Star Wars Outlaws-uppdrag låst till dyrversioner får kritik – Ubisoft svarar

Medlem

Ubisoft season pass till Outlaws: 2dlc och extra uppdrag.

Cd Projekt Red expansion pass till The Witcher 3: 2dlc.

Ett företag hyllas och det andra ska brännas till marken.

Medlem

Jaha detta var tråkigt, då måste man slänga upp lite extra kronor då

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Ubisoft: Betala 430kr extra för innehåll som har betydelse och gör grundspelet sämre utan det!

Också Ubisoft: Va nä, innehållet är värdelöst och har ingen större betydelse. Bara lättlurade idioter som betalar 430kr extra för det hoho!

Det är de 2 dlc paketen du betalar det höga priset för. Inte ett litet miniuppdrag. Det ser jag bara som en bonus och jag tror inte Ubisoft har tänkt att vi ska betala 400 för något som troligen är en ”fetchquest” som tar 5 min att genomföra. Men du kan ju alltid vänta tills de 2 dlc kommer ut och köpa dem separat.
Kommunikation verkar inte vara Ubisoft starka sida men det är så jag tolkar det. Och det är exakt så det har varit i åratal. Spela spel istället för att vara arg.

Medlem

Man kan väl köpa prenumerationen för 189kr(/mån) och sedan säga upp det och spela skiten ur spelet den månaden och sedan gå vidare i livet?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ja och nej. Köper du en fysisk utgåva, som tex spel till konsoll idag, så äger du spelet. Dock är äganderätten något som spel och mjukvaruindustrin har jobbat febrilt för att urholka genom att binda tillgång till spelen till en licens. GoG åtminstone respekterar äganderätten och ger möjliget för deras kunder atta ladda ner och göra obergänsade (privat)kopior av installationsfilerna.

Verkligen? Du äger skivan, med den kommer licensen att spela spelet. Men spelet i sig är jag ganska säker på att du inte äger.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det är de 2 dlc paketen du betalar det höga priset för. Inte ett litet miniuppdrag. Det ser jag bara som en bonus och jag tror inte Ubisoft har tänkt att vi ska betala 400 för något som troligen är en ”fetchquest” som tar 5 min att genomföra. Men du kan ju alltid vänta tills de 2 dlc kommer ut och köpa dem separat.
Kommunikation verkar inte vara Ubisoft starka sida men det är så jag tolkar det. Och det är exakt så det har varit i åratal. Spela spel istället för att vara arg.

Dilemmat Ubisoft själva skapat kvarstår. Om det nu bara är en 5min fetchquest kan man ju undra varför de ens brydde sig om att plocka bort det ur grundspelet, för att marknadsföra det som något exklusivt för de som betalar extra. Oavsett hur man än vrider och vänder på sådana här situationer ser det ju bara dåligt och småaktigt ut.

Att något dåligt ska anses okej bara för det nu varit så i åratal är inget övertygande argument, bara en dålig ursäkt för fortsatt dåligt beteende, som dessutom öppnar upp för ännu sämre beteende framöver.

Blir inte bättre heller att sådant här trams oftast är vanligast från de aktörer som behöver pengarna minst av alla.

Och jag spelar spel men sällan nya spel, dels pga hur utgivare allt för ofta självsaboterar sina egna studios och titlar på olika vis.

Sedan har det ju blivit nästan helt meningslöst att köpa helt nya spel oavsett, när de ändå rear ut spelet för en bråkdel, ibland bara några månader efter det släppts. + Att det fungerar bättre och stabilare efter antal patcher. Så jag vet inte vem de försöker lura när de vill övertyga om att något är värt mycket, när det mer än ofta visa sig ganska värdelöst för alla som inte är ett offer för hype och fomo.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Dilemmat Ubisoft själva skapat kvarstår. Om det nu bara är en 5min fetchquest kan man ju undra varför de ens brydde sig om att plocka bort det ur grundspelet, för att marknadsföra det som något exklusivt för de som betalar extra. Oavsett hur man än vrider och vänder på sådana här situationer ser det ju bara dåligt och småaktigt ut.

Att något dåligt ska anses okej bara för det nu varit så i åratal är inget övertygande argument, bara en dålig ursäkt för fortsatt dåligt beteende, som dessutom öppnar upp för ännu sämre beteende framöver.

Blir inte bättre heller att sådant här trams oftast är vanligast från de aktörer som behöver pengarna minst av alla.

Och jag spelar spel men sällan nya spel, dels pga hur utgivare allt för ofta självsaboterar sina egna studios och titlar på olika vis.

