Så känns Rise of the Tomb Raider på pc

Medlem
Skrivet av Arizato:
Skrivet av Azureye:

Någon som spelade föregångaren och kan svara på om det är värt att spela det före detta?

Jag har spelat föregångaren och gillade den starkt. Detta utspelar ju sig efter det första, så jag antar att det hjälper att spela det först. Jag rekommenderar ettan starkt, speciellt om du gillar Indiana Jones filmer fast med lite mörkare atmosfär.

Haha, jag blev lite lost av det där svaret. Jag tänkte på 1:an som i det jag spelade på PS1 när det begav sig. Men inser nu att serien fått någon slags nystart efter typ 6-7 Tomb Raiders...


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Azureye:
Skrivet av Arizato:
Skrivet av Azureye:

Någon som spelade föregångaren och kan svara på om det är värt att spela det före detta?

Jag har spelat föregångaren och gillade den starkt. Detta utspelar ju sig efter det första, så jag antar att det hjälper att spela det först. Jag rekommenderar ettan starkt, speciellt om du gillar Indiana Jones filmer fast med lite mörkare atmosfär.

Haha, jag blev lite lost av det där svaret. Jag tänkte på 1:an som i det jag spelade på PS1 när det begav sig. Men inser nu att serien fått någon slags nystart efter typ 6-7 Tomb Raiders...

6-7? Nej nej nej, 9 stycken, plus 11 spin-offs. xD

Medlem

Spelet funkar bra för mig, man får sänka Anti-Alieasingen lite, och så är det vissa grafik buggar, som vatten och laviner som blir konstiga, kan bero på SLI, och så stannar spelet upp och laddar i någon bråkdels av en sekund vid ett scen byte eller något dylikt, det är iaf ett märkligt beteende, något som kanske inte har med grafikkortet att göra, kanske RAM relaterat, kanske SLI relaterat, inget som direkt stör iaf.

Medlem

Alla hårmods med fysik till Skyrim känns nu helt meningslösa o patetiska!

Medlem

Har provat nu kör allt på max förutom antialising som jag kör endast fxaa. Kör upplösningen på 3440*1440 funkade perfekt men alla filmer är i 16:9 vilket är helt okej. Kommer säkert en patch för det. Väntar även på sweetfx till spelet som kan göra mer detaljer. Men i det hela mycket snyggare än det första är det faktiskt. Får 63fps men sjunker då o då. Men har g-sync så märker inte av det. Enda som jag saknar är benchmark

Medlem
Skrivet av Dres81:

Har provat nu kör allt på max förutom antialising som jag kör endast fxaa. Kör upplösningen på 3440*1440 funkade perfekt men alla filmer är i 16:9 vilket är helt okej. Kommer säkert en patch för det. Väntar även på sweetfx till spelet som kan göra mer detaljer. Men i det hela mycket snyggare än det första är det faktiskt. Får 63fps men sjunker då o då. Men har g-sync så märker inte av det. Enda som jag saknar är benchmark

Såg en kille som rekommenderade att stänga av AA:in helt och hållet då han inte såg någon märkbar skillnad, jag testade och sparade några FPS. FXAA är en blurrig och en billig AA lösning, testa kör utan.

Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av Dres81:

Har provat nu kör allt på max förutom antialising som jag kör endast fxaa. Kör upplösningen på 3440*1440 funkade perfekt men alla filmer är i 16:9 vilket är helt okej. Kommer säkert en patch för det. Väntar även på sweetfx till spelet som kan göra mer detaljer. Men i det hela mycket snyggare än det första är det faktiskt. Får 63fps men sjunker då o då. Men har g-sync så märker inte av det. Enda som jag saknar är benchmark

Såg en kille som rekommenderade att stänga av AA:in helt och hållet då han inte såg någon märkbar skillnad, jag testade och sparade några FPS. FXAA är en blurrig och en billig AA lösning, testa kör utan.

Har testat det och jo lite i trädbladen kan man se skillnad annars inget. Men var ingen skillnad i fpsen heller faktiskt för min del. Men ska experimentera lite grann. I the witcher 3 vart det en stor skillnad när jag stängde av AA. Men ska testa. Tack för tipset:)

Medlem

en fråga finns det inbyggt benchmark i denna? Vore ju nice. Eller dom borde lägga till det.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av Azureye:
Skrivet av Arizato:
Skrivet av Azureye:

Någon som spelade föregångaren och kan svara på om det är värt att spela det före detta?

