Game Developers Conference gick av stapeln i San Francisco förra veckan. På plats fanns Sony och folk som jobbar med PS VR2, virtual reality-headsetet som släpps till Playstation 5 vid okänt datum.

Vissa på plats fick testa en prototyp, andra fick nöja sig med att delta i diskussionspaneler. Men från dem framkom en del intressant information, och i en artikel från Android Central bjuds det på just det.

En punkt var ögonspårning och "foveated rendering", tekniken som gör att bara det du tittar på renderas högupplöst. På så sätt kan mycket resurser sparas in, enligt Unity (som höll i diskussionspanelen) kan prestandan öka upp till 2,5 gånger genom foveated rendering, och upp till 3,6 gånger om både det och ögonspårning används.

Ögonspårningen uppgavs också kunna göra det smidigare att navigera och agera i spel, exempelvis genom att zooma in det spelaren tittar på och göra det smidigt att plocka upp specifika objekt. PS VR2 spårar pupilldiameter och annat hos spelaren, vilket kan användas i interaktion med datorstyrda spelare: stirrar du kan det ge en annan reaktion än om du bara slänger ett snabbt öga på den. Även olika hjälpmedel för sikte och annat kan förstås dra nytta av tekniken. Spelmakarna kommer kunna läsa av vad spelarna tittar på, och det öppnar för att de kan testa vad som funkar och vad som behöver fixas i tidiga speltester.

Slutligen ska utvecklare ha möjlighet att visa olika bilder för dels spelaren med VR-headsetet på sig, dels en annan på en tv. Det antas göra upplevelsen mer social för omgivningen.

PS VR2 har inget releasedatum än.