Final Fantasy XVI

Medlem
Skrivet av Kotz:

Det är inte final fantasy med den sortens combat. Punkt slut!!

FF7,8,9 RIP

Fast bara för att turn based var standarden förr så innebär ju inte det att spelet alltid kommer förbli så? Så många här på fz som sätter sig emot förändringar, ”allt var bättre förr” lol

Medlem
Skrivet av pazu:

Kaos-spel. Hur orkar folk spela de moderna FF-spelen? Herregud.

Bara att instämma, att sitta och spela i lugn & ro är det inte att tala om längre när det kommer till FF, krävs receptbelagda hjälpmedel för "modernt ff"!

Medlem

Det var bättre förr! Det är inte final fantasy om det inte är i 2D!!!!!!!!!!!!!!! Hör ni det? Varför lyssnar ingen? Hallå?!!

Medlem

Är ett stort fan av FFVI-IX. Detta ser lika kaosigt ut som FFXV, det vill säga inget för mig.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Mnja, västvärlden har ju haft sina RPGn både förut såsom nu. Skyrim är likadant som morrowind och oblivion och de är bra gamla, de bygger ju rent av på samma motor väl? Samma med alla senare fallout spel (dvs efter 1an och 2an). Sedan finns det så klart en annan typ av RPG i västvärlden baserat mer på Dungeons&Dragons. Och i och med vi i väst har haft en lite bredare blandning av vad vi anser är RPG spel så har vi inte definierat en specifik grupp som just WRPG. Till skillnad mot JRPG som alla var copy+paste identiska och termen myntades, dsv de första final fantasy spelen och de första dragon quest spelen.

Jag gillar retrospel (Octopath traveler), men det betyder inte att alla moderna JRPG spel som är vad jag antar du syftar på är retrospel, är retrospel. Ta typ alla Dragon quest spel, även de senaste, är ju inget retro med dem? Men de är JRPG. Eller World of Final Fantasy som jag tyckte svar superbra. Eller Ni no Kuni spelen. Samtliga moderna spel, men JRPG.

Edit: Sedan ska man inte glömma bort koreanska RPG, eller kanske framförallt koreanska MMOn, då de inte direkt gjorde spel förän MMO eran hade börjat dra igång så de körde på det tåget direkt. De är ju väldigt distinkt stil och många spel är same same same. Inget fel i det och det är bra att ha en bra definition på vad för typ av spel det är.

Men de senaste final fantasy spelen? De är inte JRPG utan någon halvdassig avart där de försöker bland JRPG med actionorienterad combat som är mer vanligt i västern RPGn. Det är inte varför jag spelar Final fantasy, eller vill spela final fantasy. Jag vill spela final fantasy för jag vill spela JRPG. Hade jag velat spela RPG från västvärlden hade jag lirat skyrim eller liknande.

Gammalt inlägg nu jag vet, men läste precis en väldigt bra artikel kring begreppet JRPG jag ville tillföra diskussionen: https://www.polygon.com/23677598/jrpg-label-history-othering-...

Redaktör

Recension kommer kl 16 i dag, förresten!


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Recension kommer kl 16 i dag, förresten!

Spännande! Körde demon och tyckte om det som fasen, perfekt nu när Tears of the Kingdom är avklarat efter 200 timmar.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Gammalt inlägg nu jag vet, men läste precis en väldigt bra artikel kring begreppet JRPG jag ville tillföra diskussionen: https://www.polygon.com/23677598/jrpg-label-history-othering-...

Tyckte inte den artikeln sa något direkt relevanta alls. Den förtydligade inte vad ett JRPG är eller inte är, annat än att JRPG ofta har mer barnaktiga karaktärer än westernRPGs. Ja, japanska (och asiatiska) spel har mer barnaktiga karaktärer, men det är så deras kultur är. Det är inte exklusivt till JRPGs utan det gäller hela östasien i allt de gör (tvprogram, kläder, popstjärnor, spel, what have you).