Jag har spelat föregångaren och gillade den starkt. Detta utspelar ju sig efter det första, så jag antar att det hjälper att spela det först. Jag rekommenderar ettan starkt, speciellt om du gillar Indiana Jones filmer fast med lite mörkare atmosfär.

Haha, jag blev lite lost av det där svaret. Jag tänkte på 1:an som i det jag spelade på PS1 när det begav sig. Men inser nu att serien fått någon slags nystart efter typ 6-7 Tomb Raiders...

6-7? Nej nej nej, 9 stycken, plus 11 spin-offs. xD

Ok, tack!

Du som har koll, kan inte du rabbla upp dom. Jag vill gärna veta vilka jag har missat så jag kan ta igen dom. Jag har bara spelat Tomb Raider 1-2 på Playstation och 3-5 på PC. (Jag är ärlig nu alltså, ingen ironi)


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Azureye:

Haha, jag blev lite lost av det där svaret. Jag tänkte på 1:an som i det jag spelade på PS1 när det begav sig. Men inser nu att serien fått någon slags nystart efter typ 6-7 Tomb Raiders...

Jag spelade ettan på pc med Matrox m3D som grafikkort. De första sex gjordes av Core Design:
Tombraider (+ Unfinished Business, Shadow of the cat)
Tombraider II (+ The golden mask)
Tombraider III (+ The lost artefact)
Tombraider: The last revelation
Tombraider: Chronicles

Efter att Eidos hade mjölkat serien maximalt så att både spelare och utvecklare hade tröttnat på den var det dags för en ny spelmotor i det sjätte, det första i en tänkt trilogi:
Tombraider: Angel of Darkness

TAoD var tekniskt avancerad, ett av de första DirectX 9-spelen, men pga ekonomiska konflikter mellan Core Design och Eidos släpptes det i ett tillstånd ingen ville ta ansvar för (visserligen fungerande som helhet, men t ex var Lara klumpig att hantera, första nivån var halverad, spelelement plockades bort etc). Core Design lades ned, handlingen fick inget komplett avslut. Crystal Dynamics fick uppdraget att ta upp Tombraidertråden i en ny, mer fartfylld trilogi:
Tombraider Legend
Tombraider Anniversary
Tombraider Underworld

Denna trilogi spelas lämpligtvis i ordning, eftersom handlingen hänger ihop. Anniversary är f ö en (mycket bra) omgjord variant av det första spelet, ett uppdrag Core Design började med inför 10-årsjubileet, men inte kunde avsluta iom att de lades ned:
https://www.youtube.com/watch?v=wThzpFuz87w
Square Enix köpte upp Eidos, och Crystal Dynamics fortsatte med nästa riktiga nystart:
Tomb Raider (2013)
Rise of the Tomb Raider

Det finns även en egen serie med spel tänkta för co-op. De går även att spela bara en person:
Lara Croft and the Guardian of Light
Lara Croft and the Temple of Osiris

För mobilen har du t ex det fria
Lara Croft: Relic Run

Det brukar gå att köpa alla spel fram t o m Tomb Raider 2013 inkl LC:GoL i ett paket väldigt billigt på Steam eller direkt från Square Enix när det är rea. Då används en Glide-wrapper för att kunna spela det allra första spelet i 3d. Om du dessutom har möjlighet att spela Tomb Raider (2013) i stereoskopisk 3d kan jag rekommendera det, det var bland det bästa jag sett. Om man gillar 3d-glasögon.

Medlem

Nu har jag testat mer. När man kommer till området soviet installation. Så laggar det enormt. Har provat många inställningar kör specen i7-4790k oc 4.7ghz, 980 gtx sli och 16 gb ddr 3. Det går från 28 till 45fps. Då kör jag på high preset med aa av. Kör upplösningen 3440*1440 acer x34 100hz g-sync. Ngn som vet varför. Alla cutscenes laggar också. Irriterande. Har även provat överblicka grafikkorten men ingen skillnad. Kan det bero på drivisarna eller så? Hjälp. Vill spela flytande. G-sync verkar inte få det att flyta

Medlem

Överklocka ska det vara:-)

Medlem
Skrivet av Dres81:

Nu har jag testat mer. När man kommer till området soviet installation. Så laggar det enormt. Har provat många inställningar kör specen i7-4790k oc 4.7ghz, 980 gtx sli och 16 gb ddr 3. Det går från 28 till 45fps. Då kör jag på high preset med aa av. Kör upplösningen 3440*1440 acer x34 100hz g-sync. Ngn som vet varför. Alla cutscenes laggar också. Irriterande. Har även provat överblicka grafikkorten men ingen skillnad. Kan det bero på drivisarna eller så? Hjälp. Vill spela flytande. G-sync verkar inte få det att flyta

Testa dra ned till medium och se om det flyter bättre.
Upplever du ff lagg kan du testa dra ned till low, det borde funka för din rigg.

