Bungie samlade in 200 000 dollar på 24 timmar till jordbävningsoffren i Turkiet och Syrien

Medlem
Skrivet av heady89:

Det är sant och många av de delarna är något fint vi byggt vilket återbetalat sig i en välutbildad befolkning och ett starkt välfärdsland. Men om jag ska fintolka honom istället för att fultolka skulle jag gissa att det han syftar på är samhällsutveckligen i Sverige, något jag i så fall delar till fullo, inte minst med tanken på den sjuka skattenivån givet hur det ser ut idag.

Ett axplock men bara den upplevda otryggheten är större än någonsin, skjutningar och våld toppar listor ihop med arbetslöshet. Folk fortsätter dö i vårdköer samtidigt som misär inom äldreomsorgen blir allt vanligare. En fullkomligt urusel och naiv integration/migration med alla dess konsekvenser. Skola utan auktoriet och med låga resultat där de få lärare med integritet kvar blir avskedade när de tar tag i snorungar. Poliser beordras retirera för religiöst lättkränkta fanatiker och till och med en pm som ursäktar vår yttrandefrihet.

Samtidigt fullkomligt öser vi skattepengar på prestigeprojekt, skrytbyggen, misärområden, politikerlöner eller andra naiva misslyckanden, om och om igen som om det bara magiskt skulle bli bättre. Vi är till och med på god väg att rasera vårt eget energisystem för att känslor idag allt mer trumfar fakta. Konsekvensanalys och sunt förnuft på en samhällsnivå, pfff!!

Måste vara skönt att bo i sin naiva lilla bubbla. Danmark har också riktigt höga skattenivåer men de har åtminstone en betydligt starkare ryggrad och sundare debatt.

Sverige leker skamlöst med våra gemensamma pengar som var tänkta till kärnuppdrag och samhällsbygge. Skuldsättande av framtida generationer för långt framöver.. Är den egna trädgården fullkomligt fylld med skit kan ju lite sunt förnuft säga att man bör prioritera där med våra gemensamma pengar först. Det är oerhört lätt att vara generös och "medmänsklig" med någon annans pengar, men de som tagit Svergie dit vi är nu är långt ifrån medmänskliga mot sina egna medborgare/skattebetalare/barn.

Med det sagt vad folk gör med sina egna stålar är en helt annan sak. Vill man skänka iväg månadslönen på hemlösa barn innan man ser till att sin egen hyra är betalad och maten står på bordet så låt den idioten göra så, men inte med våra pengar. Det kan bara leda i en riktning och vi är på god väg att såga av den gyllene gren vi sitter på. Sen kan man tjuta hur mycket man vill när det inte finns något kvar att vara "medmänsklig" med.

Jo, men vad föreslår du skall göras? Vi har haft rödgrönt minoritetsregering mellan 2014-2022, som styrt med oppositionsbusget i lika många år(?).
Nu har vi brunblått som styr med högerbudget, och problemen håller på att lösa sig?

Så länge vi har ett öppet och fritt land så kommer man dras av rötägg som nyttjar systemet. Precis som räntan är stora åtgärden mot inflation, så skulle anti-globalism vara en stor funktion mot all importerade problem i alla länder. Men det blir mer slutet då; slutrest!

Medlem
Skrivet av Maguz:

Ja, jag förstår att ni tror att det uppfattas på det viset. Men det gör det inte. Tänker ni vänta på så mycket som ett tack ifrån Turkiet så får ni vänta länge. Men fortsätt ni propagera för att ösa iväg pengar på ditten och datten medans hånskratt, utpressning och diverse annat är vad som kommer tillbaka om ni nu känner för det, personligen har jag tröttnat. Hade det hänt här uppe hade du inte fått ett rött öre från dem.

Die dummen Schweden, som tyskarna kallar oss. Behandla oss PRECIS hur du vill, vi öppnar plånboken ändå.

Jag skulle aldrig få för mig att skratta åt tusentals oskyldiga människors död. Men varför är det alltid vi som ska betala? Tysken har en enorm turkisk population och ekonomin går på högvarv, låt dem ta notan. Det är inte så att det är någon annans tur att öppna på lädret när vårat eget land blöder och folk får gå ifrån hus och hem för att de inte kan betala elräkningen och få mat på bordet?

Medmänsklighet, var det någon som sa. Men hiva iväg pengar till folk som aktivt motarbetar oss är inga som helst problem, främlingar går före oss själva i alla lägen. Vilket annat land håller på sådär? Enbart Sverige, det kan jag GARANTERA dig. Samla in hur mycket pengar ni vill via välgörenhet men svenska skattekronor kanske får säga nej nu är det stopp. Lilla fis-landet Sverige kan inte rädda hela världen och gå under själva.

Du kan t.ex ta en dialog med Polen och be dem nalla pengar ifrån sina pensioner för att betala notan för att bygga upp Turkiet igen så får du se vad du får till svar. Men ni kanske anser er vara lite finare för att det ska vara relevant?