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Tyckte inte den artikeln sa något direkt relevanta alls. Den förtydligade inte vad ett JRPG är eller inte är, annat än att JRPG ofta har mer barnaktiga karaktärer än westernRPGs. Ja, japanska (och asiatiska) spel har mer barnaktiga karaktärer, men det är så deras kultur är. Det är inte exklusivt till JRPGs utan det gäller hela östasien i allt de gör (tvprogram, kläder, popstjärnor, spel, what have you).

Fast det var ju inte det diskussionen grundade sig i och inte artikeln heller, den tar upp stora problem med att kalla spelen jrpg och att det inte är en riktig genre utan någon väldigt exkluderande och nedsättande.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Fast det var ju inte det diskussionen grundade sig i och inte artikeln heller, den tar upp stora problem med att kalla spelen jrpg och att det inte är en riktig genre utan någon väldigt exkluderande och nedsättande.

Anser han och några få. Rent av så få att det är första gången jag hört det, fastän termen nyttjats sedan 1980-talet. Tror snarare det är en artikel skriven för att tangera liknande ämnen som är populära att skriva om just nu och få en unik tvist på det, för att generera klick och pengar vad klart.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Anser han och några få. Rent av så få att det är första gången jag hört det, fastän termen nyttjats sedan 1980-talet. Tror snarare det är en artikel skriven för att tangera liknande ämnen som är populära att skriva om just nu och få en unik tvist på det, för att generera klick och pengar vad klart.

Eller för att det är ett otroligt viktigt ämne ingen vågat/ kunnat prata om öppet innan precis som andra liknade ämnen är. Och den store skalan i väst börjar inse problemet som personer i Japan länge tvingats leva med. Men märker att du är en person som inte bryr dig om viktiga saker och säkert förnekar vetenskap rent allmänt. Så vi lämnar diskussionen där

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Eller för att det är ett otroligt viktigt ämne ingen vågat/ kunnat prata om öppet innan precis som andra liknade ämnen är. Och den store skalan i väst börjar inse problemet som personer i Japan länge tvingats leva med. Men märker att du är en person som inte bryr dig om viktiga saker och säkert förnekar vetenskap rent allmänt. Så vi lämnar diskussionen där

Bara för något är viktigt för dig betyder det inte att det är viktigt för mig. Och bara för "journalisten" i din länk vill påskinna att det är ett problem som japaner upplever så betyder det verkligen inte att så är fallet (att JRPG anses/ansågs vara någonting negativt, vilket bortsett från den här hittepå artikeln så har det aldrig hörts eller nämnts i historien). Men framförallt, försök inte dra nytta av något stort (JRPG) för att försöka vinkla/driva en helt annan poäng (det är ok att klä sig feminint eller whatever).

JRPG är inget negativt och verkligen inget skälsord, har inte heller varit det och kommer sannolikt aldrig bli det heller.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Bara för något är viktigt för dig betyder det inte att det är viktigt för mig. Och bara för "journalisten" i din länk vill påskinna att det är ett problem som japaner upplever så betyder det verkligen inte att så är fallet (att JRPG anses/ansågs vara någonting negativt, vilket bortsett från den här hittepå artikeln så har det aldrig hörts eller nämnts i historien). Men framförallt, försök inte dra nytta av något stort (JRPG) för att försöka vinkla/driva en helt annan poäng (det är ok att klä sig feminint eller whatever).

JRPG är inget negativt och verkligen inget skälsord, har inte heller varit det och kommer sannolikt aldrig bli det heller.

Som sagt, vi bordlägger detta då du uppenbarligen inte går att ha en diskussion med om större viktigare saker och som rätt tydligt inte kan läsa en artikel utan att konspirationsteorierna flödar.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Som sagt, vi bordlägger detta då du uppenbarligen inte går att ha en diskussion med om större viktigare saker och som rätt tydligt inte kan läsa en artikel utan att konspirationsteorierna flödar.

Jag håller med, det är ingen ide att försöka ha diskussion med någon som ser spöken i varje buske på vägen och att allt i världen är av ondo.

12
Skriv svar