Microsoft är i färd med att öppna en egen digital butik för mobilspel. Det blir en direkt konkurrent till App Store och Google Play, de två butikerna som i dag dominerar mobilbutiksmarknaden.

Butiken slår upp portarna i juli, berättade Xbox-presidenten Sarah Bond på Bloomberg Tech-eventet. Butiken lanseras på webben istället för att bli en app, och anledningen sägs vara att det ger bättre tillgänglighet.

Först ut blir Microsofts egna spel, som Candy Crush (som Microsoft äger efter att ha köpt King i höstas) och Minecraft (ägs sedan Mojang-köpet 2014), och senare kommer tredjepartsspel också finnas i butiken. Det är inte känt om lanseringen sker globalt i juli eller om vissa marknader får vänta.

Butiksplanerna kommer efter att EU:s konkurrenslagar tvingat Apple att öppna IOS-plattformen för externa aktörer. Det skedde tidigare i år och Microsofts butiksplaner bör därför inte ha något att göra med den kritik företaget fått de senaste dagarna efter beskedet att lägga ner Hi-Fi Rush-studion Tango Gameworks. Sarah Bond frågades för övrigt om det i intervjun, men hennes svar svarade inte på frågan.