Sedan har det ju blivit nästan helt meningslöst att köpa helt nya spel oavsett, när de ändå rear ut spelet för en bråkdel, ibland bara några månader efter det släppts. + Att det fungerar bättre och stabilare efter antal patcher. Så jag vet inte vem de försöker lura när de vill övertyga om att något är värt mycket, när det mer än ofta visa sig ganska värdelöst för alla som inte är ett offer för hype och fomo.

Du betalar fortfarande inte extra. Det brukar snarare vara dyrare att köpa dlc separat (ev. reor exkluderade). Det sista stycket håller jag med om. Det är nästan aldrig en fördel att vara ute tidigt och det är nog något utvecklarna måste jobba på. Spelen släpps i allt för dåligt skick och har gjort så länge. Att spel är tråkiga är en sak men att de är fulla av buggar som t.o.m. kraschar spelet är en helt annan och borde kunna reklameras. I de fallen har vi ju faktiskt köpt en trasig produkt som borde återlämnas.

Medlem

För 430 eller 650 kr kan jag nog skippa det uppdraget. Har svårt att tro att det skulle tillföra så mycket till spelet att det motiverar priset. Kommer förmodligen bli tillgängligt för en spottstyver efter ett år eller så. Ubisoft spel har ju en tendens att falla i pris förhållandevis snabbt.

Skrivet av Rymdhund:

Pengar, alltid pengar.
Aja, gillar jag inte spelet så köper jag inte season pass och då kommer detta uppdrag inte betyda något. Gillar jag spelet så köper jag season pass och får expansionerna + uppdraget. Inte mer att göra!

Ja det är ju lite svårt att betala alla kodare, grafiker och 3d-artister med luft och ett stort tack för sin insats.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

För 430 eller 650 kr kan jag nog skippa det uppdraget. Har svårt att tro att det skulle tillföra så mycket till spelet att det motiverar priset. Kommer förmodligen bli tillgängligt för en spottstyver efter ett år eller så. Ubisoft spel har ju en tendens att falla i pris förhållandevis snabbt.

Ja det är ju lite svårt att betala alla kodare, grafiker och 3d-artister med luft och ett stort tack för sin insats.

Du menar betala ut mer till aktieägarna, det är de enda de tänker på. De kodare, grafiker och 3d-artisterna du pratar om får sparken så att företaget kan påvisa större vinst och betala ut mer bonusar till chefer och aktieägarna.

Själv har man fått nog, efter över 10 år på torra land har jag börjat segla på de sju haven igen.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Verkligen? Du äger skivan, med den kommer licensen att spela spelet. Men spelet i sig är jag ganska säker på att du inte äger.

Enligt Svensk lagstiftning gör du det. Du är fri att göra vad som helst med ditt exemplar av spelet, det enda du inte får göra är att skapa kopior och distribuera, då detta faller under upphovsrätten.

Det är som när man köper en målning, du äger konstverket, men du innehar inte upphovsrätten och får därför inte skapa och sälja kopior av den.

ZF
Medlem
Skrivet av GustavA:

Det är garanterat inte material som gick över budget utan det är planerat från början. En strategi helt enkelt.

Alltså... "Det var ju uppenbarligen poängen." Skulle jag sagt, om det nu uppenbarligen inte var det för dig och ett par till.

Får kanske börja skriva "obs sarkasm eller ironi" på allt sådant hur uppenbart jag än tycker det borde vara.

Medlem
Skrivet av Sandal:

Du menar betala ut mer till aktieägarna, det är de enda de tänker på. De kodare, grafiker och 3d-artisterna du pratar om får sparken så att företaget kan påvisa större vinst och betala ut mer bonusar till chefer och aktieägarna.

Själv har man fått nog, efter över 10 år på torra land har jag börjat segla på de sju haven igen.

Visst. Men samtidigt så måste ju ett spel försöka dra i in en hel del pengar om det har haft 1000 anställda som arbetar på det i ett par år. Det är ju många hundra miljoner bara i löner.
Jag tror att en del av problemet är att många hela tiden försöker göra större och snyggare spel när dom egentligen kanske skulle satsa på lite mindre innovativa spel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Ubisoft Formula 1

Nej tack, jag avstår från denna typen av girighet.

Medlem
Skrivet av Thane:

Ubisoft season pass till Outlaws: 2dlc och extra uppdrag.

Cd Projekt Red expansion pass till The Witcher 3: 2dlc.

Ett företag hyllas och det andra ska brännas till marken.

Om Outlaws DLC ens är i närheten av att vara lika bra och matiga som de i TW3 (Blood and Wine tog väl sisådär 30 h att klara) så ska jag äta upp min hatt.

Medlem

Åh jag saknar konceptet "expansion" som en gång var standard.

123
Skriv svar