Tips på mobilspel! (strategi/management)

Medlem
Tips på mobilspel! (strategi/management)

Hej! Som tvåbarnsfar till yngre barn så blir det inte mycket tid över till PC- eller konsolspel, och när väl en stunds frid infinner sig så orkar jag inte annat än att ligga i soffan med mobilen... Så därav undrar jag om någon har tips på mobilspel (Android) som skulle kunna falla mig i smaken?

Jag har letat med ljus och lykta efter min nästa tidsslukare utan att ha hittat något jag fastnat för.

Lite om min smak:

  • Generellt så gillar jag någon typ av strategi/management, gärna turordningsbaserat eller liknande ostressigt.

  • Teman som sci-fi, fantasy och "nutid" funkar, inte så förtjust i Världskrig X-teman.

  • Hellre squad based combat än stora arméer.

De senaste spelen som jag fastnade för, eller har gillat:
- Game Dev Tycoon (lagom nivå management i familjärt hemma)
- Slice & Dice (som jag uppskattade mycket)
- Xcom 2 (en stor favorit)
- Into the Breach
- Slay the Spire
- Neuroshima Hex

"Kända" spel jag inte riktigt fastnat för:
- Polytopia
- Dicey Dungeons (bra I grunden, minus för temat personligen)


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Skulle rekommenderat Slice and Dice men det har du redan avnjutit.

Slay the Spire är guld.

Likaså Polytopia. Här har du en kanonbra recension: https://www.fz.se/forum/trad/457689-polytopia-fullandad-4x-st...


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Final Fantasy Tactics: The War of the Lions, som ursprungligen är ett PS1-spel, men som 2011 släpptes till Android/iOS.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.square_enix...

Medlem

Köp en Steam deck, perfekt för folk i din situation.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Freakon:

Skulle rekommenderat Slice and Dice men det har du redan avnjutit.

Slay the Spire är guld.

Likaså Polytopia. Här har du en kanonbra recension: https://www.fz.se/forum/trad/457689-polytopia-fullandad-4x-st...

Bra tips! Jag glömde nämna att jag har lagt eoner av tid på Slay the Spire, mycket bra spel!

Polytopia har fått några timmar också, jag gillade det men det var nåt som inte riktigt klickade in the long run för mig tyvärr...


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Final Fantasy Tactics: The War of the Lions, som ursprungligen är ett PS1-spel, men som 2011 släpptes till Android/iOS.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.square_enix...

Det ska jag kolla in, spelade mycket såna (RPG:n iaf) i min ungdom.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Molotov:

Köp en Steam deck, perfekt för folk i din situation.

Ja tanken har slagit mig tidigare, jag kanske ska spara ihop till en


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Quake-konnässsör

Har endast ett spel på mobilen, "Into the Breach", tycker själv det är ett perfekt spel för kortare sektioner. Laddade hem den via Netflix, där det även finns andra spel som man kan prova.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Köp en Steam deck, perfekt för folk i din situation.

Å herre min skapare, 10000 kr för en OLED såg jag nu, det är många mobilspel


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av almblad:

Har endast ett spel på mobilen, "Into the Breach", tycker själv det är ett perfekt spel för kortare sektioner. Laddade hem den via Netflix, där det även finns andra spel som man kan prova.

Också bra tips! Jag körde slut på det när det fanns till PC för längesen, testade på mobil men kände att den resan var gjord...

Jag får fylla på min originalpost med spelen jag testat tror jag.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Å herre min skapare, 10000 kr för en OLED såg jag nu, det är många mobilspel

Nja, vet inte vart du kollat men 512GB får du för 569€


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Sim
Medlem

Holedown och Subpar Pool.


signatur

Arff

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nja, vet inte vart du kollat men 512GB får du för 569€

Jag kollade på Prisjakt, jag trodde att det inte gick att beställa till Sverige direkt från Steam, men vet inte var jag fått det ifrån... Okej, lite bättre då


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Sim:

Holedown och Subpar Pool.

Inte riktigt strategi eller management som jag tänker på det, men tack för tipsen


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Skrivet av BlackBozze:

Bra tips! Jag glömde nämna att jag har lagt eoner av tid på Slay the Spire, mycket bra spel!

Polytopia har fått några timmar också, jag gillade det men det var nåt som inte riktigt klickade in the long run för mig tyvärr...

Om det var länge sen du körde Polytopia kan det vara värt att testa igen! Det har kommit en hel del updates som gjort spelet ännu bättre sedan i vintras. Online-läget går att köra turordningsbaserat med 24h eller 7 dagar på sig att göra dragen (så man behöver inte stressa) och det finns även en replay-funktion efter avslutad match så man kan gå tillbaka o se hur matchen gått. Är jättebra särskilt i början för att bli bättre, då man kan lära sig mycket av mer erfarna spelare snabbt.

