#Deus Ex: Human Revolution kunde för det mesta avnjuta positiva omdömen, men fick några arga blickar från spelare som specialiserade sig på stealth, hacking och sociala aspekter – och sedan tvingades in i regelrätt strid mot spelets bossar.

För ett par veckor sen fick vi veta att #Deus Ex: Mankind Divided löser det problemet genom att låta oss förhandla och "skona" de stöddiga meningsmotståndarna. "Du kan smyga, du kan slåss och du kan konversera på sätt som gör att du kan hantera situationen helt annorlunda", berättade narrative director Mary DeMarle då.

Vissa har tolkat den intervjun som att det går att helt undvika bossfighter i spelet, men nu förklarar gameplay director Patrick Fortier att så inte är fallet. Klassiska bossfighter och möjligheten att verbalt debattera med npc:er är två skilda saker. Däremot är det händelser som leder fram till bosskonflikterna som avgör exakt hur de utspelar sig, och det ska som utlovat gå att spöa dem med traditionell combat, stealth och "ickedödande våld" på sätt som inte var möjligt i Human Revolution. Oavsett inriktning på våra karaktärer lovar de alltså att vi ska få fler verktyg för att gå som segrare ur striderna.

Läs hela intervjun hos Eurogamer.