Medlem
Skrivet av bopp:
Skrivet av Azureye:

Haha, jag blev lite lost av det där svaret. Jag tänkte på 1:an som i det jag spelade på PS1 när det begav sig. Men inser nu att serien fått någon slags nystart efter typ 6-7 Tomb Raiders...

Jag spelade ettan på pc med Matrox m3D som grafikkort. De första sex gjordes av Core Design:
Tombraider (+ Unfinished Business, Shadow of the cat)
Tombraider II (+ The golden mask)
Tombraider III (+ The lost artefact)
Tombraider: The last revelation
Tombraider: Chronicles

Efter att Eidos hade mjölkat serien maximalt så att både spelare och utvecklare hade tröttnat på den var det dags för en ny spelmotor i det sjätte, det första i en tänkt trilogi:
Tombraider: Angel of Darkness

TAoD var tekniskt avancerad, ett av de första DirectX 9-spelen, men pga ekonomiska konflikter mellan Core Design och Eidos släpptes det i ett tillstånd ingen ville ta ansvar för (visserligen fungerande som helhet, men t ex var Lara klumpig att hantera, första nivån var halverad, spelelement plockades bort etc). Core Design lades ned, handlingen fick inget komplett avslut. Crystal Dynamics fick uppdraget att ta upp Tombraidertråden i en ny, mer fartfylld trilogi:
Tombraider Legend
Tombraider Anniversary
Tombraider Underworld

Denna trilogi spelas lämpligtvis i ordning, eftersom handlingen hänger ihop. Anniversary är f ö en (mycket bra) omgjord variant av det första spelet, ett uppdrag Core Design började med inför 10-årsjubileet, men inte kunde avsluta iom att de lades ned:
https://www.youtube.com/watch?v=wThzpFuz87w
Square Enix köpte upp Eidos, och Crystal Dynamics fortsatte med nästa riktiga nystart:
Tomb Raider (2013)
Rise of the Tomb Raider

Det finns även en egen serie med spel tänkta för co-op. De går även att spela bara en person:
Lara Croft and the Guardian of Light
Lara Croft and the Temple of Osiris

För mobilen har du t ex det fria
Lara Croft: Relic Run

Det brukar gå att köpa alla spel fram t o m Tomb Raider 2013 inkl LC:GoL i ett paket väldigt billigt på Steam eller direkt från Square Enix när det är rea. Då används en Glide-wrapper för att kunna spela det allra första spelet i 3d. Om du dessutom har möjlighet att spela Tomb Raider (2013) i stereoskopisk 3d kan jag rekommendera det, det var bland det bästa jag sett. Om man gillar 3d-glasögon.

glöm inte Lara Croft GO.

Medlem
Skrivet av Dres81:

Nu har jag testat mer. När man kommer till området soviet installation. Så laggar det enormt. Har provat många inställningar kör specen i7-4790k oc 4.7ghz, 980 gtx sli och 16 gb ddr 3. Det går från 28 till 45fps. Då kör jag på high preset med aa av. Kör upplösningen 3440*1440 acer x34 100hz g-sync. Ngn som vet varför. Alla cutscenes laggar också. Irriterande. Har även provat överblicka grafikkorten men ingen skillnad. Kan det bero på drivisarna eller så? Hjälp. Vill spela flytande. G-sync verkar inte få det att flyta

Många som har det problemet. Det som hjälpte mig var att dra ner på texturerna, från very high till high, då jag har 780Ti SLI som bara har 3GB VRAM. Du kan testa, det kan vara så att 980 inte heller har tillräckligt med VRAM.

Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av Dres81:

Nu har jag testat mer. När man kommer till området soviet installation. Så laggar det enormt. Har provat många inställningar kör specen i7-4790k oc 4.7ghz, 980 gtx sli och 16 gb ddr 3. Det går från 28 till 45fps. Då kör jag på high preset med aa av. Kör upplösningen 3440*1440 acer x34 100hz g-sync. Ngn som vet varför. Alla cutscenes laggar också. Irriterande. Har även provat överblicka grafikkorten men ingen skillnad. Kan det bero på drivisarna eller så? Hjälp. Vill spela flytande. G-sync verkar inte få det att flyta

Många som har det problemet. Det som hjälpte mig var att dra ner på texturerna, från very high till high, då jag har 780Ti SLI som bara har 3GB VRAM. Du kan testa, det kan vara så att 980 inte heller har tillräckligt med VRAM.