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Jag kollade på Prisjakt, jag trodde att det inte gick att beställa till Sverige direkt från Steam, men vet inte var jag fått det ifrån... Okej, lite bättre då

Ok, ja beställ direkt från Steam om du ska köpa. Det gör man med alla Valves prylar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok, ja beställ direkt från Steam om du ska köpa. Det gör man med alla Valves prylar

Lite lustigt att svenska återförsäljare säljer den till sånt överpris, men det finns kanske fler än jag som inte förstår bättre och köper därifrån


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Lite lustigt att svenska återförsäljare säljer den till sånt överpris, men det finns kanske fler än jag som inte förstår bättre och köper därifrån

Det är för att dom själva köper från Valve till samma pris som vi säkert


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Några spel som jag gillar MEN inte prövat mobilversionen av, de borde också falla dig i smaken tror jag:
Xcom - Enemy Within. Rome, Medieval, och Shogun Total War. Sid Meier’s Railroads. Terraforming Mars. Mini Metro. Forager. Och till sist Punch Club.

Men kan rekommendera en Steam Deck eller Nintendo Switch (eller avvakta till Switch 2?). Om det är handhållet du lirar mest ändå så kommer den snart vara värd sina pengar

Allt av Kairosoft.

Medlem

Kan tipsa om dessa:
Mindustry (finns även till andra OS)
OpenTTD (Transport Tycoon Deluxe)
Allt från Kairosoft som Sebastian nämde ovan 😄


signatur

no remorse

Gnällkuk
Skrivet av Sebastian Lind:

Allt av Kairosoft.

Hear hear! Även om deras senare spel blivit mindre bra av de som portats. Finns många timmar kul spelande där!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag vet inte riktigt om det passar in som strategi/management men tipsar om spelet Teeny Tiny Town. Jag kör det på iPhone men finns garanterat till Android. Låt dig inte luras av det barnsliga namnet, det är ett riktigt bra pussel/strategispel. Enkelt att börja spela, väldigt svårt att bemästra. Man får typ 300 drag gratis per dag, sen får man antingen pröjsa eller se en reklamsnutt för 300 nya drag, gissar att man kan låsa upp obegränsade drag för en kostnad.

KoP
Medlem

Ports of Call.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Allt av Kairosoft.

Skrivet av Kvadruppelmas:

Kan tipsa om dessa:
Mindustry (finns även till andra OS)
OpenTTD (Transport Tycoon Deluxe)
Allt från Kairosoft som Sebastian nämde ovan 😄

Skrivet av trickeh2k:

Hear hear! Även om deras senare spel blivit mindre bra av de som portats. Finns många timmar kul spelande där!

Jag har sneglat på deras Game Dev Story, eftersom jag verkligen gillade Game Dev Tycoon. Får nog slå till på det!
Någon av er som testat just det?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Stinto:

Jag vet inte riktigt om det passar in som strategi/management men tipsar om spelet Teeny Tiny Town. Jag kör det på iPhone men finns garanterat till Android. Låt dig inte luras av det barnsliga namnet, det är ett riktigt bra pussel/strategispel. Enkelt att börja spela, väldigt svårt att bemästra. Man får typ 300 drag gratis per dag, sen får man antingen pröjsa eller se en reklamsnutt för 300 nya drag, gissar att man kan låsa upp obegränsade drag för en kostnad.

Ser mysigt ut! Det ska jag kolla in, tack för tipset.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av KoP:

Ports of Call.

Ports of Call Classic? Verkar inte finnas till min telefonmodell tyvärr, står att det är för äldre Android... Hittar dock inget annat.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Gnällkuk
Skrivet av BlackBozze:

Jag har sneglat på deras Game Dev Story, eftersom jag verkligen gillade Game Dev Tycoon. Får nog slå till på det!
Någon av er som testat just det?

Ja, det kommer du gilla! Skulle rekommendera Beastie bay och Grand prix story också


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Molotov:

Köp en Steam deck, perfekt för folk i din situation.

Kör Dave the diver på min asus ”deck” just nu för jag inte orkat lira på burken eller VR på ett tag! Kan verkligen rekommendera handhållen men det är ändå ett steg över att bara dra upp mobilen

Medlem
Skrivet av Dr Evil:

Kör Dave the diver på min asus ”deck” just nu för jag inte orkat lira på burken eller VR på ett tag! Kan verkligen rekommendera handhållen men det är ändå ett steg över att bara dra upp mobilen

Ja lite så, den är ju alltid nära till hands i världen vi lever i idag


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

12
Skriv svar