Ja, exakt så hade det gått till. Hur är det ens möjligt för svensken att inbilla sig att vi gör oss till större människor? "Jag pissar på dig! Det var för ni brände koranen!"

Hur mycket pengar vill du ha?

Svensken har en bild av sig själv som INGEN annan i resten av världen delar med honom. Det är en sak som är glasklar.

Men snälla någon... ungefär hela världen skickar stöd i någon form. Det kommer även från länder där relationerna till Turkiet i allra högsta grad är frostiga (precis som @Bullen86 nämner ovan, Grekland i och med Cypern har inte direkt varit bästa vänner med Turkiet om man säger så, bara som ett exempel). Försök inte få det till att Sverige på något sätt är uttalat naiva eller dumma som skickar stöd i det här läget, för då är du kraftigt ute och cyklar. Vi är, som jag också tidigare nämnt, medlemmar i organisationer, överenskommelser och samarbeten som är till för att hjälpa varandra i svåra situationer. Ibland får vi hjälp (se bränderna 2018 som mycket tydligt exempel), och ibland ger vi. Detta styrs givetvis av behov och ramarna för de samarbeten vi är delaktiga i.

RescEU/UCPM är ett exempel där både vi och Turkiet aktivt är delaktiga.

Sen gör du, precis som jag tidigare hänvisat till, felet att tro att det är så enkelt att det bara handlar om kronor och ören. 37 miljoner kronor, vilket är det monetära biståndet som går till internationellt erkända biståndsorganisationer och -mekanismer (internationella röda korset samt FN), är småpengar i sammanhanget. Resten handlar om konkret stöd i form av exempelvis ändamålsenlig utrustning (tält, generatorer, sjukvårdsutrustning etc.) och sök- och räddningspersonal.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Sen gör du, precis som jag tidigare hänvisat till, felet att tro att det är så enkelt att det bara handlar om kronor och ören. 37 miljoner kronor, vilket är det monetära biståndet som går till internationellt erkända biståndsorganisationer och -mekanismer (internationella röda korset samt FN), är småpengar i sammanhanget. Resten handlar om konkret stöd i form av exempelvis ändamålsenlig utrustning (tält, generatorer, sjukvårdsutrustning etc.) och sök- och räddningspersonal.

37 miljoner är vad vi lägger på ett plantera träd-projekt i Afrika just nu. 58 miljarder betalar vi i bistånd. Hur naiv är man om man tror att avgiften till dessa organisationer kommer täcka kostnaderna för det här spektaklet. Då är det ju bra då, "hela världen" betalar ju in sin avgift som ska täcka det här vid katastrofer så varför ska vi ha massa välgörenhet som samlar in pengar för? Det är ju löst, lite kaffepengar från varje medlemsland, några tält och sjukvårdspersonal. Om du tror svennebanan inte kommer behöva pynta upp för både Syrien och Turkiet utöver "medlemsavgiften" så vet jag inte vad jag ska säga längre. Turkiet kan knappt torka sig i baken med sin valuta och Syrien låg redan i spillror.

Skrivet av PeTTs0n:

Försök inte få det till att Sverige på något sätt är uttalat naiva eller dumma

Nej, det vore väl första gången isåfall. Det är därför samtliga av våra grannländer pekar på oss som ett varnande exempel och säger "vill ni ha det som i Sverige?". Dumhet och naivitet in i absurdum har fött den åsikten om oss hos danskarna, norrmännen och finnarna. Och fel har de då inte.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Maguz:

37 miljoner är vad vi lägger på ett plantera träd-projekt i Afrika just nu. 58 miljarder betalar vi i bistånd. Hur naiv är man om man tror att avgiften till dessa organisationer kommer täcka kostnaderna för det här spektaklet. Då är det ju bra då, "hela världen" betalar ju in sin avgift som ska täcka det här vid katastrofer så varför ska vi ha massa välgörenhet som samlar in pengar för? Det är ju löst, lite kaffepengar från varje medlemsland, några tält och sjukvårdspersonal. Om du tror svennebanan inte kommer behöva pynta upp för både Syrien och Turkiet utöver "medlemsavgiften" så vet jag inte vad jag ska säga längre. Turkiet kan knappt torka sig i baken med sin valuta och Syrien låg redan i spillror.

37 miljoner är vad som hittills getts som monetärt bistånd till ICRC och FN:s fond för katastrofbistånd (CERF). Det är fakta, se källa i tidigare inlägg. Det handlar inte om "naivitet" eller vad du eller jag "tror".

Skrivet av Maguz:

Nej, det vore väl första gången isåfall. Det är därför samtliga av våra grannländer pekar på oss som ett varnande exempel och säger "vill ni ha det som i Sverige?". Dumhet och naivitet in i absurdum har fött den åsikten om oss hos danskarna, norrmännen och finnarna. Och fel har de då inte.

