Två gånger den senaste tiden har svenska, annorlunda spelinitiativ blivit världsnyheter. Jag tänker varken på att det visade sig att King köpt mer tv-reklam än både Xbox on och Playstation 4 i USA förra året, inte heller de många rubriker som Just Cause 3 fått när nu Avalanche äntligen börjat visa det som med rätta kallats spelvärldens sämst hållna hemlighet. Nej, jag tänker på ett par initiativ som visar på en vilja att tänka utanför mallar, ta lite ansvar och försöka skapa lite utveckling. Det ena klockrent, det andra mer, eh, annorlunda. Först har vi Stugan.

Stugan är som kanske bekant Sverige första kommersiella dataspel. Det programmerades redan 1977, men släpptes till försäljning först nio år senare. Med en blinkning åt det spelet kommer nu Stugan anno 2014. Nu handlar det verkligen om en riktig stuga, ett hus på landet, så avskilt som någonsin möjligt. Där ska 20 spelutvecklare från världens alla hörn tillbringa åtta veckor nästa sommar. Uppehället är gratis. Tanken är att locka unga människor som behöver den här tiden tillsammans med andra för att ta sin spelidé till nästa nivå. Under de åtta veckorna ska det livestreamas så att både spel och utvecklare marknadsförs.

Oskar Burman är en av initiativtagarna till projektet Stugan. (Foto: Thomas Arnroth)

"Det är ett sätt för honom och andra att ge tillbaka"

Bakom Stugan ligger svenska utvecklare som personligen finansierar det. Idén kommer från Oskar Burman som har en gedigen karriär bakom sig ändå från UDS på 90-talet via Dice och Avalanche till att idag var studiochef för Rovio Stockholm. Med sig har han Tommy Palm, mobilspelsveteran som numera finns på King, samt Christofer Sundberg, kreativ chef på och en av grundarna till Avalanche (som just visar sitt Just Cause 3 alltså). Bakom dem finns ytterligare ett helt gäng etablerade utvecklare, bland annat från Mojang.

Jag intervjuade Oskar Burman när nyheten släpptes i veckan. Han säger att det är ett sätt för honom och andra att ge tillbaka. Att ge unga utvecklare det stöd och de möjligheter som han själv inte fick på 90-talet. Företag får inte sponsra, bara privatpersoner. Och dessa ska sedan också i möjligaste mån vara med och engagera sig i det som händer i stugan, eller Stugan då.

Att världens spelsajter uppmärksammar det är välförtjänt. Jag gillar starkt sådana initiativ, att branschfolk inte hela tiden ser inåt, mot sig själva, sin studio, sitt spel – utan kan se ut mot omvärlden, och därmed också se att de är en del av något större. Sommaren 2015 ska dessutom bara vara den första av många i Stugan, tanken är både att fler utvecklare ska vilja sponsra projektet i framtiden – och att även intresset för att delta ska växa år efter år.