Ja jag tror VRAM är lite låg. Men har testat low typ samma. Men VRAM begränsar ju vid 4k. Kanske borde sälja dom och köpa 980ti eller titan x vad hade ni köpt? Men roligaste är att alla andra spel flyter typ GTA V med sweetfx mod.

Medlem
Skrivet av bopp:
Skrivet av Azureye:

Haha, jag blev lite lost av det där svaret. Jag tänkte på 1:an som i det jag spelade på PS1 när det begav sig. Men inser nu att serien fått någon slags nystart efter typ 6-7 Tomb Raiders...

Jag spelade ettan på pc med Matrox m3D som grafikkort. De första sex gjordes av Core Design:
Tombraider (+ Unfinished Business, Shadow of the cat)
Tombraider II (+ The golden mask)
Tombraider III (+ The lost artefact)
Tombraider: The last revelation
Tombraider: Chronicles

Efter att Eidos hade mjölkat serien maximalt så att både spelare och utvecklare hade tröttnat på den var det dags för en ny spelmotor i det sjätte, det första i en tänkt trilogi:
Tombraider: Angel of Darkness

TAoD var tekniskt avancerad, ett av de första DirectX 9-spelen, men pga ekonomiska konflikter mellan Core Design och Eidos släpptes det i ett tillstånd ingen ville ta ansvar för (visserligen fungerande som helhet, men t ex var Lara klumpig att hantera, första nivån var halverad, spelelement plockades bort etc). Core Design lades ned, handlingen fick inget komplett avslut. Crystal Dynamics fick uppdraget att ta upp Tombraidertråden i en ny, mer fartfylld trilogi:
Tombraider Legend
Tombraider Anniversary
Tombraider Underworld

Denna trilogi spelas lämpligtvis i ordning, eftersom handlingen hänger ihop. Anniversary är f ö en (mycket bra) omgjord variant av det första spelet, ett uppdrag Core Design började med inför 10-årsjubileet, men inte kunde avsluta iom att de lades ned:
https://www.youtube.com/watch?v=wThzpFuz87w
Square Enix köpte upp Eidos, och Crystal Dynamics fortsatte med nästa riktiga nystart:
Tomb Raider (2013)
Rise of the Tomb Raider

Det finns även en egen serie med spel tänkta för co-op. De går även att spela bara en person:
Lara Croft and the Guardian of Light
Lara Croft and the Temple of Osiris

För mobilen har du t ex det fria
Lara Croft: Relic Run

Det brukar gå att köpa alla spel fram t o m Tomb Raider 2013 inkl LC:GoL i ett paket väldigt billigt på Steam eller direkt från Square Enix när det är rea. Då används en Glide-wrapper för att kunna spela det allra första spelet i 3d. Om du dessutom har möjlighet att spela Tomb Raider (2013) i stereoskopisk 3d kan jag rekommendera det, det var bland det bästa jag sett. Om man gillar 3d-glasögon.

Tack för det utförliga svaret! Du får en guldstjärna! Nu blev jag riktigt sugen på att ta Lara på lite äventyyyyyyr!


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Azureye:
Skrivet av bopp:

....
Om du dessutom har möjlighet att spela Tomb Raider (2013) i stereoskopisk 3d kan jag rekommendera det, det var bland det bästa jag sett. Om man gillar 3d-glasögon.

Tack för det utförliga svaret! Du får en guldstjärna! Nu blev jag riktigt sugen på att ta Lara på lite äventyyyyyyr!

Varsågod! Måste dela med mig av en positiv nyhet som jag precis läste om Rise of the Tomb Raider, det får stereoskopisk 3d:: [http://steamcommunity.com/games/391220/announcements/]

Citat:

We have just released the fourth PC patch for Rise of the Tomb Raider, build 1.0.629.3. This patch focuses primarily on adding stereoscopic 3D rendering. We know it was a favorite feature for many of our players on the previous Tomb Raider and based on your feedback we are bringing this to you now in Lara’s latest adventure.

Stereoscopic 3D rendering support added.
Supports explicit side-by-side rendering for 3D TVs.
Supports NVIDIA 3DVision or AMD HD3D (On Steam version).
Supports Windows DXGI 1.2 Stereo 3D (On Windows Store version).

Hurra!!!

12
Skriv svar