Xbox med Phil Spencer i spetsen har tidigare hävdat att Candy Crush är viktigare för dem än Call of Duty, men har även lyft fram vikten av CoD (och Diablo) till mobiler. Nu bekräftar Spencer planer på en mobil app-butik för Xbox-spel. Detta i intervju med Financial Times (via Eurogamer).

2024 förväntas nya regler träda i kraft på initiativ av EU, där Google och Apple får finna sig i att öppna upp sina mobila plattform för app-butiker som drivs och ägs av andra aktörer. Spencer:

We want to be in a position to offer Xbox and content from both us and our third-party partners across any screen where somebody would want to play. Today, we can't do that on mobile devices but we want to build towards a world that we think will be coming where those devices are opened up.

Just Activision Blizzards roll – ett företag Microsoft vill köpa, men där de byråkratiska hjulen snurrar långsamt – i planerna lyfts fram. När, eller om, affären går i lås kommer Microsoft få större inverkan på den mobila sidan av spelindustrin. Spencer vill inte säga när en butik skulle kunna öppna, men ser det som en "hyfsad trivialitet" att anpassa Xbox och Game Pass.

Det som krävs är då att både EU:s Digital Markets-akt och Activision-affären går igenom.