i säsong efter säsong. Man är också öppen för att spelets affärsmodell kan utvecklas, i takt med att man utvärderar resultaten.