Det finns givetvis X antal personer i land Y som säger att land Z/dess invånare är naiva/dumma/efterblivna/bakom flötet eller vad det nu må vara, det betyder inte att det är någon slags universell åsikt, eller att det på något sätt är underbyggt. Tråkigt att du upplever det så, men det gör det inte till någon sanning. Överhuvudtaget.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Tråkigt att du upplever det så, men det gör det inte till någon sanning. Överhuvudtaget.

Då kanske man ska ta och börja lyssna på omgivningen och ta sig en funderare på om ens självbild är korrekt. Om man går runt och tror att man är världens frälsare medans resten av världen vill få in en på psyket så kanske man ska ta och fundera över medicinering.

Vi behöver inte nämna några enstaka "dumhuvuden" i våra närliggande länder överhuvudtaget, vi kan citera en tidigare svensk statsminister istället: Det sovande folket.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Då kanske man ska ta och börja lyssna på omgivningen och ta sig en funderare på om ens självbild är korrekt. Om man går runt och tror att man är världens frälsare medans resten av världen vill få in en på psyket så kanske man ska ta och fundera över medicinering.

Vi behöver inte nämna några enstaka "dumhuvuden" i våra närliggande länder överhuvudtaget, vi kan citera en tidigare svensk statsminister istället: Det sovande folket.

Du inser att du gör exakt samma misstag, bara tvärtom? Att projicera blir liksom inte mer rätt oavsett om bilden är positiv eller negativ.

Sen tänker jag inte säga att du inte *får* göra det, och jag känner inte direkt heller att det är någon mening i att fortsätta den här diskussionen här.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Du inser att du gör exakt samma misstag, bara tvärtom? Att projicera blir liksom inte mer rätt oavsett om bilden är positiv eller negativ.

Vad är projicerat? Att Sverige är en psykpatient? Det går nog att rada upp mer bevis som talar för än emot, därav exemplet med vad andra länder har för åsikter om vårat ständiga moraliserande.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Jag har visst levt under en sten i helgen för jag har helt lyckats missa jordbävningen. Bra initiativ av Bungie.


signatur

PSN: OAKTHYR

Chefredaktör
Skrivet av gonzo247:

Att ett gratis spel kan dra in så mycket gör mig typ stolt över att vara en gamer. Godnatt. snart är det fragzone fredag igen.

❤️!

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Utöver de resurser som MSB och Försvarsmakten (samt Lions som donerade en mängd tält) bidragit med är det 37 miljoner som Sveriges regering gett i bistånd avseende humanitärt stöd, ja. Men precis som nämnt ovan är det inte så enkelt att 1kr = 1kr, eller att det bara är pengarna som är det primära. Kvalificerad personal och ändamålsenligt materiel är kritiskt, och det löses inte bara genom att kasta sedlar.

Jag säger inte att donerade pengar är meningslösa, absolut inte - de kan tvärtom vara väldigt viktiga, inte minst på sikt. Men att förenkla och jämföra det i kronor och ören är inte möjligt i en akut krishanteringssituation.

Det förstår jag. Men jämförde pengar mot pengar eftersom det är detta ämnet handlar om.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Die dummen Schweden, som tyskarna kallar oss. Behandla oss PRECIS hur du vill, vi öppnar plånboken ändå.

säger tysken som ger typ 7 gånger så mycket pengar i hjälp, och är ett av dom länder som ger överlägset mest pengar i världen

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag har visst levt under en sten i helgen för jag har helt lyckats missa jordbävningen. Bra initiativ av Bungie.

Jag blir lite nyfiken: Hur är det möjligt?

Detta skedde för en vecka sedan. Har du inte sett någon nyhetssändning på TV, hört nyheter på radio, sett en dagstidning/löpsedel, läst nyheter på nätet eller diskuterat aktuella händelser med någon på en vecka?

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag blir lite nyfiken: Hur är det möjligt?

Detta skedde för en vecka sedan. Har du inte sett någon nyhetssändning på TV, hört nyheter på radio, sett en dagstidning/löpsedel, läst nyheter på nätet eller diskuterat aktuella händelser med någon på en vecka?

Där ser man. Jag hade influensa nästan hela förra veckan så när jag inte sov spelade jag så länge jag orkade. Jag var inte ur min lägenhet på 6 dagar.
Och när jag inte är sjuk brukar jag inte ha igång TVn utan kollar Youtube eller någon streamingtjänst på datorn. Sen går jag till jobbet så det blir ingen radio i bilen på vägen till eller från det. Och nyhetssidor orkar jag inte kolla på för det mesta känns så oerhört vinklat åt antingen vänster eller höger så jag inte vet vad som är sant eller inte längre.


signatur

PSN: OAKTHYR

12
Skriv svar