Alltför många pc-spelare vet att världen är full av kassa konsolportar, spel som utvecklats för klenare plattformar och sen halvhjärtat slafsats ihop för att funka hjälpligt på kraftfulla datorer. Men de senaste #EA-släppen har inte drabbats av den här slappheten. Spel som #Battlefield 1 och #Star Wars: Battlefront både ser fantastiska ut och fungerar bra, både på pc och konsol.
Det här beror på att EA i första hand utvecklar spelen med pc i åtanke, och sedan skalar ner dem till de hårdvarumässsigt klenare konsolerna. Det sa företagets ekonomichef Blake Jorgensen på UBS Global Technology Conference häromdagen, skriver PC Gamer.
Vi bygger alla våra spel för de högsta möjliga specifikationerna, vilket ofta är en högpresterande pc. Och när konsolerna kommer in i bilden, som kanske inte har de högsta specifikationerna, får vi faktiskt skala ner konsolversionen för att möta konsolens specifikationer. I en värld där konsolerna allt mer liknar en pc är det bra för oss.
En orsak är spelmotorn Frostbite, som numera körs i alla EA-spel. Motorn byggdes ursprungligen för #Battlefield: Bad Company men version 3 återfinns i allt från #Battlefield 1 till #Fifa 17 och #Mass Effect: Andromeda. Genom att köra en spelmotor för alla spel räcker det att göra en stor uppgradering istället för 25, säger Jorgensen.
Att konsolerna uppgraderas mitt i generationen (PS4 Pro nu, Xbox One Scorpio om ett år) och att de är kompatibla med ursprungsversionerna gör det mindre ekonomiskt riskabelt att satsa på spel, säger Jorgensen. Teknologin finns redan, så att utveckla till kraftigare konsoler behöver inte bli så dyrt.